Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har et synsfelt jeg av og til ikke helt ser, er det migrene?

Gjest Guest_Alfred_*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må bare nevne at jeg har tidligere opplevd to tilfeller med aura, men ingen medfølgende migrene-/epileptisk anfall eller noe som helst. Første gangen dette skjedde gjorde jeg som jeg så absolutt burde; jeg dro sporenstreks til legevakta. Legen ga meg et spørsmål i form av en svært korrekt beskrivelse av sensasjonene jeg hadde opplevd (det begynte som en liten forstyrrelse midt i synsfeltet og spredte seg ut til sidene, spesielt en av dem). Etter dette gjorde han noen undersøkelser med nervesystemet mitt (refleks o.l.), og sjekket synet mitt, og fant ingen problemer. Etter det dro jeg og hadde ikke noen hodepine eller lysvegring, så legen gjorde rett da han ikke fant noen problemer.

Jeg opplevde dette en senere gang også, og da ble jeg sendt til MR-skanning, hvor de ikke fant noe galt.

Moralen i denne posten er vel egentlig at du ikke trenger å gå til legen, men det er ikke det jeg vil frem til. Gå til legen. Er det noe galt i hodet ditt kan det være svært farlig, og legetimen er kort og grei, og du får utbytte av den enten han finner noe eller ikke.

Lenke til kommentar

Ja, gå bare til legen å få sjekket det. Jeg har migrene, og paracet funker ikke for meg, selv ikke ved vanlig hodepine. Da er bare Migea som funker.

Ved eksamen og andre prøver som varer over 4 timer har jeg en utvidet tid på 30min, uansett om jeg er "frisk" eller ikke.

Lenke til kommentar
Utfra det du skrev, likner det ikke på migrene.

Hva får deg til og si det?

Jeg har hadde de samme symptomene med skjelvende, uklart synsfelt nede til sidene. Og med hodeverk.

Dette ble diagnosert som klassisk migrene etter flere tester oss nevrolog.

Fordi det første: migrene er en "ensidig" (En halvdel), moderat til uutholdig, hodesmerte.

Trådstarterene skrev: men har litt vondt i hodet når det er sånn.

For det andre: å miste synet i nedre "kvart" del, er ikke en klassisk migrene symptom.

For det tredje betyr aura: å ser lys eller å lukter skit.

At du kan lese en viss "likehet",betyr ikke du har de samme symptomene.

Dette er dessverre den "daily struggle" jeg pådratt meg selv.. :(

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Moralen i denne posten er vel egentlig at du ikke trenger å gå til legen

Leksen her er at folk har en vrang oppfattelse av symptomer. De kan enter overdriver eller underdriver. Mest sannsynligvis var legen greit nok å sende deg til MR (Noe som er "svindyrt" per scan), bare for å være på den sikresiden.

Moralen er: la de professonelle konkludere deg, og ikke deg selv. ;)

og ja... før det blir tilbake smell, vel, jeg gir ingen diagonose her på forumet... Så leave me alone.. :wee:

Jeg håper at trådstarteren gidder å svare på spørsmålene mine. :wee:

Lenke til kommentar
Fordi det første: migrene er en "ensidig" (En halvdel), moderat til uutholdig, hodesmerte.

Trådstarterene skrev: men har litt vondt i hodet når det er sånn.

For det andre: å miste synet i nedre "kvart" del, er ikke en klassisk migrene symptom.

For det tredje betyr aura: å ser lys eller å lukter skit.

At du kan lese en viss "likehet",betyr ikke du har de samme symptomene.

Dette er dessverre den "daily struggle" jeg pådratt meg selv.. :(

Så da konkluderer du med at smerten ikke er ensidig siden han skriver har litt vondt i hodet? :roll:

Klassiske symptomer på Aura : visual symptoms: flashing lights, wavy lines, spots, partial loss of sight, blurry vision.

Hva ordet betyr har vel svært lite med hva symptomene er.

Og at jeg ser en likhet betyr heller ikke at det IKKE er det samme.

Moral : Vent til du har mer info. :thumbup:

Lenke til kommentar

Vaio: Du tar faktisk litt feil der. Jeg sier det ikke for å virke belærende, men det er faktisk flere typer migrene. Det stemmer at den vanligste typen er en ensidig smerte, altså i den ene halvdelen av hodet. Men jeg hadde en mindre vanlig type migrene da jeg var yngre. Jeg husker ikke hva de kalte dette, men det var en to-sidig migrene. Jeg hadde like vondt i begge halvdeler.

Men det du sier videre er korrekt. Det var en uutholdelig smerte. Det er heldigvis lenge siden forrige anfall. Det er til en viss grad stress-trigget for min del, men det skal heldigvis veldig mye til før det kommer.

Synsforstyrrelsene under migrene går stort sett utover skarpsynet. Jeg så fargeprikker i hele synsfeltet, og mistet fullstendig skarpsynet. Det var slik jeg visste at anfallet var på vei. Med andre ord kunne jeg se rett mot noen, men jeg så ikke ansiktet. Jeg så bare en fargeklatt. Alt i skarpsynsfeltet fløt bare sammen.

Lenke til kommentar

Skal bare presiseres her..

Så da konkluderer du med at smerten ikke er ensidig siden han skriver har litt vondt i hodet? :roll:

Neida. Men trådstarteren har ikke skrevet noe.

Klassiske symptomer på Aura : visual symptoms: flashing lights, wavy lines, spots, partial loss of sight, blurry vision.

Nja... Når er ikke wikipedia et medisinsk oppslagsverk.

Jeg anbefaler noe større som Lange Clinical Neurology.

Enig... Derfor er det bare dumt å konkludere Migrene. ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Skal bare presiseres her..

Neida. Men trådstarteren har ikke skrevet noe.

Nja... Når er ikke wikipedia et medisinsk oppslagsverk.

Jeg anbefaler noe større som Lange Clinical Neurology.

Enig... Derfor er det bare dumt å konkludere Migrene. ;)

Du skriver at du ikke tror det er migrene, ikke at du ikke vet.

Og nei det var ikke hentet fra wikipedia, at du sitter med en annen bok gjør det ikke mer rett. Vil du ha flere kilder?

Jeg har ta aldri konkludert med at det er migrene men og si at det trolig ikke er det med den informasjonen du sitter på er bare tull.

Sorry vist jeg virker litt kvass, men medstudenter minner meg av og til om de som nettopp har fått lappen og er plutselig verdensmestere. :tease:

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Alfred_*
Er ikke bare på morgenen nei, opplevde det også en gang når jeg var på ferie.

Hva skjer, "Hva er du føler", før synsforstyrrelsen begynner? Smerter? Hodepine?

Hodepine

Lenke til kommentar
Er ikke bare på morgenen nei, opplevde det også en gang når jeg var på ferie.

Hva skjer, "Hva er du føler", før synsforstyrrelsen begynner? Smerter? Hodepine?

Hodepine

Hvordan og hvor er hodepinen din? Ensidig? Belte-form rundt tinningen? kun i pannen?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Alså hvis du får flimmer på øyet ditt, sånn att du ikke ser så godt og det er skurrete er dette ett tegn på att du kommer til å få kjempe vundt i hode.(som regel). Dette heter migrene, og det kommer av mange forskjellige årsaker, noen av årsakene kan være; for lite søvn, for lite mat, stress, sollys/sterk lys, blinkende lys. Ja nesten alt som blinker og gjør deg stresset kan sette i gang ett migrene annfall. Har du hatt flimmer/skoddete øyne 1 gang, så kommer det tilbake igjen. Så hvis du er rask til legen, får resept på migrene nesespray/eller tabbletter evt sprøyter(spørs hva du velger, og hvor sterk medisin du trenger.) Jeg bruker nesespray fordi den er ganske lett å bruke, den er lett å ha i lomma og det ligner veldig mye på en vanlig nesespray hvis du er flau over å gå med medisiner blant folk. Og en ting til, paracett pleier ikke å hjelpe så stort mye for en så sterk migrene annfall, spesielt ikke de annfallene når du føler du må spy, da hjelper det bare å legge seg ned, tatt en migrene medisin og sove.

Enkle ting du kan gjøre for å sleppe å få migrene så ofte;

- Spise 3-4 ganger daglig. (frokost og lunsj er spesielt viktig i denne tiden.)

- Når det er sol ute, kan det være smart å gå en del med solbriller.

- Prøv å ikke stress så mye.

- Drikk en del vann, det kan hjelpe deg.

PS: Ett lege besøk for mye er aldri farlig! Bedre å være frisk enn syk:)

MVH

Smunii =)

Lenke til kommentar

Jeg leser at folk liker á krever en migrene diagonose, selv om trádstarteren ikke har skrevet noe spesifikk som kan tyder pá det.

Á insistere en migrenediagonose pá noen, er ond og idiotisk.

"Jeg hadde dette, og derfor har du det.", er ikke et argument, og heller ikke en diagonose.

Mitt rád er á utrede noe som er mer "vanlig", f.eks en "synstest" hos optikeren.

La meg ta dette litt omvendt:

En kan fár litt uklar syn nár man vákner eller nár man lőper. Vondt i hode kan man fár pga. dárlig syn, selv om man ikke merker det főrst at det var synet som var problemet.

Er trádstarteren forsatt usikker, kan du alltid besőke en fastlege, og ikke en nervolog.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...