Gå til innhold

Hovedkort-temp på over 100 grader? Sensorfeil?

Anbefalte innlegg

Ja, har akkurat installert ny kjøler på skjermkortet, og fyrte opp Everest for å sjekke temperatur siden driveren ikke ville (wtf). Sånn rent bortsett fra at skjermkortet var fint og kaldt, så jeg at "Hovedkort" lå på 100 grader og steg! Kjente litt på kjøleribba til Northbridge, som i grunn var glovarm, men ikke verre enn at jeg kunne holde fingeren på den. Nå etter en restart viser ikke Everest Hovedkort i lista si mer i det hele tatt, men SpeedFan har en temp som står urikkelig på 127 grader, merket som "Temp3", får ikke noe mer info ut av den.

Ja, jeg er sikker på at det er celsius og ikke fahrenheit.

Takker for svar. :) Hovedkortet et forresten et MSI P31-Neo.

Edit: Der droppa tempen ned til 126, så den er ikke heelt fryst. ;>

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, har akkurat installert ny kjøler på skjermkortet, og fyrte opp Everest for å sjekke temperatur siden driveren ikke ville (wtf). Sånn rent bortsett fra at skjermkortet var fint og kaldt, så jeg at "Hovedkort" lå på 100 grader og steg! Kjente litt på kjøleribba til Northbridge, som i grunn var glovarm, men ikke verre enn at jeg kunne holde fingeren på den. Nå etter en restart viser ikke Everest Hovedkort i lista si mer i det hele tatt, men SpeedFan har en temp som står urikkelig på 127 grader, merket som "Temp3", får ikke noe mer info ut av den.

Ja, jeg er sikker på at det er celsius og ikke fahrenheit.

Takker for svar. :) Hovedkortet et forresten et MSI P31-Neo.

Edit: Der droppa tempen ned til 126, så den er ikke heelt fryst. ;>

Høres ut som sensorfeil. 127 er en typisk temp for sensorfeil. Ikke skyt meg hvis jeg tar feil her, men jeg tror det har noe med 8bit å gjøre. 127 er tilnærmet halvparten av 255 som er 8bit.

Lenke til kommentar
Hva står det i BIOS?

Fant en "System temp" som lå på ca 30 grader, men i SpeedFan har jeg to andre temperaturer som også ligger i den gata. Kan jo og nevne at Everest har fått tilbake hovedkort-måleren, og nå sier både Everest og SpeedFan 115 grader, og det stiger sakte. ;< Virker altså som at den makser på 127, men den er ikke der med en gang.

Har brukt hovedkortet siden mars, ikke hatt noe problemer (annet enn bluescreen ved den minste overklokking av CPU, tilfeldig), aldri lagt merke til den tempen før nå.

Legger ved bilde for å illustrere litt rundt alle temperaturene:

post-42382-1211620847_thumb.png

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar

Det er vel naturlig å anta at Temp3 ikke er koblet til noen sensor.

Det er ingen standard for temperatursensorer, så program som Everest og Speedfan vet ikke hva som er tilkoblet. De viser bare tilgjengelige Super I/O kanaler, men det er helt opp til produsenten av hovedkortet å koble de slik de ønsker.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, programmene viser bare Super I/O kanaler. At det lages en standard Super I/O chip med 3 kanaler betyr jo ikke at alle 3 må brukes.

Programmet vet ikke om det er tilkoblet en sensor eller ikke, det bare viser verdien som er lest ut.

Det er derfor det er en hake på hver kanal, du må selv slå den av slik at Temp3 ikke viser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...