John Keats Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Bruk hodet da... Det som skal lagres av tekst er først og fremst info om rase, klasse, hår, skin color, og features og ansikt.. kan tenke meg det ser noe sånn her ut i f.eks wow: ____________________ Race=2 Face=6 Hair=3 Feature=8 Skin=2 Class=7 Location=Stormwind Coord=32,74 Facing=83 Name=Gunnar Guild=5823 Head=7123 Neck=153 Shoulder=834 Cloak=8234 Chest=363 Shirt=1 Tabard=5 Bracer=912 Gloves=7234 Belt=83452 Legs=9255 Boots=777 Ring1=8344 Ring2=8344 Trinket1=525 Trinket2=583 Bagslot1=9355 ... ... Bagslot64=8233 ____________________ Og det er omtrent alt av info du trenger.. Tar vel bare et par kilobyte per karakter på det meste så er ikke serverplass det er problemer med Endret 24. mai 2008 av Smeagoldfish Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Morsom, du. Hva med quester du har gjort, driver på med, har avsluttet, crafting, vennelister, ignorelister, experience og alt det der? Gang det med noen hundre millioner, så blir det jo en del. Lenke til kommentar
pretensiøselns Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Morsom, du. Hva med quester du har gjort, driver på med, har avsluttet, crafting, vennelister, ignorelister, experience og alt det der? Gang det med noen hundre millioner, så blir det jo en del. Fremdeles ikke hva jeg vil kalle mye. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Du vet at maskinen bruker 1 byte per tegn? Med andre ord kan du lagre 1.07 MILLIARDER tegn på en gigabyte.. Om da serveren kjører med et par Terrabyte så tenk deg selv da.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Du vet at maskinen bruker 1 byte per tegn? Med andre ord kan du lagre 1.07 MILLIARDER tegn på en gigabyte.. Om da serveren kjører med et par Terrabyte så tenk deg selv da.. Det er ikke lagringsplassen som er problemet vil jeg tro, det er heller å kunne prossessere all infoen på en gang når man har enorm pågang fra brukere som vil opprette brukere samtidig. Det kreves mer enn bare lagringsplass for at en server skal fungere for et par tusen brukere uten store problemer. Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Morsom, du. Hva med quester du har gjort, driver på med, har avsluttet, crafting, vennelister, ignorelister, experience og alt det der? Gang det med noen hundre millioner, så blir det jo en del. 1kb = 1000 tegn, eller drøyt hundre slike enheter som goldfish kom med. Completed quests og crafting recipes er garantert kodet (f.eks 84274152 inneholder all informasjonen om statusen din på alle questene i spillet). Med mindre det er programert av en to-åring, burde man få plass til all nødvendig info i én kb per char. Det betyr at vi får plass til tusen chars per mb, en million chars per gb og en milliard chars per tb. Med andre ord ville jeg fått plass til all infoen om alle de hundre millioner charsene dine på den bærbare maskinen min. Ikke akkurat et kjempestort problem for en serverpark på størrelse med Blizzard sin. Du vet at maskinen bruker 1 byte per tegn? Med andre ord kan du lagre 1.07 MILLIARDER tegn på en gigabyte.. Om da serveren kjører med et par Terrabyte så tenk deg selv da.. Det er ikke lagringsplassen som er problemet vil jeg tro, det er heller å kunne prossessere all infoen på en gang når man har enorm pågang fra brukere som vil opprette brukere samtidig. Det kreves mer enn bare lagringsplass for at en server skal fungere for et par tusen brukere uten store problemer. Nettopp, det er dette som krever ressurser. Å lagre inaktive karakterer krever null og niks. Lenke til kommentar
binko Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Senest i stad var jeg heldig nok til å være vitne til en serveroppgradering på Wildsoul. De jobber og styrer tror jeg. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 24. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2008 Du vet at maskinen bruker 1 byte per tegn? Med andre ord kan du lagre 1.07 MILLIARDER tegn på en gigabyte.. Om da serveren kjører med et par Terrabyte så tenk deg selv da.. Det er ikke lagringsplassen som er problemet vil jeg tro, det er heller å kunne prossessere all infoen på en gang når man har enorm pågang fra brukere som vil opprette brukere samtidig. Det kreves mer enn bare lagringsplass for at en server skal fungere for et par tusen brukere uten store problemer. Nettopp, det er dette som krever ressurser. Å lagre inaktive karakterer krever null og niks. This. Lenke til kommentar
MysticoN Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Et kjapt spørsmål: Hvor lang ventetid er det på køene på det verste? 3-4 min er det jeg har blitt vant med. Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 1 byte er 8 tegn, ikke 10 som man kan tro. Men uansett, det kreves utrolig mye for å lagre en karakter, men har noen tenkt på hvor mye som kreves for å holde orden på alle sammen? Ta 10 millioner brukere, noen hundre millioner monstre, npc'er og slikt, legg til noen hundre millioner våpen, magier osv og hold orden på alt sammen i sanntid, så har vi et problem. For øvrig spilte jeg Vanguard en god del for noen måneder siden, og serverne varierte fra Low til High population avhengig av tid på dagen. På High kunne det være vanskelig å logge inn, men på Low og Medium gikk det helt fint. Det er fordi serveren aldri kjører alt i sanntid hele tiden slik vi kan tro, men holder seg til det den trenger. Ser vi for eksempel et monster langt borte i horisonten trenger serveren ikke gjøre noe som helst med det før vi er innen rekkevidde til å legge merke til det. Kort sagt er det bare å slå av AIen til monsteret når ingen er i nærheten, så sparer man enormt mye ressurser man kan bruke andre steder. Det høres kanskje teit ut, men med flere millioner spillere og enda flere titalls millioner monstre blir det fort en del å holde styr på. Og ta noe så enkelt som linjen du kobler opp til internett med. Hvor rask er den egentlig? Tre, fire MB? Ti? Det er ikke mye informasjon smo rekker å sendes til og fra deg når du tenker deg litt om. Tenk da på en server som skal sende all den informasjonen til flere millioner spillere samtidig. Lenke til kommentar
Anders81 Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 1 byte er 8 tegn, ikke 10 som man kan tro. Men uansett, det kreves utrolig mye for å lagre en karakter, men har noen tenkt på hvor mye som kreves for å holde orden på alle sammen? Ta 10 millioner brukere, noen hundre millioner monstre, npc'er og slikt, legg til noen hundre millioner våpen, magier osv og hold orden på alt sammen i sanntid, så har vi et problem. Nei, 1 byte er et tegn (i de aller, aller fleste arkitekturer). En bit kan kun ha to verdier, 0 eller 1. For å lage et tegn kreves 8 bit, eller 1 byte. Det krever utrolig lite lagringsplass, hvorfor har både jeg og andre svart på tidligere. Å lagre inaktive karakterer krever praktisk talt ingenting, det som legger press på serverne er når en karakter faktisk er i bruk (Når du spiller). Om du har én eller femten alts har ingenting å si, det er utelukkende hvor lenge du spiller totalt som legger press på serverne(15 timer på 1 char = 1 time på 15 chars). Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hvorfor gidder jeg diskutere dette egentlig? Må være trøtt. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 For øvrig spilte jeg Vanguard en god del for noen måneder siden, og serverne varierte fra Low til High population avhengig av tid på dagen. På High kunne det være vanskelig å logge inn, men på Low og Medium gikk det helt fint. Det er fordi serveren aldri kjører alt i sanntid hele tiden slik vi kan tro, men holder seg til det den trenger. Ser vi for eksempel et monster langt borte i horisonten trenger serveren ikke gjøre noe som helst med det før vi er innen rekkevidde til å legge merke til det. Kort sagt er det bare å slå av AIen til monsteret når ingen er i nærheten, så sparer man enormt mye ressurser man kan bruke andre steder. Det høres kanskje teit ut, men med flere millioner spillere og enda flere titalls millioner monstre blir det fort en del å holde styr på. den npcen vil alltid være der, selvom du ikke ser den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå