ThaKladd Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Når det er masse sol ute, og man vil ta bilder med stor blender så går det jo ikke så bra siden lukkertiden går til 1/8000, ISO på 100 og blender ligger likevel på f/2-5... noen tips? Er det her man bruker ND filter? - får man mindre av den DOF man vil ha da også - eller beholder man F/1,4 DOF? Lenke til kommentar
Freem@n Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) ND-filter ja. Finnes mye å velge mellom. Neutral Density Filter DOF forblir det samme, siden det kun er mengden lys som minsker. For å være pirkete er det ingenting som heter f/1.4 DOF, men men. Endret 24. mai 2008 av Freem@n Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 ND-filter gjør jobben. Det gjør også et polariserende filter, og et polariserende filter kan i tillegg brukes til å justere refleksjoner (i vann eller tak eller planter etc) Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Korrekt, men ikke alle polariserfiltre stopper ned nok til å bruke f/1.4 i en godt opplyst dag. Et 8-stops ND-filter vil iallfall gjøre jobben. Ehm..vil uansett ikke fraråde deg i å kjøpe et polariserfilter også - kan være ganske nyttig i enkelte situasjoner - helt magisk å se refleksjoner i bilruter forsvinne. For et rot.. Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Skal nok skaffe meg begge deler... Gjør et ND filter noe med skarpheten ved stor blender? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Påvirker i teorien bare lysmengden som kommer inn. Men dårlig kvalitet kan gi uønskete effekter. Dette på lik linje som alle andre filtre. Høy kvalitet (på glasset), tynne filtre og multicoating er en fordel. Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Det bør nevnes at med for kraftig ND-filter, kan du vinke farvel til fokusering av noe slag, det blir for mørkt til at kameraets AF fungerer, og for mørkt til å fokusere manuelt med noen slags form for nøyaktighet. Jobber du på stativ er det imidlertid minde plagsomt, siden du da kan ta all komponering og fokusering før du stter på filteret, håndholdt derimot.... Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Ahhh.. Det har jeg faktisk ikke tenkt over. Takk for at du nevnte det. Vet du hvor sånn ca. grensen går før AF-en begynner å slite? Lenke til kommentar
Amund_Blix Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Ahhh..Det har jeg faktisk ikke tenkt over. Takk for at du nevnte det. Vet du hvor sånn ca. grensen går før AF-en begynner å slite? Det kommer noe an på hva slags kamera du bruker, men siden det er snakk om et f/1.4-objektiv, tror jeg du skal kunne slippe bra unna med et gråfilter som tar 4 blendere, da vil det blir mørkt som f/5.6 og det er vel få dslr som ikke takler det. Autofokusen blir nok tregere dog. Men jeg vil tro at et 4-blenders gråfilter vil gjøre at du kan bruke største blender så og si alltid. Et polafilter kan nok ofte være nok. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Vet du hvor sånn ca. grensen går før AF-en begynner å slite? Det kommer helt an på kamera og objektiv og lys. Problemet begynner når lukkertiden for åpen blender faller under et visst tall. Husk at AF-biten skjer med blenderen åpen, så det er egentlig bare å eksperimentere seg frem til en forståelse for hva kamera+objektiv-kombinasjonen klarer. Lenke til kommentar
ThaKladd Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Takk for ytterlig utdyping, digg. Hadde nokk ikke tenkt på det hadde du ikke nevnt det AB - hadde vel bare blitt litt frustrert under bruk . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå