TheHead Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Har nettopp mekket sammen min nye stolthet - en HTPC, men sliter noe j... med installasjon av Vista... Jeg får BSOD med beskjeden: STOP: d0000144 Unknown Hard Error Jeg setter i Vista Ultimate 64bit (engelsk) DVDen, og windows laster filer, men det krasjer når GUIen skal komme opp (der hvor jeg skal angi språk osv..). Har kjørt memtest og CPU burn uten å få feilmelding på disse (fra ultimate boot CD), så jeg tror jeg kan eliminere problem med hardware... Spec på maskinen: Asus P5E-VM HDMI, G35, Socket-775, DDR2,m-ATX, Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5, Western Digital Caviar GP 1TB SATA2 Corsair Powersupply 620W, 120mm Vifte, 8xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin Jeg TROR dette kan være noe BIOS relatert.. kjører versjon 0405, men har prøvd nyeste versjon uten at dette gjorde noen forskjell. Det rare her er at hvis jeg putter inn en 32bits Vista, så kommer jeg et stykke lengre i installasjonen, men jeg får bluescreen og maskinen går i loop når OS skal lastes inn.. Noen forslag? Evt noen som har noen tips på BIOS settinger? Jeg er ikke noen racer på overklokking, så voltsettinger har jeg ikke rørt på. Har prøvd ulike BIOS settinger uten suksess... Mistenker at instillinger på minne kan ha noe med dette å gjøre? Håper noen kan svare raskt på dette, siden det er skikkelig frustrerende å ikke få liv i min splitter nye PC... Endret 24. mai 2008 av TheHead Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Prøv dette: http://www.castlecops.com/t140216-STOP_d00...Hard_Error.html Lenke til kommentar
Brian Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Det kan godt mulig være biosen som du er inne på. Jeg hadde et lignenede problem tidligere på et asus kort jeg hadde. Fikk ikke innstallert os osv, fikk alltid blåskjerm underveis. Hovedkortet var oppgitt til å klare 1333mhz FSB, men klarte ikke dette med org. bios. Måtte flashe den, og deretter funket alt perfekt igjen. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Har du prøvd å installere Windows Vista med bare en minnebrikke? Prøv det. Bruker du onboard-skjermkortet? Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Takker for alle svar AvidGamer: Ikke så veldig mye poeng i å kjøre Hijackthis når jeg ikke har fått installert OS ennå? Brian_N: Har testet med nyeste BIOS uten at det gjorde noen forskjell.. Onyx: Har testet å installere med bare en minnebrikke, og jeg bruker det integrerte skjermkortet. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Har du testet med å installere Windows XP? Hvis det virker så vet du ivertfall hvor problemet ligger. Lenke til kommentar
Finbeck Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Om du har overklokket hovedkortet ville jeg satt den ned til default og testet å installere på nytt.. Har erfart at man ikke får installert os på en overklokket pc.. Hilsen Finbeck Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Prøvde installasjon av XP, kom til setup og fikk partisjonert disken. Windows kopierte filer, men ved første restart fikk jeg feilmeldingen "Error loading operating system"... Microsoft sier dette om feilmeldingen: "This issue may occur if your computer BIOS does not correctly manage or support the capacity of the hard disk on which you are installing Windows XP." Tror jeg sliter med Tb disk vs XP her... Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 skal stor harddisk vere et problem så prøver du bare å partisjonere opp disken, og instalere windows på en liten partisjon. eks, 250gb =) Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Det kan godt hende du sliter med TB-disken, ja. Ville også satt av den harddisken som første boot-komponent (er egentlig ikke så relevant siden PC-en ser ut til å finne harddisken med det første). Hvis ikke det gir noe forandring, prøv med en annen harddisk. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg finner HD i BIOS, det er det som er det rare... Når det gjelder partisjonering, så kommer jeg ikke engang så langt når jeg prøver å installere Vista. Får BSOD i det øyeblikk installasjonsGUI skal vises... Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Har du en IDE-disk tilgjengelig? Prøv det, så ser du hvor langt du kommer da. Eventuelt en mindre SATA-disk (250GB, 500GB). Det jeg også ville ha gjort, boot opp med Vista, rett før du skal installere Vista og organisere partisjon etc., så har du mulighet til å installere SATA-drivere fra en CD/floppy. Se nederst i venstre eller høyre hjørne (husker ikke helt). Kan hende mangel på SATA-drivere skaper hysteriet. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Har bygget en ny vista med Nlite, hvor jeg har lagt inn alle drivere som har fulgt med delene jeg har brukt til PCen. Vil da tro at jeg har alle nødvendige drivere på installasjonsplata da? Holder på å tømme en 320Gb disk som jeg skal prøve å installere på straks den er ferdig. Kan også prøve med en ID disk etterhvert... Er det noen kjente kompatibilitetsissues mellom vista og Tb disker da? Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Kan hende det har skjedd noe under nLite-prosessen. Har du slipstreamet din XP og Vista 32-bit også? Istedet for å prøve med en annen harddisk, så prøv nå med en original Vista 64-bit uten å være modifisert med nLite. Dessuten bør du bruke vLite for å modifisere Vista-installasjonen. Personlig holder jeg meg unna slipstreamet Vista, da man lett kan installere drivere man har behov for rett før installasjon. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Dette løser problemene dine.. http://www.ubuntu.com/ Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Liten leif i forrige posten min, har selvsagt brukt vLite Har prøvd alle mulig versjoner av Vista, både med og uten slipstream, og alle installasjonene stanser på samme sted. Når det gjelder den feilsøkingen jeg har gjort så langt, så har jeg funnet ut følgende: Memtest86 = OK CPU BurnIn = OK Har også testet på et annet identisk hovedkort, samme feilmelding på begge hovedkort = HK er OK Da er det bare disken igjen... tror jeg... Jeg har to identiske Tb disker, og får samme feil uansett hvilken jeg bruker. dermed tror jeg vi kan utelukke fysisk feil på diskene (tror nesten det er større sjans for å vinne litt i lotto enn at jeg har fått to defekte disker..) Mao, disker = OK Min konklusjon er at det er noe BIOS hack jeg må gjøre, eller at det er noen Vista issues som må løses. Spenningen stiger når jeg får testet 320Gb disken på installasjon. Tilleggsopplysning: jeg har tatt ut alle tilkoblinger som ikke er nødvendig for å starte/installere PCen. Dette gjelder frontpanel, USB hubber/minnekortleser osv. Det er kun HK, IDE CDrom, HD, minne + tastatur og mus som er tilkoblet. Eneste jeg ikke har fått testet skikkelig er PSU, men når jeg kan gjennomføre Memtest og CPU burn uten problemer, så bør vel kanskje det utelukke problemer med PSU? Edit: Hvis det er flere som har lyst til å foreslå at jeg bør installere Linux istedetfor windows, finn en annen post å spamme... Hadde jeg hatt lyst til å installere Linux så hadde jeg gjort det allerede Endret 24. mai 2008 av TheHead Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Ikke for å repitere megselv, men jeg hadde gjort et forsøk med Win XP for å se om samme feil oppstår da. Funker det så er det ikke verre enn å installere Vista oppå XPen. Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Er enig i at det kunne vært en god løsning, men jeg har allerede testet det.. se posten min lenger oppe... Men, det skal sies at den XP versjonen jeg har ikke inneholder hverken SP1 eller SP2.. det er en av de første XP som ble sluppet. Må faktisk ha et par oppdateringer før jeg i det hele tatt kan installere SP1 på den versjonen, så det blir litt arbeide å slipstreame det inn på den installasjonen. Jeg skal se etter litt "alternative versjoner" først Lenke til kommentar
TheHead Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Okei... snodig greie nå.. Har fått installert 32bits Vista uten nevneverdige problemer, men får BSOD etter kort tids bruk med meldingen "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL".... Får fortsatt ikke installert 64bits vista.. der får jeg bluescreen før installasjonen kommer skikkelig i gang.. NOen som har noen tips her? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Funket det med 320gig disken, eller kom det av seg selv? Den feilmeldingen tyder som regel på driverproblemer, evt muligens feil på minnet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå