Gå til innhold

Har rpm noe å si på spill?

Anbefalte innlegg

Spørsmålet mitt er enkelt å stille, men usikker på svaret..

Har en Raptor 36gb disk jeg kjører OS og programmer på, og har planer om å gå til innkjøp av en ny harddisk. Spørsmålet mitt er da om jeg på spill merker noen forskjell på ytelse om jeg kjøper en 7200rpm disk i stedet for en 10000rpm?

Loader spill raskere med med harddisk med raskere rpm, eller går denne loade-tiden mer på ram og prosessorkraft ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå vet jeg ikke om dette stemmer men min fysikkutdannelse tilsier at:

En høyere omdreiningshastighet kan direkte oversettes til lavere søketid da sporet du ønsker å lese passerer lesehodet oftere.

Når det er sagt så er antallet magnetplater i en harddisk også relevant for søketiden da flere plater med lavere datatetthet vil være raskere å søke i enn en plate med høy datatetthet da det er kortere fysisk avstand å flytte lesehodet.

Lenke til kommentar

Takker for innleggene folkens! Da lurer jeg rett og slett på om jeg skal kjøpe en 7200rpm på 500GB å bruke til lagring av musikk o.l og litt eldre spill. Også kan jeg heller lagre Age of Conan og Two Worlds på Raptor-disken da det er mer loading her :)

Lenke til kommentar
Raptor 36 GB er utdatert. Nyere disker på 7200 r/min gir klart bedre ytelse.

Gjelder dette alle 7200 rpm disker?

Kunne du gitt meg link til en 500GB fra WD som vil fungere like raskt som Raptoren min?

Du kan sammenligne forskjellige disker her

http://www.tomshardware.co.uk/charts/3-5-h...4%2C1842%2C1795

Takk for bra tips på side :)

Ser at den raptoren min ligger langt nede på lista :/

Endret av Bardis
Lenke til kommentar
Raptor 36 GB er utdatert. Nyere disker på 7200 r/min gir klart bedre ytelse.

Gjelder dette alle 7200 rpm disker?

Kunne du gitt meg link til en 500GB fra WD som vil fungere like raskt som Raptoren min?

Du kan sammenligne forskjellige disker her

http://www.tomshardware.co.uk/charts/3-5-h...4%2C1842%2C1795

Takk for bra tips på side :)

Ser at den raptoren min ligger langt nede på lista :/

Hvor raptoren ligger på lista kommer litt an på hvilken test du ser på. Litt over søylediagrammet er det en knapp som heter "choose benchmark".

Med i denne testen er ikke Seagate Barracuda 7200.11, med 32 MB cache.

https://prisguiden.no/product.php?productId=80179[/url]

Denne er sikkert ikke dårligere enn forgjengeren, 7200.10.

Lenke til kommentar

Har selv en Raptor X, merker at loade tider er litt kortere, men vil egentlig si

at diskene ikke er verdt pengene. De bråker mer en vanlige disker, og i praksis er forskjellen

mellom en ny 7200rpm disk og en raptor nesten ikke merkbar egentlig. Bruker også min Raptor til os og installerte spill. Men så snart SSD disker blir rimeligere vil raptoren helt sikkert bli byttet ut, eller satt i en sekundær pc.

Så mitt råd er å heller kjøpe en stor disk på f.eks. 750gb eller mer og den vil være

så og si like rask som raptoren i de fleste tilfeller.

Mvh,

Vinci

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...