ibie Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Hei! Er ny innen dSLR jungelen, og håper dere kan hjelpe meg I utgangspunktet hadde jeg bestemt meg for Nikon D80 med et 18-200 objektiv med VR Ser nå at Pentax K20D får bra kritikk Hva mener dere eksperter er best valg for meg?? Takker for fornuftige synspunkter Lenke til kommentar
SRD Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Velkommen til forumet. Begge kameraene er gode, men de stiller litt i forskjellige klasser. D80 er på vei ut mens K20D er et av de nyeste kameraene på markede i dag. K20D er også et mer avansert kamera enn D80. K20D mangler mange av de så kalte "idiot-modusene", det vil si autoinstillinger for landskap, barn, protrett osv. K20 har bare en auto instilling. Til gjengjeld har K20D to ISO-moduser, og over styring av blender og lukkertid i P-modus. Personlig ville jeg valgt Pentax K20D (eller samsung GX20 som er samme kamera, bare billigere). Grunnen er at Pentax passer mine hender bedre, og de har en del geniale funksjoner som du ikke finne på andre kamera. Den har egen RAW-knapp som gjør at du kan bytte frem og tilbake mellom RAW og JPEG. Den har også bildestabilisering i huset, noe som gjør at du slipper å betale ekstra for stabilisering når du skal ha nye objektiv. Husene til Pentax speilreflekskameraene har også en utrolig byggekvalitet! Du vil også kunne gå opp til ISO 6400 på K20D mot 3200? på D80? En annen ting som jeg også liker med Pentax er at de har billigere proffoptikk enn Nikon, foreksempel koster Nikon 17-55mm f2.8 8999 kr, mens pentax 16-50mm f2.8 koster litt over 6000 kr. Og da få du i tillegg stabilisering i huset. Hvis du synes K20D blir for dyrt, bør du se på denne liken: Samsung GX20 - er samme kamera med Samsung-logo. Jeg anbefaler deg også å se på Pentax K200D og K10D som jeg personlig hadde valgt fremfor D80. Lenke til kommentar
gregor Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 I følge denne testen som du sikker har lest, http://www.akam.no/artikler/pentax_k20d/51057 synes ikke hviteballansen og fargene å være helt på høyeden med Pentax'en. gregor Lenke til kommentar
fototim Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Dette er to gode kamerahus. Prisen taler for Nikon. I hvert fall hvis du ser på kitpakke alene. Har du planer om å kjøpe litt mer optikk vil det nok jevne seg ut. Handler du mye og avansert optikk kan det hende at regnestykket raaskt snur i Pentax favør. Trekk dine egne konklusjoner. Nikon har et mer avansert system for trådløs blitz. Men K20D har og mye som D80 ikke har. K20D er kort og greit et mer avansert kamera. K10D og D80 kom mer likt ut når du ser på finesser. K20D er resultat av en generasjons utvikling. Så D80 framstår som gammeldags i sammenligning. K200D og D80 er nok en mer relevant sammenligning. Både pris og finessemessig. Jeg tror vi trygt kan fastslå at K20D er radikalt bedre til lavlysfoto uten blitz med noe bedre høy ISO egenskaper og billedstablisator. Begge tar gode bilder. K20D har høyere oppløsning. Men det har liten betydning så lenge du ikke cropper mye eller skriver ut i større format. I hvert fall så lenge du fotografer jpg. Bruker du raw, vil du nok kunne hente noe mere ut av filene fra K20D, men det krever en del av deg. I tillegg bør du nok da også være forberedt på kostnaden av en rawkonverter. Mange klager nemlig på at programvaren som følger Pentax er vanskelig å bruke. Men det problemet løser du enkelt f.eks med PS Elements. Et billedbehandlingsprogram er kjekt å ha uansett. Fordelen med D80 er nok at det er noe enklere å bruke, siden det er mindre avansert. Det krever sin mann å utnytte K20D fullt ut. Noen vil sikkert også si at Nikon har mer utvalg i optikk, bedre autofokus osv. Kanskje det. Kanskje ikke Objektivutvalget til Nikon er bedre, men til gjengjeld har Pentax kommet lenger når det gjelder å tilpasse objetkivparken til digitalt format. EDIT: Når det gjelder dette med hvittballanse så kan jeg ikke si jeg opplever det som noe problem. Jeg fotograferer riktignok med raw, så jeg kan enkelt justere den i ettertid. Men, ofte ser jeg ikke noe behov for det. Fargene stemmer bra med min smak, så lenge jeg bruker hodet litt under opptak. Jeg bruker auto-WB utendørs, og nesten konsekvent Tungstein innendørs. Endret 24. mai 2008 av fototim Lenke til kommentar
SRD Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Bruker du raw, vil du nok kunne hente noe mere ut av filene fra K20D, men det krever en del av deg. I tillegg bør du nok da også være forberedt på kostnaden av en rawkonverter. Mange klager nemlig på at programvaren som følger Pentax er vanskelig å bruke. Det følger ikke med programvare til Nikon for å redigere RAW-filer, så det må du uansett investere i hvis du skal ha Nikon, og skal du ha nikon sitt koster det 1500 kr! Lenke til kommentar
ibie Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Takk for innspill Jeg tolker det slik at Pentax er mer avansert, men siden jeg er amatør er kanskje en D80 veien å gå siden det da kanskje er enklere å bruke... Har tilgang på eldre Nikon objektiver, så det drar da i retning av Nikon Takk for fornuftige og bra svar!! Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Takk for innspill Jeg tolker det slik at Pentax er mer avansert, men siden jeg er amatør er kanskje en D80 veien å gå siden det da kanskje er enklere å bruke... Har tilgang på eldre Nikon objektiver, så det drar da i retning av Nikon Takk for fornuftige og bra svar!! Det tar deg ca 1 time med fotokompendiet på Akam, eller første kapittel i en foto-bok, for å skjønne funksjonene som gjør D80 "lettere" å bruke. For all del, D80 er meget bra, og du vil bli strålende fornøyd. Hvis du har eldre Nikon-objektiver som er verdt å samle på er jo valget lett. Et tips kan være å skrive ned på forumet hvilke objektiver du har, så kan sikkert noen Nikon-folk gi deg tilbakemelding på om objektivene er argument for å gå for Nikon-hus. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Takk for innspill Jeg tolker det slik at Pentax er mer avansert, men siden jeg er amatør er kanskje en D80 veien å gå siden det da kanskje er enklere å bruke... Har tilgang på eldre Nikon objektiver, så det drar da i retning av Nikon Takk for fornuftige og bra svar!! Hvis du har tilgang på god Nikon optikk så er vel valget enkelt? Men hvis det bare er noen billige greier så burde ikke det avgjøre valget ditt. K20D har også Auto-modus (bare 1 + p-modus), mens D80 har vel 7-, 8-automoduser (landskap, protrett, barn osv). Så med mindre du er helt avhengig av slik moduser så tror jeg du ville klare å utrnytte K20D veldig bra. Når vi sier avansert betyr ikke det vanskelig å bruke, men at det har flere muligheter eller lettere tilgang på funksjoner som er ofte brukt. Men før du bestemmer deg så vil jeg anbefale deg å gå i fotobutikk og prøve begge kameraene, og gjerne andre også (Canon 450D, Canon 30D, Canon 40D, Pentax K200 og K20D, Olympus E-3 osv). Det er også lurt å sjekke hvordan du kan du justerer ISO, Lysmåling, fokus (AF-S, AF-C og M) og fokuspunkter (ett punkt, alle osv). Forresten går det rykter om at Nikon snart kommer med en etterfølger til D80. Så kanskje vente på den? Lenke til kommentar
SRD Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Har du forresten sett på link? Den har: - 14x zoom - Bildestabilisator - Veldig enkel å bruke - koster ikke mer enn 8200 kr. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå