dadiadi Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hei, jeg er svært gira på å anskaffe trådløst nett ettersom farsan sier hver gang: "Joda, vi fikser det i morgen..." Nei, nå gidder jeg ikke vente mer, men problemet er at jeg ersvært nybegynner på nettverk, hardware og sånne ting. Jeg vet hva en prossessor er, jeg vet hva et trådløst nett er, men jeg vet ikke hva jeg trenger.... Er ALT jeg trenger en sånn router/ruter? Det trådløse nettverkskortet er allerede innebygd i laptopen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Er litt mer å tenke på enn såpass med trådløse nettverk. Bruker selv å si at trådløse nettverk er supre så lenge ikke du eier dem selv, for eksempel hva skal du bruke nettverket til er første spørsmål. Så vil jeg også likt å vite hvordan det så ut i hjemmet, altså rom messig i forhold til plassering av ruter og hvor du blir sittende med laptopen. Det avgjør mye av signalstyrken og hvilket utstyr du vil trenge. Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Tenkte at jeg ville trenge mer utstyr, men for å svare på spørsmålene dine; Jeg skal bruke nettet til online-spill (Regner med jeg trenger et bra nett da), laste ned musikk, surfe, spille flash games. Rommet mitt er ganske lite, så signalstyrken burde være mer enn bra nok (Det innebærer om at ikke ruteren må være plassert på et spesielt sted?) Laptopen blir værende i samme rommet, ca. 1-2 meter unna routeren. EDIT: Takk for svar forresten Endret 23. mai 2008 av Adidas99 Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hvilken levrandør har du av bredbånd? Har du en router fra før bør du velge et trådløs aksesspunkt. har du et modem eller en router som kan bridges bør du velge en trådløs router. Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Jeg har hverken modem, router eller bredbånd. Pappa har pælma alt nett-utsyr for å rydde opp litt. Hva er det jeg trenger nå av utstyr? Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Du trenger først et modem/router fra din ISP. eller har dere sagt opp den også? Hvis dere ikke har bredbånd i det hele så vil jeg anbefale en levrandør som har kun modem. Ventelo og CD er vel de eneste som støtter modemer. NGT og telenor har vel kun routere men de kan som oftest bridges. Dog om du er ganske blank så får du jo ikke support fra de om du bridger det. :-) Får du et modem kjøper du en trådløs router, så er du i mål. Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Takk for hjelp, men kan noen forklare hhva et modem er? Hva gjør det? Lenke til kommentar
tdipower Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Et modem snakker sammen med bredbåndslevrandøren sitt utstyr i sentralen, slik at du får oversatt signalet til ethernet (nettverks) standard så PC-en din skjønne hva som skjer. + en del mer som kanskje blir litt teknisk. Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Ok, da må jeg ha det og skjønner jeg Men er det et abonnement det? Sånn beteale pr. måned? Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Har selv vært skikkelig fersk på slike ting. Først av alt trenger du en leverandør av bredbåndet. Jeg vil anbefale direct connect som jeg har nå. http://www.directconnect.no/ Har du ikke modem, så kan du kjøpe et ferdig oppsatt av dem. Mange har stabler med modemer liggende, fordi man ofte får nytt ved bytte av leverandør, og skal du kjøpe et utenom nettleverandøren må du sette det opp selv men det går stort sett greit. Jeg liker selv best speedtouch sine modem, og jeg vil ha minst mulig funksjoner på dem...dvs kun at det sørger for adsl ut. (Har selv et speedtouch 510i modem som har gjort en super jobb i alle år, men de kan være vanskelige å få tak i butikkene nå) Færre funksjoner gir enklere oppsett og dermed mindre muligheter til å sette opp feil. Det kan være greit å sjekke med nettleverandøren om den støtter det modemet du velger, da blir det enklere å få support på oppsett og slike ting (selv om de helst gir support på ting de leverer selv) Skal du bruke fasttelefon, så må du ha en splitter hvis ikke det er innebygget i modemet. Splitteren deler linjen inn i huset mellom adsl og telefon. Så må du ha en router. Disse finnes i mange typer og priser. Personlig så liker jeg best Linksys. Disse kan du kjøpe bl.a på binders kjeden eller i en nettbutikk. Grovt sett så vil mange antenner gi bedre signal og lengre rekkevidde, og noen av routerne støtter også såkalte n-nettverk, dvs at hvis adapteret i pcen din også støtter n-nettverk så får du høyere hastighet mellom router og pc. Dette er ikke absolutt nødvendig, men kjekt å ha. Oppsettet av disse er en blandet opplevelse. Har ennå ikke vært borti en med skikkelig enkelt oppsett, men det er stort sett å lese gjennom de ulike valgene og velge det som høres logisk ut / default. Regn med å prøve og feile litt her før du får alt til, og her på forumet er det mange som gjerne hjelper til. (Takk til alle som hjalp meg i sin tid....you know who you are) Ellers bør du sjekke hvilke kanaler naboene bruker hvis det er flere trådløse nett i nærheten og så velge en kanal i routeren som færrest mulig bruker. En huskeregel er at det bør være 5 kanaler mellom brukerne, derfor er kanal 1, 6, og 11 mest brukt. Et kjekt program å bruke er network stumbler. Gir grei info om slike ting samt signalstyrke. Får leke deg litt med det og finne ut hvordan det virker, men det er ikke vanskelig. http://www.netstumbler.com/downloads/ Ellers vil du helt sikkert lære masse nye banneord etterhvert som du skal få alt til å fungere sammen, men det er vel det som er så moro med pcer og windows. :-) Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Har fått masse nyttig informasjon fra dere som har svart meg i tråden her Men betaler man kun kontant på et modem, eller betaler man pr. måned/pr. år? Edit: Fant ut at det var pr. måned på directconnect.no. Men er det stor forskjell på 3Mbit og 5Mbit? Endret 24. mai 2008 av Adidas99 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Svaret mellom 3 og 5 er todelt. Først og fremt får du ikke absolutt det du egentlig betaler for, har bl.a med avstand til sentralen fra der du bor (som skal være under 4 km), antall som er tilkoblet sentralen osv osv) så med 5 så har du mer å gå på i forhold til å få en grei hastighet. Skal flere bruke nettet samtidig er 5 enda viktigere. Det andre er jo uthastigheten. skal du f.eks bruke iptlf så bør du ha en viss hastighet ut, og for å få det så må du ofte opp i hastighet inn for å få nok ut. så har man selvsagt bruken. Skal du se tv og lignende krever det mer hastighet inn enn hvis du kun skal surfe og sjekke mail. Har for øvrig aldri hørt noen klage på at de har for rask linje... :-) Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Ok. Jeg skal egentlig bare bruke nettet til en ting: PC. Tv og telefon har vi egne abonnementer på... Da regner jeg med at ting blir litt mindre komplisert her? Bare bestille modem, kjøpe router, ferdig? Ikke noe tilkobling til telefon eller tv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Ja, det skal jo være så lett. Modemet får du ferdig oppsatt fra internettleverandør, router må du nok sette litt opp selv (bl.a med sikring av nett). Stort sett så hjelper kundeservice deg med det groveste, og så må du sette opp sikkerhet og slike ting selv men det skal gå greit. Lykke til! Lenke til kommentar
dadiadi Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Tusen takk for svar alle mann! Nå skal jeg satan meg fikse eget nett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå