Gå til innhold

Hvor viktig er skjermen ved bildebehandling

Anbefalte innlegg

Jeg sitter ved en sliten 17" lcd skjerm som min sønn har tafset meget på. Instillingen er satt som standard med noen mindre justeringen.

Jeg tenker da når bildene mine kommer inn i lightroom at "nå er det ikke sikkert bildet blir så mye bedre, men slik de ser ut på min skjerm er de ikke helt topp og justere til skjermen viser de litt bedre."

Nå kommer det sikkert an på hvor mye skjermen "er ute av lodd" men er det viktig at skjermen er av skikkelig kvalitet og kalibrert? Er det meningsløst at jeg i det heletatt justere bildene når jeg ikke vet om jeg justere de opp mot det riktige?

Endret av Inc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

"Riktig" blir et erfaringsspørsmål fordi en venner seg til det man har.

Når det er sagt er det lettere å jobbe med en større skjerm som viser flere detaljer i nyansene, ja.

Lenke til kommentar

Tanken slo meg for en stund siden. F.eks hvis bilder jeg skal vise ikke er riktig justert og dem som ser bildene på en annen skjerm ser noe annet og vica versa..

Det er sikkert mye forskjell på skjermer, men er den så reel at det har betydning\avgjørende for om bildet er\blir godt eller ikke.

Endret av Inc
Lenke til kommentar

Når man lese en del innlegg på forumet, så virker det som om at skejrmkalibrering er alfa og omega. Men jeg er ikke så sikker på om det gjelder oss alle. Og jeg tror det er mer kritisk innenfor enkelte fotografiske sjangre enn andre. Men deter klart, er skjermen helt på bærtur, så får du høre det, hele tiden. Ihverfall hvis du legger ut bilder til bildekritikk.

Tom

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Tanken slo meg for en stund siden. F.eks hvis bilder jeg skal vise ikke er riktig justert og dem som ser bildene på en annen skjerm ser noe annet og vica versa..

Dette "problemet" har du uansett. Har du en bra skjerm kan det hende andre har dårlig og motsatt. Ulik fargekalibrering og detaljrikdom vil alltid slå til.

Det er sikkert mye forskjell på skjermer, men er den så reel at det har betydning\avgjørende for om bildet er\blir godt eller ikke.

Nah... typen motiv har jo betydning for hvor mye en skjerm påvirker, men stort sett vil et godt bilde oppfattes som godt på alle skjermer. Dette fordi enhver er vant til sin egen skjerm og derfor oppfatter forskjellene.

Problemet er størst dersom du er vant til en 26" Eizo til fotobearbeiding og en dag ser igjennom en serie på en 17" noname skjerm. Da kan du overse en del om bildene er av den rette sorten.

Lenke til kommentar

En god skjerm som er riktig kalibrert er mest viktig hvis du i ettertid skal printe bildene dine. Med skjermkalibratorer følger det av og til med en egen kalibrator til skriveren. På denne måten får man like resultater på skjerm og print, noe som er veldig viktig hvis du skriver ut mye bilder.

Men skal de legges ut på nett er det et mindre problem. Som sagt, har du en god skjerm, vil andre ha en dårlig, og bildene vil vises forskjellig. Uten at jeg driver med noe særlig print selv, har jeg invistert i en skjermkalibrator. Det er greit å være sikker på at det arbeidet du gjør er riktig, og at man i alle fall ikke trenger å justere på nytt hvis man ønsker å printe i ettertid.

Lenke til kommentar

Et alternativ er om skjermen er direkte dårlig/utslitt. Men, hvis ikke, kalibrering handler vel her om fargekalibrering.

Selv jobber med skjermer som er omtrentlig kalibrert. For å sikre "korrekte" farger på bildene mine, benytter jeg meg av hvitbalanse-mulighetene i bildebehandlinga (i Bibble, CaptureNX eller Paint Shop Pro for min del). I de fleste fotograferingssituasjonene mine har jeg på ett bilde fått med ett nøytralt element, det være seg hvitt eller grått. På denne måten bør jeg kunne forvente korrekte utskrifter selv om jeg måtte jobbe på en svart-hvitt skjerm.

Når bildet lagres på PC-en etterpå, vil det være "kalibrerte" bilder, selv om de kanskje ikke ser helt korrekte ut på min skjerm. Men det som kommer tilbake fra Japan Photo på papir vil være korrekt. (Dersom JP bruker kalibrert utstyr.) Jeg har ikke anskaffet egen fotoskriver, så utskriftskalibrering er ikke noe problem.

Problemet med en skjerm som ikke er kalibrert, er når du starter med fargekorrigering ut fra hvordan det "ser ut".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...