ukjentbruker Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Nå har det seg slik at jeg skal ta en gastroskopi-undersøkelse om ca. en måneds tid. Jeg lurte på om det er noen som har gjort denne undersøkelsen før, og kan dele sine erfaringer? Jeg gruer meg veldig til selve undersøkelsen, da jeg ikke er helt komfortabel med tanken om å svelge en slange. For de som er ekstra nysgjerrige, så finnes en youtube film av undersøkelsen her: Takk for alle svar Lenke til kommentar
War Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Hvilken sykdom har du? Det er jo bare å møte opp fastende det og håpe du får spraye lokalbedøvelse i svelget og om nødvendig kan man få en beroligende en time før. Det tar maks 20 min. Endret 24. mai 2008 av War Lenke til kommentar
CSM Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg har prøvd både gastroskopi og koloskopi, og gastroskopi var barnemat i forhold! Det hele tar 10-15 min, du må ligge på siden og prøve å svelge "kameraet". Det er ikke smertefullt, men litt ubehagelig er det jo. Du skal prøve å svelge samtidig som legen prøver å "presse" litt sånn at du faktisk greier å svelge saken. Når den er nede merker du ikke så mye. De blåser ned litt luft, så etter undersøkelsen er du litt luftig. Det er kun selve svelget som tar 10 sek som er ubehagelig, resten er piece of cake! Koloskopi for de som er interesserte, synes jeg var noe av det verste jeg har vært borti. Bare tanken på en slange opp i baken er ille nok. Men når den skal følge tarmen rundt og rundt var jævlig rett og slett. Kjentes ut som om det var en betongblokk i magen som bare ventet på å sprenge seg ut! Men tilbake til gastroskopi, det er ikke kosestund, men det er overhodet ikke noe å grue seg til! 1 Lenke til kommentar
Snerk Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Det kommer nok mye ann på brekningsrefleksen din. Har du lett for å brekke deg, kan nok undersøkelsen bli veldig ubehagelig. Om du ikke er så sensitiv burde det gå rimelig greit. Lenke til kommentar
ukjentbruker Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Hvilken sykdom har du? Det er jo bare å møte opp fastende det og håpe du får spraye lokalbedøvelse i svelget og om nødvendig kan man få en beroligende en time før. Det tar maks 20 min. Har en vedvarende laktoseintoleranse som ikke ser ut til å være genbasert. Takker for øvrige svar. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Be om en "likegladpille" a la Sobril. Det gjør hele opplevelsen betraktelig behagligere. Skulle ikke tro at de nektet deg det. Du må selfølgelig bli kjørt hjem etterpå. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg gruet meg selv til gastroskopiundersøkelsen. Er også veldig ømfintlig for brekningsfølelsen, men det gikk veldig bra likevel. Jeg fikk sprøyta inn noe beroligende ti minutter før, men hele opplegget er langt ifra så ille som det høres ut som. Lenke til kommentar
Gjest xyzaa Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Flere innleggskrivere her har nevnt beroligende medisin, og det er godt tenkt. Det finnes noen pasienter som var så godt medisinert med beroligende, at de husker knapt noen ting av gastroskopien. Men vær også oppmerksom på at noen får for LITE av det beroligende middelet. Som én pasient skrev: "Det hjalp ikke så mye." Noen pasienter/helsepersonell foreslår at man bør bli enige om et stoppesignal, siden det ikke er mulig å snakke under en gastroskopi og derfor ikke alltid mulig å kommunisere hva man egentlig vil - f.eks. beroligende eller mer beroligende. Det kan også være lurt å få koblet til en i.v. på forhånd. For da kan man, uten å måtte avbryte og begynne på nytt, få tilføyet mer beroligende middel hvis pasienten fortsatt har problemer. Lykke til, i hvert fall. Fortell oss hvordan det gikk. Lenke til kommentar
Andy Dufresne Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Er det en ting som er sikkert så er det at ingen kan si noen om hvordan du vil oppleve denne undersøkelsen. Det svært individuelt hvordan den oppleves. Har hørt folk beskrive det som alt fra det verste de noensinne har opplevd til like ubehagelig som og pusse tennene. Har selv gjort dette 2 ganger og det var ingen fornøyelse men hadde ikke grua meg til det. Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Har tatt denne undersøkelsen selv. Syntes ikke den var spesielt ille. (men er vel ganske individuelt, som flere her sier.) Eneste som var spesielt ubehaglig, for min del. Var brekningene jeg fikk, når jeg prøvde å følge med på skjermen. xD Da måtte jeg snu på hodet, og jeg brakk meg. xD (men hvor ofte får man sjansen til å se inne i sin egen mage? nei, nettop. Man ser jo såklart hvordan den ser ut... ) Lenke til kommentar
Sapid Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg fikk noe infravenøs gjennom veneflon i armen. Sterkt beroligende og jeg kan ikke huske noe fra selve undersøkelsen, bortsett fra når de akkurat skulle ta den ut - da våknet jeg. Jeg kom inn på et rom og bestevennen min var med meg. Jeg fikk på meg en slags "munnåpner" som hindrer meg i å bite igjen/lukke munnen. Jeg la meg sidelengs på en benk og fikk beroligende intravenøst. Legene ba meg telle nedover fra 10 og jeg ble plutselig helt borte. Vennen min sa jeg brakk meg ekstremt mye og jeg rapte en del (luft som blir blåst ned i magen). Jeg prøvde vistnok å reise meg og" komme meg vekk" så sykepleieren måtte ligge over meg på en måte. Jeg tror ikke jeg hadde gjort det om jeg hadde vært våken. Akkurat i det de skulle ta slangen ut våknet jeg og akkurat det var ubehaglig. Jeg var litt "vekke" etterpå så jeg ble kjørt i seng opp til avdelingen min der jeg lå før undersøkelsen. Etter 1 time gikk jeg 1 Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Bedøvelsen hjalp vell ikke meg noe særlig. Kanskje fordi det ikke ble sprøyta skikkelig ned. Jeg brakk meg på nedoverturen men gikk bra. Ekkel følelse når de napper i tarmene (Teste meg for Cøliaki). Sapid. Høres forferdelig ut. Kaaanskje det har gått bedre i våken tilstand? PS: Cola og Cornflakes ser rart ut i magen. Endret 11. februar 2009 av Lord Grÿllwotth Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå