WebWarrior Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Heisann. Jeg har et ASUS P4S8X HK med et Gef3 Ti500 (for now) S-ATA RAID kontrolleren på dette hovedkortet er blitt satt til IRQ 16. Skjermkortet har også IRQ 16... Nå er ikke S-ATA kontrolleren i bruk - ennå, men begge disseer jo utrolig intensive på IRQ, så hvis kontrolleren tas i bruk vil jo ytelsen på skjermkortet synke drastisk. derfor vil jeg bytte IRQ på en av komponentene, for å unngå dette problemet. Hvordan får jeg endret IRQen på en av disse komponentene. Jeg har XP Pro. Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 I bios sikkert was there, took a look, no charm. Sjekket jo det før jeg kom hit da Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 Noen ganger hjelper det å flytte PCI kort, så får de en ny IRQ. Ellers kan du jo lete litt på dette Google søket. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. mars 2003 Del Skrevet 8. mars 2003 I manualen til hovedkortet er det ofte det står en tabell over hvilke PCI-spor og onboard-enheter som deler IRQ. Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 8. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2003 Noen ganger hjelper det å flytte PCI kort, så får de en ny IRQ.Ellers kan du jo lete litt på dette Google søket. Joa. Det stemmer det. Men, det ene er jo et AGP kort, og det andre er onboard, så man kan ikke flytte noen av dem Lenke til kommentar
jevel Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 Hvis en onboard enhet bruker samme IRQ som skjermkortet, så skal dette kunne fungere. Onboard enheter har ferdig definerte IRQer som du ikke får flytta på så lett. I tillegg er de mappa slik at de deler IRQ med ting, som i ditt tilfelle, der AGP spor deler med RAID kontroller. Skifter du IRQ på kontrolleren vil AGP skifte med den. Bare prøv å sett PnP til no, og reserver den IRQen den bruker fra før.... På toppen av det hele så er vel IRQ 16 en av de virtuelle IRQene som er introdusert for å takle mangelen på "fysiske" IRQer. Tror nok dette går så bra så. -KJ Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 WebWarrior Som du ser av mine IRQ så har ikke windows xp noe problemer med å del IRQ'er, er ikke win9x lenger :wink: IRQ 0 System timer OK IRQ 1 Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard OK IRQ 3 Communications Port (COM2) OK IRQ 4 Communications Port (COM1) OK IRQ 5 NVIDIA GeForce2 Ultra OK IRQ 5 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller OK IRQ 6 Standard floppy disk controller OK IRQ 8 System CMOS/real time clock OK IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System OK IRQ 10 MPU-401 Compatible MIDI Device OK IRQ 11 Realtek RTL8139/810X Family PCI Fast Ethernet NIC OK IRQ 11 Creative SB Audigy OK IRQ 11 Adaptec AHA-2940AU PCI SCSI Controller OK IRQ 11 Windows XP Promise FastTrak100 Controller (PDC20265) OK IRQ 11 Intel® 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2442 OK IRQ 11 Intel® 82801BA/BAM USB Universal Host Controller - 2444 OK IRQ 12 PS/2 Compatible Mouse OK IRQ 13 Numeric data processor OK IRQ 14 Primary IDE Channel OK IRQ 15 Secondary IDE Channel OK Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 WebWarriorSom du ser av mine IRQ så har ikke windows xp noe problemer med å del IRQ'er, er ikke win9x lenger :wink: <znip> Jeg er fullstendig klar over at WinXP kan dele IRQ, men det er ikke så lett som du her insisterer på. Når en enhet skal gjøre noe, sender den en IRQ (Interrupt ReQuest) til CPU. Men skulle en IRQ deles av flere enheter vil dette si at kun en av enhetene kan kommunisere med CPU av gangen. Hvis to enheter som da er veldig intensive på IRQen, deler IRQ vil du med andre ord få en treghet, ettersom ikke både skjermkort og RAID kontroller (i dette tilfellet) kan sende eller motta samtidig... Skjønner problemet? Noe av det dummeste man kan gjøre er å slenge lydkort i øverste PCI sloten. Denne slot-en deler nemlig vanligvis IRQ med skjermkortet, og bør ikke brukes hvis du har AGP sloten i bruk. Et lydkort er, som skjermkort også er, utrolig IRQ intensivt og det vil senke hastigheten merkbart. Ideelt sett bør viktige enheter som dette IKKE dele IRQ. Jeg vil definitivt ha skjermkortet mitt til en egen IRQ, og når jeg tar RAID kontrolleren i bruk, den også. En tredde enhet er lydkortet, som kan dele IRQ - etter min mening - men da ikke med en svært intensiv enhet som kan forringe lydkvaliteten. Skjeldent såpass at du hører det lett, men lell... Lenke til kommentar
JonV Skrevet 9. mars 2003 Del Skrevet 9. mars 2003 de irq adressene du ser i XP er virtuelle. Lenke til kommentar
WebWarrior Skrevet 9. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2003 de irq adressene du ser i XP er virtuelle. Men vil ikke samme problem oppstå likevel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå