Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en restarter/blåskjerm/henger uten synlig grunn. High tech hjelp trengs.

Anbefalte innlegg

Hei.

Maskinen min henger seg opp ofte for tiden eller restartes av seg selv og jeg vet rett og slett ikke hvorfor.

Enten så henger den seg helt fast så "svenskeknappen" er det eneste som virker, eller så restarter den plutselig seg selv uten varsel.

Spec på min PC:

Hovedkort: EVGA nForce 780i SLI

CPU: Intel Core 2 Duo E6600

Graphics Card 1stk: Asus 8800GTX

RAM 4stk: OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400

Strømforsyning: Hiper Type-R strømforsyning 580W

Systemdisk 1stk: Western Digital Raptor X

Av og til når PC-en restartes av seg selv så får jeg BlueScreen.

har tatt et bilde av dette og det ser dere Her

(Kopi av BlueScreen ligger også som attachment.)

Jeg har oppdatert drivere på Skjermkort og hovedkort.

Skjønner fortsatt ikke hva som kan være feil. De gangene PC-en bare henger seg og jeg må bruke svenskeknappen så står det ingenting i loggen om at det har skjedd noe feil. Det gjør det bare når jeg får BlueScreen.

Jeg legger ved notepadkopi av de siste 3 minidump filene som ble generert.De ligger som attachment.

Håper noen kan hjelpe meg for jeg begynner å bli mektig irritert over dette problemet.

Mvh CreativeNX

Minidump1.txt

Minidump2.txt

Minidump3.txt

post-83668-1211583498_thumb.jpg

Endret av CreativeNX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok en minnetest med Memtest86 og denne viste ingen Minnefeil.

Håper noen kan hjelpe meg da jeg virkelig vil få fikset dette problemet.

Tok også å sjekket temperatur og sånt med programmet SpeedFan

her er resultatene fra det:

post-83668-1211730316_thumb.jpg

Endret av CreativeNX
Lenke til kommentar

Vel, de tre filene som rapporteres som synderne for BSODene er ha10kx2k.sys, usbehci.sys og nv4_disp.dll.

ha10kx2k.sys: En del av Creative sine drivere.

usbehci.sys: Microsoft sin USB 2.0 driver.

nv4_disp.dll: En del av Nvidia sine drivere.

Siden det er tre forskjellige filer som rapporteres så vil jeg tro at problemet er forårsaket av hardware og ikke software. Likevel, dersom du søker etter disse filnavnene + blue screen på google vil du finne en del andre som har hatt lignende problemer, kanskje finner du løsninger der. Installer også gjerne nye drivere til lydkortet ditt. Når du installerer nye Nvidia-drivere, bruker du et cleaner-program eller bare avinstallerer du de gamle driverne vanlig?

Temperaturene ser greie ut, litt høye dersom de er idle men ikke i utgangspunktet alarmerende så vidt jeg vet, og minnet skal være i orden hvis ikke Memtest finner feil. Det du kan gjøre er å sjekke temperaturene under load hvis du ikke allerede har gjort det. Henger maskinen seg tilsynelatende tilfeldig eller skjer det når du kjører noe spesielt? Har du hatt maskinen lenge uten problemer, eller har den vært slik så lenge du har hatt den?

En ting jeg la merke til er strømforsyningen din, jeg ville i utgangspunktet tro at den er kraftig nok, men både skjermkortet og harddisken din trekker en del strøm. Du kan prøve å koble fra ting som ekstra harddisker, optiske drev, eventuelle neonlys og lignende og se om det hjelper.

Dette var alt jeg kom på i farten. Kanskje har du prøvd alt jeg har nevnt her og kanskje er ingen av tingene relevante i ditt tilfelle, men jeg håper uansett du finner en løsning på problemet. Skriv i så fall gjerne en post her om hva problemet faktisk var og hvordan du løste det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...