kake_fisk Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Hvor laster jeg ned opengl og glut? og hvor skal jeg plasere .lib filene og det? Jeg bruker vc++ 2008 .net Endret 28. mai 2008 av kake_fisk Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 hmm starte med OpenGL kl 1.30 ?? Hvor laster jeg ned opengl og glut? GLUT er her: http://www.opengl.org/resources/libraries/glut/ OpenGL har ligget i platform SDK så lenge jeg kan huske så jeg regner den følger med vs 2008. Hos meg ligger den her : C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio 8\VC\PlatformSDK\Lib og hvor skal jeg plasere .lib filene og det?Jeg bruker vc++ 2008 .net Du kan legge lib filene hvor du vil, men du må huske å linke med prosjektet. For å ha litt system på sysakene så kan du jo legge lib filene i (prosjekt mappa)/lib/libnavn/lib/libfilene. Lykke til, programmering med OGL er konge. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Hmm, nå prøvde jeg med noe som ikke trengte glut, så fikk jeg denne erroren: LINK : fatal error LNK1104: cannot open file 'glaux.lib' Edit: Jeg prøvde å laste ned opengl, men fikk error i installasjonen :\ Noen som vet hvordan man laster det ned? Endret 24. mai 2008 av kake_fisk Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Edit: Jeg prøvde å laste ned opengl, men fikk error i installasjonen :\Noen som vet hvordan man laster det ned? Alt du trenger for å programmer mot OpenGL APIet ligger i Platform SDK! (med mindre MS har fjernet den siden sist jeg så). Platform SDK har du nesten garantert installering siden den følger med VS 2008. Når du har gått de første stegene inn i OpenGL APIet så burde du laste ned en OpenGL sdk fra enten ATI eller Nvidia, men det trenger du (som regel) ikke for de enkle newbe eksemplene. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Hmm, har hørt noe om platform sdk. Men finner bare til windows server 2003 og jeg har vista. http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 For OS etter vista er det denne du trenger, men trenger du virkelig å laste ned SDKen dette burde følge med VS 2008 Windows SDK for Windows Vista and .NET Framework 3.0 Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) hmm, den fulgte ikke med meg, jeg sjekka microsoft visual studio/vc/ men det var ingen mappe som het noe med platform sdk... Edit: Men vent litt, jeg tok av litt tid for å prøve å lete etter skd-en, og jeg fant den i microsoft sdk mappen. Så nå trenger jeg vel bare å laste ned glut? Endret 24. mai 2008 av kake_fisk Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Helt riktig, alt du skulle trenge er glut Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 okay takk, så følger jeg bare guidene på videotutorilasrock eller nehe. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 nVidia OpenGL SDK 10 Når det gjelder OpenGL 1.1 så ligger de i Platform SDK\include\GL Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg har funnet alle opengl greiane nå Men fikk et problem, jeg får errors når jeg skal starte programmet på enkle gl functions. Kanskje det var bare den sourcen jeg hadde som ikke var bare copy&paste. Er det noen som kan lage et lite opengl spill som jeg kan bare copy&paste? Så jeg kan se om det virker? Og når jeg sier spill mener jeg bare en liten firkant eller noe sånt... Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 glMatrixMode(GL_PROJECTION); glLoadIdentity(); glOrtho(-2, 2, -2, 2, -1, 1); glMatrixMode(GL_MODELVIEW); glRotatef(1, 0, 0, 1); glColor3f(1, 0, 0); glBegin(GL_QUADS); glVertex2f(-1, -1); glVertex2f(1, -1); glVertex2f(1, 1); glVertex2f(-1, 1); glEnd(); glFlush(); SwapBuffers(m_hdc); Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Ja det var en del feil... 1>------ Build started: Project: lesson1, Configuration: Debug Win32 ------1>Compiling... 1>Lesson1.cpp 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(13) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(13) : error C2365: 'glMatrixMode' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1326) : see declaration of 'glMatrixMode' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(14) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(14) : error C2556: 'int glLoadIdentity(void)' : overloaded function differs only by return type from 'void glLoadIdentity(void)' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1309) : see declaration of 'glLoadIdentity' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(14) : error C2373: 'glLoadIdentity' : redefinition; different type modifiers 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1309) : see declaration of 'glLoadIdentity' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(15) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(15) : error C2365: 'glOrtho' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1341) : see declaration of 'glOrtho' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(15) : error C2078: too many initializers 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(16) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(16) : error C2365: 'glMatrixMode' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1326) : see declaration of 'glMatrixMode' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(17) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(17) : error C2365: 'glRotatef' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1400) : see declaration of 'glRotatef' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(17) : error C2078: too many initializers 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(18) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(18) : error C2365: 'glColor3f' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1173) : see declaration of 'glColor3f' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(18) : error C2078: too many initializers 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(19) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(19) : error C2365: 'glBegin' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1156) : see declaration of 'glBegin' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(20) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(20) : error C2365: 'glVertex2f' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1464) : see declaration of 'glVertex2f' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(20) : error C2078: too many initializers 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(21) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(21) : error C2365: 'glVertex2f' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1464) : see declaration of 'glVertex2f' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(21) : error C2078: too many initializers 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(22) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(22) : error C2365: 'glVertex2f' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1464) : see declaration of 'glVertex2f' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(22) : error C2078: too many initializers 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(23) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(23) : error C2365: 'glVertex2f' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1464) : see declaration of 'glVertex2f' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(23) : error C2078: too many initializers 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(24) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(24) : error C2556: 'int glEnd(void)' : overloaded function differs only by return type from 'void glEnd(void)' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1226) : see declaration of 'glEnd' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(24) : error C2373: 'glEnd' : redefinition; different type modifiers 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1226) : see declaration of 'glEnd' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(26) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(26) : error C2556: 'int glFlush(void)' : overloaded function differs only by return type from 'void glFlush(void)' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1242) : see declaration of 'glFlush' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(26) : error C2373: 'glFlush' : redefinition; different type modifiers 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\gl\gl.h(1242) : see declaration of 'glFlush' 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(27) : error C2065: 'm_hdc' : undeclared identifier 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(27) : error C4430: missing type specifier - int assumed. Note: C++ does not support default-int 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(27) : error C2365: 'SwapBuffers' : redefinition; previous definition was 'function' 1> c:\program files\microsoft sdks\windows\v6.0a\include\wingdi.h(5295) : see declaration of 'SwapBuffers' 1>Build log was saved at "file://c:\Users\Ørjan\Documents\Visual Studio 2008\Projects\Lesson01\Debug\BuildLog.htm" 1>lesson1 - 39 error(s), 0 warning(s) ========== Build: 0 succeeded, 1 failed, 0 up-to-date, 0 skipped ========== koden min: #include <windows.h> // Header File For Windows #include <gl\gl.h> // Header File For The OpenGL32 Library glMatrixMode(GL_PROJECTION); glLoadIdentity(); glOrtho(-2, 2, -2, 2, -1, 1); glMatrixMode(GL_MODELVIEW); glRotatef(1, 0, 0, 1); glColor3f(1, 0, 0); glBegin(GL_QUADS); glVertex2f(-1, -1); glVertex2f(1, -1); glVertex2f(1, 1); glVertex2f(-1, 1); glEnd(); glFlush(); SwapBuffers(m_hdc); Kan hende at jeg ikke har kjønt opengl, glemte jeg noe viktig? Endret 27. mai 2008 av kake_fisk Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Du har glemt masse viktig, ser ikke ut til at du egentlig kan C++ enda... men her er et eksempel på et fullt OpenGL program, så er det enklere å lære seg. Eneste du må gjøre for at programmet skal virke er: - Legg til OpenGL32.lib i referanser - Pass på at calling convention står på stdcall (Properties på prosjektet->C/C++->Advanced->Calling Convention) - Lim inn koden i én .cpp fil (eller C, dette er mer eller mindre ren C) Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor #define WIN32_LEAN_AND_MEAN #include <windows.h> #include <GL\GL.H> // This is a foreward declaration of the function that creates the OpenGL window HWND ThisCreateWindow(ATOM window_class); // This is a foreward declaration of the function that registers the OpenGL windows class ATOM ThisRegisterClass(); // This is a foreward declaration of the function that initializes OpenGL on the specified window HGLRC ThisInitOpenGL(HDC dc, HWND wnd); // Variable containing window handle HWND m_hwnd; // Variable containing window device rendering context HDC m_hdc; // Variable containing OpenGL instance handle HGLRC m_gl; // Variable containing window class ATOM wnd_class; // Application state variable int app_running = FALSE; int CleanUp(); int ErrorCleanUp(); // Main OpenGL render function void Render(); // Program entry point int WinMain(HINSTANCE hInstance, HINSTANCE hPrevInstance, LPSTR lpCmdLine, int nCmdShow) { // Register our window class wnd_class = ThisRegisterClass(); MSG msg; // Create a new instance of our window class m_hwnd = ThisCreateWindow(wnd_class); // Create a window device rendering context m_hdc = GetDC(m_hwnd); // Initialize OpenGL if(!(m_gl = ThisInitOpenGL(m_hdc, m_hwnd))) return ErrorCleanUp(); // Failed initializing OpenGL // Update and show window UpdateWindow(m_hwnd); ShowWindow(m_hwnd, SW_SHOW); app_running = TRUE; // Main application loop while(app_running) { if(GetAsyncKeyState(VK_ESCAPE) & 0x0001) app_running = FALSE; Render(); if(PeekMessage(&msg, m_hwnd, 0, 0, PM_REMOVE)) { TranslateMessage(&msg); DispatchMessage(&msg); } } return CleanUp(); } // OpenGL render function void Render() { glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT | GL_DEPTH_BUFFER_BIT); glMatrixMode(GL_PROJECTION); glLoadIdentity(); glOrtho(-2, 2, -2, 2, -2, 2); glMatrixMode(GL_MODELVIEW); // Place all OpenGL render functions here glRotatef(1, 0, 0, 1); glBegin(GL_QUADS); { glColor3f(1, 0, 0); glVertex2f(-1, -1); glColor3f(0, 1, 0); glVertex2f( 1, -1); glColor3f(0, 0, 1); glVertex2f( 1, 1); glColor3f(1, 1, 1); glVertex2f(-1, 1); } glEnd(); glFlush(); SwapBuffers(m_hdc); } int ErrorCleanUp() { CleanUp(); // Return error code return 1; } int CleanUp() { // Clean up resources wglMakeCurrent(NULL, NULL); wglDeleteContext(m_gl); ReleaseDC(m_hwnd, m_hdc); DestroyWindow(m_hwnd); UnregisterClass((LPCTSTR)wnd_class, NULL); return 0; } HGLRC ThisInitOpenGL(HDC dc, HWND wnd) { PIXELFORMATDESCRIPTOR pfd; int pixel_format; HGLRC gl; // Fill memory with zero ZeroMemory(&pfd, sizeof(pfd)); pfd.cColorBits = 32; // 32-bit color buffer pfd.cDepthBits = 32; // 32-bit z-buffer pfd.dwFlags = PFD_DOUBLEBUFFER | PFD_DRAW_TO_WINDOW | PFD_SUPPORT_OPENGL; pfd.nSize = sizeof(pfd); pfd.nVersion = 1; //Must be 1 pfd.iLayerType = PFD_MAIN_PLANE; // Render to main plane pfd.iPixelType = PFD_TYPE_RGBA; // Full color, not color indices // Select closest matching pixel format pixel_format = ChoosePixelFormat(dc, &pfd); // Assign pixel format SetPixelFormat(dc, pixel_format, &pfd); // Try creating OpenGL device context if(gl = wglCreateContext(dc)) wglMakeCurrent(dc, gl); // OpenGL initialized successfully else MessageBox(wnd, L"Error initializing OpenGL", L"Error", MB_OK | MB_ICONERROR); // Return OpenGL device context handle return gl; } ATOM ThisRegisterClass() { WNDCLASS the_class; ZeroMemory(&the_class, sizeof(the_class)); // Create a basic window class the_class.lpszClassName = L"OpenGLLesson1Class"; the_class.style = CS_HREDRAW | CS_VREDRAW; the_class.lpfnWndProc = DefWindowProc; return RegisterClass(&the_class); } HWND ThisCreateWindow(ATOM window_class) { HWND wnd = CreateWindow( (LPCTSTR)window_class, // Window class is the atom passed. We don't use the class name here, but we could have. L"OpenGL lesson 1 - Press escape to quit demo", // Window title, doesn't matter. WS_OVERLAPPED, // Window style CW_USEDEFAULT, // X poistion, use default CW_USEDEFAULT, // Y position, use default CW_USEDEFAULT, // Width, use default CW_USEDEFAULT, // Height, use default NULL, // Parent window: no parent NULL, // Menu, we don't use a menu NULL, // Instance, we don't care NULL // lParam, we don't use additional parameters ); return wnd; } Prøv å endre koden og se hva som skjer. Foreløpig er det 2D og uten perspektiv(glOrtho), prøv å lag en 3D modell og sett over til perspektiv (gluPerspective, legg til GLU32.lib og GL\GLU.h) Endret 27. mai 2008 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Du har glemt masse viktig, ser ikke ut til at du egentlig kan C++ enda... Slenger meg på her. Det dummeste man kan finne på er å begynne på noe avansert uten å kunne språket en gang. Det er ikke nok å kunne lage et hello world-program, man må faktisk kunne språket skikkelig, dvs. de aller fleste aspektene ved det. Og det å kunne språket er ikke bare å ha memorisert hvordan den og den tingen gjøres, men å faktisk kunne tenke ut en selvstendig måte å løse problemer på. Når det sitter inne, kan man lære seg hvordan forskjellige biblioteker fungerer. Hvis kake_fisk fortsetter uten å kunne C++, tror jeg ikke vi trenger å vente lenge før det neste banale spørsmålet kommer. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Du har glemt masse viktig, ser ikke ut til at du egentlig kan C++ enda... Slenger meg på her. Det dummeste man kan finne på er å begynne på noe avansert uten å kunne språket en gang. Det er ikke nok å kunne lage et hello world-program, man må faktisk kunne språket skikkelig, dvs. de aller fleste aspektene ved det. Og det å kunne språket er ikke bare å ha memorisert hvordan den og den tingen gjøres, men å faktisk kunne tenke ut en selvstendig måte å løse problemer på. Når det sitter inne, kan man lære seg hvordan forskjellige biblioteker fungerer. Hvis kake_fisk fortsetter uten å kunne C++, tror jeg ikke vi trenger å vente lenge før det neste banale spørsmålet kommer. Tja, det er litt avhengig av tilnærmingsmåten, man kan godt begynne å lære seg c++ og opengl hvis man følger en guide (f.eks starter her) og følger denne slavisk. Men man vil jo ha klart nytte av å ha en viss kunnskap om programmeringsspråket man bruker. Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Hmm, lol Jeg kan litt basic stuff i c++, men opengl var veldig nytt og jeg trenger egentlig bare hjelp med å få det opp. Sånn at jeg kan starte... Noen spørsmål kommer sikkert, men jeg kommer ikke til å spøøre hvordan man lager et 3D spill eller noe Men tilbake til opengl.... Nå går det ganske mye bedre. Men det er et problem med vinduet (aka hwnd) Har 3 errors igjen... 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(194) : error C2664: 'CreateWindowExA' : cannot convert parameter 3 from 'const wchar_t [44]' to 'LPCSTR'1> Types pointed to are unrelated; conversion requires reinterpret_cast, C-style cast or function-style cast HWND ThisCreateWindow(ATOM window_class) { HWND wnd = CreateWindow( (LPCTSTR)window_class, // Window class is the atom passed. We don't use the class name here, but we could have. L"OpenGL lesson 1 - Press escape to quit demo", // Window title, doesn't matter. WS_OVERLAPPED, // Window style CW_USEDEFAULT, // X poistion, use default CW_USEDEFAULT, // Y position, use default CW_USEDEFAULT, // Width, use default CW_USEDEFAULT, // Height, use default NULL, // Parent window: no parent NULL, // Menu, we don't use a menu NULL, // Instance, we don't care NULL // lParam, we don't use additional parameters ); return wnd; 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(172) : error C2440: '=' : cannot convert from 'const wchar_t [19]' to 'LPCSTR'1> Types pointed to are unrelated; conversion requires reinterpret_cast, C-style cast or function-style cast ATOM ThisRegisterClass() { WNDCLASS the_class; ZeroMemory(&the_class, sizeof(the_class)); // Create a basic window class the_class.lpszClassName = L"OpenGLLesson1Class"; the_class.style = CS_HREDRAW | CS_VREDRAW; the_class.lpfnWndProc = DefWindowProc; return RegisterClass(&the_class); } 1>c:\users\ørjan\documents\visual studio 2008\projects\lesson01\lesson1.cpp(159) : error C2660: 'MessageBoxA' : function does not take 2 arguments MessageBox(wnd, L"Error initializing OpenGL", L"Error", MB_OK | MB_ICONERROR); Errorane har sunket veldig mye nå... Bare 3 igjen Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Errorane har sunket veldig mye nå...Bare 3 igjen De 2 første kommer av at du bruker unicode chars (L) når du kompilerer med ASCII chars. (hvor mange ganger har vi ikke sett den feilen på forumet ). Du kan enten fjerne alle Lene eller sette en innstilling i VC slik at du kompilerer med UNCODE. OT: Man er ikke inne i c++ før man avslutter setninger med ; Lenke til kommentar
kake_fisk Skrevet 28. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2008 Hmm, alle setningane slutta jo med ; Men nå er alle de errorane fixa, men nå får jeg glaux.lib error feil igjen :S 1>LINK : fatal error LNK1104: cannot open file 'glaux.lib' Noen som har kjennskap til det problemet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå