Gå til innhold

Hva skiller siv.øk på BI Nydalen fra NHH?

Anbefalte innlegg

Som emnet tilsier er spørsmålet: Hva skiller siv.øk på BI Nydalen fra NHH? Da tenker jeg ikke på hva som er "best", men om det er forskjeller i pensum, læringsmetoder, prioritering av lærestoff, metodikk etc.

Endret av simenss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Antall studiepoeng innen de ulike fagretninger er i henhold til NRØA's krav, men jeg tror NHH har en liten overvekt på samfunnsøkonomi mens BI har på finans. På master har BI litt mer metodefag (matematikk/statistikk). Undervisningsmetoden er vel den samme, store auditorier på bachelornivå og mindre klasser på masternivå. BI har veldig mye midtsemestereksamener, men det tror jeg NHH også har nå. På masternivå på BI teller skriftlig eksamen sjelden mer enn 70%, det er stort sett alltid sånn at innleveringer/presentasjoner/midterms også teller og er en del av karakteren. Jeg vet ikke hvordan det fungerer på NHH men sikkert samme pakka.

En forskjell er at de fleste fag på BI teller seks studiepoeng, mens NHH har litt flere sammenslåtte fag som teller mer. Det har fordeler og ulemper, men det gir ihvertfall langt flere eksamener på BI. Dette er imidlertid litt i endring for tiden, og det vil antakelig bli flere sammenslåtte fag også på BI.

Noen pleier å fremheve at BI har en mer praktisk tilnærming, men det vil jeg påstå at ikke gjelder så mye for siv.øk som for en del av de korte studiene. I den grad man har en praktisk tilnærming er dette i form av case og innleveringsoppgaver i tillegg til eksamen, og det er vel ikke BI alene om.

Pensum er ofte det samme, man bruker de samme bøkene som alle andre handelshøyskoler. Unntaket er "norske fag" som jus & regskap, da BI ihvertfall stort sett kun bruker bøker som er skrevet på huset (tilfeldigvis av professoren som har faget..).

Master på BI går på engelsk med unntak av jus & regnskap, mens alt er på norsk på NHH. Det er mye dårlig engelsk både blant norske og utenlandske forelesere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...