NgZ Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Litt fikling må man regne med om man skal sette opp linux, men for de mer avanserte windowsbrukerne er det noe de gjør uansett, og overgangen er derfor ikke så stor. Om du velger 32bits linux vel og merke. For forskjellen mellom 32 og 64bits linux er som natt og dag. Det er i hvert fall det inntrykket jeg sitter igjen med etter litt googling angående problemer med ubuntu 8.04 64bit. Mye har forbedret seg siden 7.10, men særlig når det gjelder diverse tredjepartsstøtte er det en lng vei å gå. En fullverdig javastøtte finnes ikke, med mindre du installerer en egen 32bits versjon av firefox med tilhørende plugins. Det får du ikke gjort via Add/remove for å si det sånn. Og om du er heldig nok til å finne en howto eller noen tips som faktisk fungerer,har du sannsynligvis lest forum noen timer, og prøvd løsninger som ikke fungerer i enda noen. Det er rett og slett ikke verdt det med 64bits ubuntu for øyeblikket. I 32bits-versjonen virker det som om det meste er i orden, men 64bits-versjonen virker det rett og slett ikke som om de har gjort en god nok jobb med. Så om det blir ubuntu på denne laptopen fremover, blir det ihvertfall ikke 64bit igjen med det første. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Prøv Fedora eller openSuse, på 64-bit er det enn annen verden i forhold til Ubuntu. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 64bit er bare et problem hvis du er avhengig av ufri programvare. Slik vil det nok være en god stund framover enda. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Prøv Fedora eller openSuse, på 64-bit er det enn annen verden i forhold til Ubuntu.Har de fungerende java? Og fungerende løsninger for Atheros AR5007EG via ndiswrapper eller madwifi? Trodde 64bit var et problem all over for de ulike linuxdistroene, men det virker jo som om det ikke akkurat har blitt prioritert i Ubuntu da, så.. 64bit er bare et problem hvis du er avhengig av ufri programvare. Slik vil det nok være en god stund framover enda.Så i en eller annen ikke-eksisterende utopisk verden er det mulig å bruke ubuntu 64bit? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Riktig som olear sier. Det f.eks Fedora gjør annerledes enn Ubuntu, er at både 32-bit og 64-bit biblioteker er inkludert i 64-bit-versjonen, i tillegg til at pakkebehandleren kan installere både 32-bit og 64-bit-pakker med full dependency-håndtering. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Prøv Fedora eller openSuse, på 64-bit er det enn annen verden i forhold til Ubuntu.Har de fungerende java? Og fungerende løsninger for Atheros AR5007EG via ndiswrapper eller madwifi? Trodde 64bit var et problem all over for de ulike linuxdistroene, men det virker jo som om det ikke akkurat har blitt prioritert i Ubuntu da, så.. Fungerende java, mja.. la inn java 32-bit rett fra Sun, for å kunne bruke nettbank etc. La inn 32-bit-versjonen (og kjører 32-bit Opera, litt synd, men blir helt klart minst problemer på den måten), og det fungerte ihvertfall fint på 64-bit Fedora. Madwifi har jeg bare prøvd på 32-bit Fedora, men jeg syns det ville vært rart om det ikke var støtte for det på 64-bit også. Du må imidlertid legge til en ekstra pakkebrønn, rpm.livna.org (som etterhvert skal bli til rpmfusion.org etter det jeg har forstått), for å få tilgang til en del proprietære og/eller patentbelagte tillegg. Fedora er out-of-the-box en mye mer "fri" distro enn Ubuntu, med de fordeler og ulemper det fører med seg. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 Har prøvd å legge inn 32bit java ved å følge installasjonene i x antall guider nå. Firefox3 nekter å bruke den. Vurderer å installere en 32bit nettleser for å (kanskje) gjøre det mulig og få logget meg inn med smartkort via java applets i helgen i hvert fal. Eller installer xp igjen, evt Server 2008. Det er faktisk enklere og tar mindre tid. Det er kommet en fix til madwifi for akkurat det kortet, som selvfølgelig ikke kom til 64bit. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Eg har Ubuntu 64-bit installert no, og det har gått smertefritt. Det einaste eg reagerer på er at ting kan være litt treigt. Bla. bruker FF lang tid på å starte opp. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Eg har Ubuntu 64-bit installert no, og det har gått smertefritt. Det einaste eg reagerer på er at ting kan være litt treigt. Bla. bruker FF lang tid på å starte opp.Bare vent til du trenger ekte, fungerende java. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Du kan f.eks logge deg inn på altinn med smartkort? Eller med bankID hos DnbNor? trodde ikke det nei. Den halvferdige liksomjavaen som er innebygd holder dessverre ikke mål. Endret 24. mai 2008 av NgZ Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg kjører Arch64 på den stasjonære, flash er en tapt sak. Hvis det ikke lagger så krasjer firefox. Det er ikke derfor jeg bruker 64-bit tough, generell raskere databehandling. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Flash fungerer nesten optimalt på Ubuntu 64 versjonen min. NgZ: Har du andre eksempler eg kan teste som ikkje krever login? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 64bit er bare et problem hvis du er avhengig av ufri programvare. Slik vil det nok være en god stund framover enda. dessverre er det ikke bare ufrie kodere som gjør dumme ting for å få koden til å gå liiiiiitttebitt fortere. Husker hvor lang tid det tok før OpenOffice kom i 64-bit... Riktig som olear sier. Det f.eks Fedora gjør annerledes enn Ubuntu, er at både 32-bit og 64-bit biblioteker er inkludert i 64-bit-versjonen, i tillegg til at pakkebehandleren kan installere både 32-bit og 64-bit-pakker med full dependency-håndtering. Pakkebehandleren til Ubuntu (apt) er et lappeteppe som er skrevet før mixed-arch prosessorer (dvs. som kan kjøre både 32- og 64-bits-programmer (men ikke programmer som er delvis det ene og delvis det andre...)) ble påtenkt. Det kommer neppe til å bli gjort noe med med det aller første - koden til apt er en enste stor stinkende spaghetti som ingen tør å røre. Det ville ikke overrasket meg om ubuntu egentlig sitter og venter på at yum skal bli ennå litt bedre, før de bytter over - ettersom de ikke har begynt å skrive noe annet selv ennå. Hovedproblemet der er vel at yum er basert på rpm, mens apt bygger på dpkg - men det kan kanskje løses... Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Flash fungerer nesten optimalt på Ubuntu 64 versjonen min. NgZ: Har du andre eksempler eg kan teste som ikkje krever login? Java.com, klikk deg frem til "test om java ble riktig installert" eller noe. Flash har jeg ikke hatt noen poblemer med, bortsett fra at dt legger seg over popdown-menyer. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Har yum blitt betre? For det var det som var hoved ankepunktet til OpenSUSE sist eg prøvde det. Grunnen til at eg ville prøve Ubuntu dinna gongen var for at eg var litt lei all knotinga og ville at ting berre skulle fungere. Men det ser nok ut til at eg beveger meg tilbake til Arch igjen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 OpenSUSE bruker vel ikke yum, men yast. Og ja, det er tregt som fy. Fedora bruker yum, og av det lille jeg så av Fedora 9 (i en virtuell maskin), så det ut som yum har blitt litt raskere siden Fedora 8. Syns dog uansett at ytelsen til yum i F8 er helt grei i forhold til yast. Lenke til kommentar
Tafsen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Men uansett, ytelsen i Arch(Pacman) overgår alt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå