Gå til innhold

Mistenksom oppringing - svindlere?

Anbefalte innlegg

Lå akkurat å sov, men ble vekket av at mobilen ringte. Når jeg tittet på mobilen, dukket dette nummeret opp:

+79112293526

Jeg tok den seff ikke, og lot den ringe. Seriøst fem sekunder etter at ringingen tok slutt på mobilen, ringte min hustelefon! All informasjon er tilgjengelig på f.eks gulesider.no, så jeg ser ikke bort i fra at det er samme person.

Sjekket da opp retningsnummere, og siden det ikke er noe som heter +79, må retningsnummeret være +7, som da er fra Kazhakstan. Jeg kjenner ingen der ifra, og ingen som ferierer der heller :S

Grunnen til at jeg nevner svindling, var at en kamerat av meg, som er advokat og ganske troverdig, sier han fikk en mail og en oppringing fra noen i utlandet. I dette tilfellet var det fra et land i Afrika, hvor de som kontaktet han sa at regimet hadde falt, og de trengte økonomisk støtte for å komme seg ut av landet med landets rikdommer. Deretter skulle han få tilbake støtten, pluss en god bonus. Han betalte seff ikke.

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For et par uker siden ble jeg oppringt flere ganger daglig av et lignende nummer. De få gangene jeg tok den var det bare masse babling, og ikke virket det som om de hørte at jeg sa noe heller. Var fra et land i Afrika dette også. En kveld, et par minutter etter at jeg hadde blitt ringt opp av dem, ble besøket mitt også ringt opp (dagen før ble vi ringt opp akkurat samtidig og)! Ganske creepy..

Lenke til kommentar
For et par uker siden ble jeg oppringt flere ganger daglig av et lignende nummer. De få gangene jeg tok den var det bare masse babling, og ikke virket det som om de hørte at jeg sa noe heller. Var fra et land i Afrika dette også. En kveld, et par minutter etter at jeg hadde blitt ringt opp av dem, ble besøket mitt også ringt opp (dagen før ble vi ringt opp akkurat samtidig og)! Ganske creepy..

Hvordan i f*** er det mulig da?

Hmm.. Liker ikke at sånne folk har nummeret mitt altså. Det må være noe de er ute etter da. Vil jo koste dem flesk å ringe til Norge for ingenting.

Lenke til kommentar
Skype sier det er russisk :p

Var visst det ja, leste litt for godt i OPs post.

Og retningskoden 911 er for mobiltelefoner.

Så nummeret er russisk og ikke fra Kazhakstan?

Svindlere fra Kazhakstan eller mafia fra Russland - vet ikke hva som er "best" jeg :roll:

Lenke til kommentar

Snakk om å være paranoid. Du tok ikke engang telefonen og du mistenker et svindelforsøk? Nei, jeg tror bare eieren av telefonen ringte feil. E-postene og telefonene fra Afrika som du nevner er karakteristiske for det området og kalles for Nigeriabrev. At din kamerat ble utsatt for et svindelforsøk betyr ikke at du ble det :)

Lenke til kommentar
Snakk om å være paranoid. Du tok ikke engang telefonen og du mistenker et svindelforsøk? Nei, jeg tror bare eieren av telefonen ringte feil. E-postene og telefonene fra Afrika som du nevner er karakteristiske for det området og kalles for Nigeriabrev.

Er da ikke paranoid. Litt mer forsiktig? Er ikke som om jeg har tatt kontakt med politiet eller Kripos og langet ut om historien. Laget en liten uskyldig tråd pga nysgjerrighet for å se om andre har opplevd det samme.

Merkelig eieren av telefonen ringer feil flere ganger, samt at når han har ringt "feil" på min mobil, ringes det også "feil" på min fasttelefoni tre sekunder etterpå.

Er jeg paranoid, er du litt for godtroende.

At din kamerat ble utsatt for et svindelforsøk betyr ikke at du ble det :)

Nei. Korrekt. Hence tråden.

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar
Snakk om å være paranoid. Du tok ikke engang telefonen og du mistenker et svindelforsøk? Nei, jeg tror bare eieren av telefonen ringte feil. E-postene og telefonene fra Afrika som du nevner er karakteristiske for det området og kalles for Nigeriabrev.

Er da ikke paranoid. Litt mer forsiktig? Er ikke som om jeg har tatt kontakt med politiet eller Kripos og langet ut om historien. Laget en liten uskyldig tråd pga nysgjerrighet for å se om andre har opplevd det samme.

Merkelig eieren av telefonen ringer feil flere ganger, samt at når han har ringt "feil" på min mobil, ringes det også "feil" på min fasttelefoni tre sekunder etterpå.

Absolutt ikke. Min teori er at personen som ringer prøver å få tak i en annen person med et navn som ligner på ditt. På denne måten kan vedkommende ha bladd feil i telefonkatalogen/telefonsøk og dermed ringt til deg både på fast- og mobiltelefon. Det er da vel ikke verre enn å ta telefonen og finne ut av saken selv?

Lenke til kommentar

En herre med det litterært klingende navnet "Welhaven" burde vite forskjell på mistenksom og mistenkelig.

Det er nok lite sannsynlig at du ble forsøkt svindlet. Men siden du ikke tok den får vi aldri vite det! Hvis du hadde tatt den hadde du visst det. Om det hadde vært noe humbug kunne du jo bare lagt på. Det er ikke sånn at de klarer å suge til seg lommeboka di gjennom telefonkabelen. Ihvertfall ikke trådløst.

Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Min teori er at personen som ringer prøver å få tak i en annen person med et navn som ligner på ditt. På denne måten kan vedkommende ha bladd feil i telefonkatalogen/telefonsøk og dermed ringt til deg både på fast- og mobiltelefon. Det er da vel ikke verre enn å ta telefonen og finne ut av saken selv?

Joda, men teorien blir lagt i grus da jeg er enerådende på mitt navn i Norge.

Lenke til kommentar
En herre med det litterært klingende navnet "Welhaven" burde vite forskjell på mistenksom og mistenkelig.

Det er nok lite sannsynlig at du ble forsøkt svindlet. Men siden du ikke tok den får vi aldri vite det! Hvis du hadde tatt den hadde du visst det. Om det hadde vært noe humbug kunne du jo bare lagt på. Det er ikke sånn at de klarer å suge til seg lommeboka di gjennom telefonkabelen. Ihvertfall ikke trådløst.

Tja er ikke noen store kunnskaper nødvendigvis som skjuler seg her, bare fordi jeg bruker et litterært klengende navn. Ja; navnet er klengende. Har jeg interesse for Welhaven eller det han gjorde? Snarere tvert i mot. Han er roten for mye av det onde i norsk historie og litteratur.

On topic:

Ja vet det er lite sannsynlig jeg ble forsøkt svindlet, men som sagt for endte gang; jeg laget ikke denne tråden i håp om å få støtte fra dere med uttalelser som "Ring Kripos!" "Dette her lover ikke godt! Skift nummer så fort som mulig!". Det var kun for å tilfredsstille min nysgjerrighet. Og forstår såklart at at de ikke kan suge til seg lommeboken min bare fordi jeg tar en samtale på mobilen, så kom nå igjen. Hvis dette skulle gått så hadde det strengt talt ikke vært meg de hadde prøvd seg på? *Saklighet*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...