Lock-Aze Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hei, kjørte inn siste versjon av Ubuntu server edition på denne serveren, jeg tenkte at dette skulle bli en nr. 2 server, en "lekeserver" på jobb der vi kan herje villt og kjøre virituell XP, w2k osv. Jeg har i det hensyn noen spørsmål, dette er jo en "eldre" server. Så den har bare 256mb med ram. Så til spørsmålene mine, lydkortet virker ikke, noen tips på hvordan jeg får dette til å fungere, er det noen som kan hjelpe meg med å finne rimelig ram til denne serveren? (trenger vel mellom 2 og 4Gb med ram) Hvis noen kan hjelpe meg med å finne ut hvilken type HDD'er denne harddisken støtter og hvor jeg får råest HDD For pengene (tenkte å få tak i en raskest mulig disk til OS ~74Ggb) vi tar også en del bilder av andre disker så trenger en ekstra disk på ~500Gb noen tips der? Ellers så ser serveren ut til å fungere krute godt, med unntak av at gnome er litt tregt, men jeg kan tenke meg til at dette kan ha noe med den utrolig lille mengden med ram å gjøre. Jeg håper dette er rett plass å spørre og at jeg ikke spørr for "vidt" takker for alle tips/forslag. Lenke til kommentar
Del Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Du gir litt lite informasjon. Når det gjelder lyd, sjekk hvilket kort du har med sudo lshw -C sound så sjekker du status for lydkortet hos alsa-project. Hvis du bare har IDE tilkoblinger, får du lete frem none P-ATA disker, alle merker funker greit. Når det gjelder ram må de nesten ta rede på hvilken type det er (eksempelvis ved å sjekke hvilket brikkesett du har). Så kan du se om de er å få tak i. Vurder om du trenger desktop i det hele tatt. For en server kan du komme langt med kommandolinje. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Du gir litt lite informasjon. Når det gjelder lyd, sjekk hvilket kort du har medsudo lshw -C sound så sjekker du status for lydkortet hos alsa-project. Hvis du bare har IDE tilkoblinger, får du lete frem none P-ATA disker, alle merker funker greit. Når det gjelder ram må de nesten ta rede på hvilken type det er (eksempelvis ved å sjekke hvilket brikkesett du har). Så kan du se om de er å få tak i. Vurder om du trenger desktop i det hele tatt. For en server kan du komme langt med kommandolinje. Jeg må ha den som desktop, ikke glem at en av oppgavene til denne serveren skal være å kjøre virituelle desktop av andre OS for testing. Hvis det ikke hadde vært for det, så hadde jeg ikke orket å legge inn Gnome på den. Skal kjøre lshw -C sound når jeg kommer på jobb og får sjekket det ut. Ang brikkesettet, så kan det hende jeg må ringe til Compaq support og sjekke delepriser fra compaq, da det kan virke som om de har dratt en skikkelig stunt med dette hovedkortet slik at det er bare minnebrikker fra dem som skal passe på det hovedkortet, men det er enda noe jeg må få klarhet i. Lenke til kommentar
Del Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg må ha den som desktop, ikke glem at en av oppgavene til denne serveren skal være å kjøre virituelle desktop av andre OS for testing. Hvis det ikke hadde vært for det, så hadde jeg ikke orket å legge inn Gnome på den.Hvis du har tenkt å virtualisere XP, eller enda verre Vista, så ville jeg hatt mer minne. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg må ha den som desktop, ikke glem at en av oppgavene til denne serveren skal være å kjøre virituelle desktop av andre OS for testing. Hvis det ikke hadde vært for det, så hadde jeg ikke orket å legge inn Gnome på den.Hvis du har tenkt å virtualisere XP, eller enda verre Vista, så ville jeg hatt mer minne. Hehe, tror du skal lese posten min litt mer nøye, står at jeg tenkte å installere minimum 2 muligens 4Gb med minne i den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå