Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Bærbar PC-hva har jeg krav på?


Anbefalte innlegg

Det har seg slik at jeg har hatt litt problem med Asus laptopen min, mer eller mindre helt siden jeg kjøpte den. No i en periode på 1.7 år har den vært på reperasjon hos Asus hele 4 ganger, og hver av de 4 gangene har den vært inne helt fra 4-5 uker!

Disse 4 gangene laptopen har vært inne på reperasjon har det vist seg at, det har vært den samme defekten alle gangene. Altså alle de 4 gangene den har vært inne har det vært hovedkortet som hadde tatt kvelden.

Jeg er dritlei og har sagt til de på datakjeden at dette gidder jeg ikke lengre, å de bare dreit i det.

Så det jeg lurer på no er: Kan jeg refundere kjøpet ? hvis ja, har jeg rett på beløpet jeg betalte for PCen når jeg kjøpte den (12k) eller har jeg bare rett på pengene den er verdt no? Kan jeg kreve at de skal foreta en vurdering når jeg er på datakjeden, eller må jeg sende inn en formell klage?

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ihht forbrukerkjøpslovens §32 kan du kreve heving av kjøpet, og da få tilbake den summen du betalte for den.

 

Jeg er litt ut på gyngende grunn ang. dette, men det er vel satt en presedens av domstolene at dersom en feil ikke lar seg rette etter 3 reparasjoner, så kan man heve kjøpet? Fint hvis noen hadde noe mer konkret å referere til her :)

Lenke til kommentar
ihht forbrukerkjøpslovens §32 kan du kreve heving av kjøpet, og da få tilbake den summen du betalte for den.

 

Jeg er litt ut på gyngende grunn ang. dette, men det er vel satt en presedens av domstolene at dersom en feil ikke lar seg rette etter 3 reparasjoner, så kan man heve kjøpet? Fint hvis noen hadde noe mer konkret å referere til her :)

 

De har ikke adgang til flere utbedringer, dette er hjemlet i fkjl. §30, der en ikke kan avhjelpe mer enn 2 ganger for samme feil, men tredje gang gis det adgang til å undersøke. Så vidt jeg kan se av det som er skrevet vil jeg mene at det er adgang til heving. Beløpet vil være det du betalte.

Lenke til kommentar

Jeg hentet maskinen i dag på datakjeden, så det skal fint gå an at jeg kommer inn med maskinen i morgen å sier at dette gidder jeg ikke mer, jeg hever kjøpet?

Da kommer sikkert de til å nekte meg, har de lov til dette, eller må de bare være totalt ydmyket å godta kravet mitt?

 

HAdde greit å hatt med seg noe jeg kan referere til når jeg er på datakjeden i morgen, om det oppstår diskusjon å de nekter å utbetale meg.

 

Er det relevant at maskinen ble fikset, tross alt vi ba datakjeden ta en skadevurdering av laptopen OG finne ut om det var hovedkortet som var defekt igjen?

 

Tusen takk for alle svar!

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

Først av alt:

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Jeg vil anse at en bærbar PC skal vare lengere enn 2 år så jeg mener du har 5 års reklamasjon. Sånn, der var det ute av bildet.

 

Second:

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

4 forsøk, 2 mer enn selger har rett til.

 

thirds a strike:

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

Gå for §32 her og få pengene tilbake, dvs det tingen faktisk kostet ved kjøp.

 

Alt dette finner du her.

Lenke til kommentar

du har ikke problemer med maskinen nå? du hadde akkurat fått den igjen fra rep?

hvis det er riktig så er det ingen grunn til at de skal heve kjøpet ditt. hvis du tok det opp når den ble levert inn sist gang at du ville heve kjøpet og de reparerte den og sendte den tilbake så har de brutt loven.

 

og jo de har adgang til å forsøke å fikse maskinen mer en 2 ganger men de har ikke rett på å utføre avhjelpen, med mindre det foreligger særlige forhold. dvs med mindre forbruker spesielt ber om heving av kjøp så kan selger foreslå å sende produkt på rep og få utbedret feilen

 

paragraf 30:

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

men hvis kjøpet blir hevet så er det slik at du kan kreve renter av pengene som ble betalt og selger kan trekke ifra på verdien til produktet, disse går som regel opp i opp og blir ofte i praksis ike brukt (hvis jeg husker riktig nå)

 

 

det meste av paragrafer og slikt som blir nevnt her er til bruk ved feil på maskinen, i dette tilfellet har du fått tilbake en maskin etter rep og den fungerer (regner jeg med da du ikke sier annet), og deremd faller du utenfor disse.

Lenke til kommentar

Takker, poenget her er at vi sa til de muntlig 2 ganger! at vi ønsket ikke å få reparert maskinen, bare analysert hva som var defekt på den. Faren min sa det til de når han leverte inn maskinen, jeg ringte til teknisk avdeling på datakjeden å sa det, da var det enda en uke før jeg skulle få maskinen igjen.

 

Har en butikk noen plikt til å si mine rettigheter etter jeg har vært med maskinen 2 ganger på reperasjon. F.eks ønsker du å heve kjøpet, reparere maskinen eller få ny datamaskin?

 

Maskinen har jeg ikke problemer med no, utenom batteriet har en levetid på 3 minutter er alt ok.

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar
Har en butikk noen plikt til å si mine rettigheter etter jeg har vært med maskinen 2 ganger på reperasjon. F.eks ønsker du å heve kjøpet, reparere maskinen eller få ny datamaskin?

Nei, lovverket er det stort sett opp til hver enkelt å holde seg orientert om.

Når du hentet maskinen uten protester, så vil jeg nok se på det som at du aksepterte rettingen.

 

Batteriet burde du forsåvidt klage på..

Lenke til kommentar

Du kan ikke heve kjøpet nå hvis maskinen fungerer. Ved å levere inn maskinen når du vet at den vil bli reparert, har du akseptert at selger utbedrer mangelen fremfor heving. Neste gang feilen oppstår, kan du heve. Da sender du skriftlig melding til Datakjeden at du vil heve kjøpet, og at de gjerne må se på den for å konstatere at den har mangler. Samtidig presiserer du at utbedring eller omlevering er uaktuelt, siden du allerede har gitt dem langt flere forsøk enn hva de har krav på etter forbrukerkjøpsloven. Grunnen til at dette bør gjøres skriftlig, er naturligvis at du da kan dokumentere at du motsatte deg utbedring. De muntlige meldingene du skriver om, er lite verdt.

Lenke til kommentar

Jeg leverte inn maskinen på grunnlag av at de skulle analysere maskinen for å se hva som var gale, slik at jeg igjen kunne kreve pengene tilbake. Jeg ringte og sa det når maskinen ble levert inn, veldig tydelig at jeg ville ikke ha maskinen fikset, men analysert for feil. Datakjeden tok den enkleste og rimeligste løsningen for dem selv.

Lenke til kommentar
Jeg leverte inn maskinen på grunnlag av at de skulle analysere maskinen for å se hva som var gale, slik at jeg igjen kunne kreve pengene tilbake. Jeg ringte og sa det når maskinen ble levert inn, veldig tydelig at jeg ville ikke ha maskinen fikset, men analysert for feil. Datakjeden tok den enkleste og rimeligste løsningen for dem selv.

 

Da har du, materielt sett, krav på heving, men du vil få et helvete med å bevise det, jf. min forrige post.

Lenke til kommentar

Det er vel nok at han får en av de ansatte han snakket med til å erkjenne at han ba om heving når han leverte maskinen inn. Uansett er det nokså sløvt å ikke skrive dette i servicerapporten når kunden tar kontakt. Da gjør de det veldig vanskelig for kunde.

 

Uansett, har maskinen vært inne på reparasjon for samme mangel to ganger kan du kreve å heve kjøpet den tredje gangen. Sier du har gitt muntlig beskjed om dette ved flere anledninger. I en evtuell tvist du får med Datakjeden vil FTU mest sannsynlig dømme i ditt favør. Dersom det du sier er korrekt med at maskinen har vært inne fire ganger for samme feil, så er det kun selger som ønsker å unngå heving av kjøp da de ikke får dekket dette tapet gjennom leverandør.

 

Har du derimot ikke krevet heving ved innlevering av produkt, eller før utbedring startet, så bør du akspetere at dette er din egen feil at du ikke ga beskjed tidsnok. Ut i fra det du har sagt her så velger jeg å tro på deg, og jeg vil da anbefale at du samler all dokumentasjon og videresender dette til forbrukerrådet. Om Datakjeden ikke godtar det som forbrukerrådet måtte komme frem til tar du saken videre til FTU. Dette er Forbrukerrådet behjelpelig med.

 

Som sagt er dette en latterlig enkel sak dersom du har ditt på det tørre. Det skader heller ikke at du får dokumentasjon på at du har krevet heving, men jeg tror neppe det er nødvendig.

 

Synd at enkelte skal være så vanskelige når fakta og loven er så klar på dette området. På en annen side så kan det være mer til saken enn vi kjenner til.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sendte inn en klage til datakjeden, fikk svar forige uke. Asus godtok klagen, men jeg kunne bare glemme å få pengene tilbake, jeg fikk bare tilbudt en litt bedre laptop en den jeg hadde fra før av.

 

JEg trodde at når en reklamasjon var blitt akseptert, hadde en rett på pengene tilbake, eller kunne ta en valgfri laptop - opp til de pengene du hadde tilgode. Jeg trodde også at en hadde rett på å få refundert hele beløpet du gav for PCen når den var ny. Men i følge teknisk avdeling på datakjeden tar jeg grundig feil. OG at jeg var heldig som hadde blitt tilbudt en ny laptop til 4-5k fra Asus som var en del bedre en den jeg hadde.

Lenke til kommentar
Sendte inn en klage til datakjeden, fikk svar forige uke. Asus godtok klagen, men jeg kunne bare glemme å få pengene tilbake, jeg fikk bare tilbudt en litt bedre laptop en den jeg hadde fra før av.

 

JEg trodde at når en reklamasjon var blitt akseptert, hadde en rett på pengene tilbake, eller kunne ta en valgfri laptop - opp til de pengene du hadde tilgode. Jeg trodde også at en hadde rett på å få refundert hele beløpet du gav for PCen når den var ny. Men i følge teknisk avdeling på datakjeden tar jeg grundig feil. OG at jeg var heldig som hadde blitt tilbudt en ny laptop til 4-5k fra Asus som var en del bedre en den jeg hadde.

når du sender inn noe på reklamasjon og det blir godkjent så er det mulig for å utbedre mangelen, omlevering eller heving av kjøpet.

 

ved omlevering så skal du ha en vare som er like eller bedre en den du leverte inn. ikke i pris men i spesifikasjoner

 

ved heving av kjøpet så kan selger kreve å få redusert verdien etter som varen er brukt og forbruker kan forlange renter av betalt beløp fra kjøpsdato (hvis jeg husker riktig). Disse pleier som regel å gå opp i opp

Lenke til kommentar

Så det jeg har gjort no er omlevering? Jeg syntes at det har blitt så hårreisende mye tull med denne saken, å vil bli ferdig med den snarest, da jeg også har brukt for bærbar PC.

Men det er ingen enkel sak.

Det jeg ønsker no er bare å få kjøpet hevet, men som sagt i det andre inlegget er det klin umulig, vi har visst ingen rett på det, men teknisk avdeling har sendt ett skriv til ASUS om det, men de tviler at det slår igjennom.

 

ved heving av kjøpet så kan selger kreve å få redusert verdien etter som varen er brukt og forbruker kan forlange renter av betalt beløp fra kjøpsdato (hvis jeg husker riktig). Disse pleier som regel å gå opp i opp
Det er akuratt det jeg også har hørt, men visste ikke om det stemte. No med tanke på at du mer eller mindre har sagt det jeg har hørt ordrett, velger jeg å tro på det.

Med tanke på at jeg har hatt maskinen i ca 1år og 7 måneder. Tror jeg at verdien på maskinen er lav. Men med tanke på at 5 av disse månedene var maskinen på reprasjon + renter er det sikkert noen tusen til overs.

 

Har virkelig datakjeden lov å holde på slik som dette? no har denne saken holdt på en stund, uten å ha komt noe serlig lengre, utenom at jeg er blitt tilbudt en ny og bedre maskin, som er langt billigere en det jeg mener jeg har krav på. Jeg føler at de bare leker med meg, og jeg ikke har noen mulighet til å gjøre noe med det. Som sagt ønsker jeg å få denne saken utav verden, men alt tyder på at det kommer til å ta en god stund.

det beste som kunne skjedd no,var å skaffe noen låver jeg kunne vist til datakjeden, eller iallefall hatt nboe som kunne slått knock-out på de.

 

Uansett takker for all hjelp jeg har fått hittil.

Lenke til kommentar

Hva du skal gjøre videre avhenger vel av hva du er villig til å investere av tid i saken.

 

Hvis du mener å ha krav på heving av kjøpet så er fremgangsmåten enkel:

 

Send et brev til Datakjeden ved daglig leder der du fremlegger ditt krav. Du kan kreve tilbakebetalt det beløpet du gav for varen, med renter. Butikken på sin side vil kunne påberope seg et fradrag for bruk, slik at du vil nok ikke få 100 % av det du gav pluss renter. Hva dette bruksfradraget blir er litt forskjellig fra sak til sak, og ettersom din laptop har tilbringt mye tid på verksted vil nok dette være noe som taler til din fordel. Pass på å ta med dette i brevet.

 

Sett en frist i brevet, f.eks. fjorten dager fra du leverer det til posten. Skriv at hvis du ikke har mottatt svar innen den tid, så vil klagen bli overlevert forbrukerrådet for behandling der, og om mulig for å få det inn for forbrukertvistutvalget.

 

Du bør imidlertid være oppmerksom på at du må stille med veldig god dokumentasjon på de tingene du legger frem her. Det holder ikke med en skriftlig forklaring som dette. Du må ha mail eller andre ting for å underbygge dine påstander. Hvis ikke blir det ord mot ord, og du risikerer å tape saken.

 

Alternativ 2 er å godta tilbudt omlevering og så glemme saken. Definitivt minst stress, men kanskje kjipt med en sånn sak på samvittigheten? Uansett så trenger du jo ikke å handle mer hos Datakjeden. :)

 

Lykke til åkke som...

 

-KJ

Lenke til kommentar

På denne saken, kan jeg bruke masser av tid.

 

Jeg ønsker å kreve pengene tilbake, datakjeden vil jeg ikke lengre å handle hos.

 

Slik begynte det hele:

Jeg gikk inn til datakjeden for noen uker siden, der snakket jeg med en ansatt person om at jeg ønsket å heve kjøpet. Jeg kranglet med han en stund uten. Da jeg innstå at jeg ikke kom noen vei, tok jeg fram klagearket jeg hadde alstet ned fra forbrukerportalen, fylte det ut og stiftet inn alle servicearkene, som beskrev defekter med laptopen.

 

Noen uker senere fikk jeg svar fra datakjeden at jeg måtte komme inn med laptopen, slik at de kunne sende den til produsenten (asus) for vurdering. For en uke siden fikk jeg svar på dette å ble tilbudt en litt bedre laptop. Men ikke pengene tilbake - som jeg hevder jeg har krav på.

 

I dag kom jeg i dialog med teknisk avdeling på datakjeden om at jeg ikke ønsket denne nye laptopen de tilbydde meg, grunnet jeg syntes det var for dårlig tilbud, jeg mente at de burde tilby en langt bedre laptop. Men jeg sa at jeg ville ha pengene tilbake.

 

Svaret jeg fikk fra teknisk avdeling var at jeg ikke hadde noen rett på å få pengene tilbake, og at de ikke forstod hvorfor jeg ikke godtok tilbudet. Uansett til slutt kom de fram med at de skulle sende mail til produsenten (IGJEN) om dette, men de tvilte veldig på at det kom igjennom.

 

JEg er dritlei av dialogen mellom datakjeden og ASUS, det tar jo felere uker før en får svar. Forstår heller ikke hvorfor det ikke finnes regler for slikt som dette.

 

Er det noe jeg kan gjøre i denne dialogtiden mellom datakjeden og asus? er det mulig å framskynde prosessen, kan jeg kreve å svar på dagen? En ting er iallefall klinkende klar, om datakjeden ikke gir meg pengene tilbake er forbrukerombudet neste ledd i saken.

 

 

 

 

Det som skjedde for noen uker siden var at jeg fikk printet ut ett klageark fra forbrukerrådet, i dette arket stiftet jeg inn all av dokumentasjon jeg hadde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...