OmiCron Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Heisann. Jeg har sottet i flere dager nå å lest på nettet om forskjellige typer vannkjølinger, og om det finnes såkallte vannkjølingssett som passer akkurat for meg. Svaret er vel ganske enkelt nei. Det nermeste jeg kom var DETTE -(Review Side)- settet fra swiftech som hadde de mest vesentlige komponentene jeg trengte. Jeg har en core 2 quad q6600 cpu og et xfx geForce 8800 GTX XXX skjermkort og ABIT IN9 Max 32x WIFI hovedkort. Jeg har et ganske stort kabinett, så jeg vil ha alle komponentene inn i kabinettet. Dette er Kabinettet mitt. Den store radiatoren som medfølger i swiftech settet er vel etter all beregning ment for og montere utenfor kabinettet bak?! Her er et vedlagt bilde av PC-en å hvor plassen til komponentene kan være. Hvor vil det være lurt og sette de forkjellige komponentene? Så til det jeg lurer mest på. Hva skal jeg kjøpe? Kravene mine er: *stillegående *lite/mindre vifter *alt skal være intærnt *og selfølgelig go kjøleevne *jeg vil også helst kjøpe alt på ett sted -> microplex prislapp har liten til ingen betydning. Det jeg har funnet ut selv at jeg skal ha, er: *Swiftech Apogee GT siden den har fått så mye skryt. *Swiftech Chipset Blokk *Swiftech VGA Blokk Noen som har erfaring med denne? Jeg vil ha en blokk som dekker kjølingen av RAM'en på GPU'n også. ikke bare selve GPU'n. Har dårlig erfaring med slike "single ramkjølere" som man skal klistre på. *Denne Vannpumpen eller DENNE? Den må være stillegående + flytte masse vann. *Holder det med en single 120mm radiator slik som DENNE? eller må jeg ha DOBBEL? Regner med å måtte kjøpe etpar stillegående papst 120mm vifter også. Hva annet trenger jeg? Sikkert mange dumme spørsmål fra en vannkjølingsn00b, men jeg setter veldig pris på alle svar jeg får. Beklager alle linkene i dette inlegget, men det måtte vel til ?! Noen flere bilder av systemet: http://omiweb.org/div/pc/pc2.jpg http://omiweb.org/div/pc/pc3.jpg http://omiweb.org/div/pc/pc4.jpg MVH -OmiCron- Endret 23. mai 2008 av OmiCron Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Alle produktene fra Swiftech er billige og gode. 655-pumpen er super. Vario-modellen kan dessuten justeres ned/opp til passende flow/lydnivå. Har du planer om å prøve å flytte grenser med Q6600, kan Apogee bli i snaueste laget. D-tek Fuzion V2 eller EK Supreme (begge med tilhørende quad-dyser)er en god ide hvis du skal opp mot maks på Q6600 Skal du sette i gang, er det bare å dra til med tripper radiator med en gang. Større radiator betyr mer kjølekapasitet og mindre behov for vifter som støyer. Radiatoren kan plasseres i taket eller bunnen av kabinettet. Mulig du må ommøblere litt, men du har god plass. Jeg kan anbefale www.petrastechshop.com De har glimrende service, høyt kunnskapsnivå og hyggelige priser. Forteller du dem hva du har av komponenter, planer og krav, får du gode råd om hva du bør gå for. De anbefaler deg ikke det dyreste de har, hvis du sier du skal ha valuta for pengene. Frakt fra Petras med USPS/EMS tar en snau uke. Det finnes div andre gode websjapper også. Edit: Skal du av med den orginale kjølingen på hovedkortet ditt, blir voltreg og SB-kjølingen også med. Du må dermed ha enten frittstående luftkjøleribber eller vannblokker på disse også. Espen Endret 26. mai 2008 av Espen W Lenke til kommentar
OmiCron Skrevet 26. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2008 Tusen takk for et bra svar Espen. Jeg skal sende mail til petratechshop i dag å høre hva de anbefaler meg. Tror jeg også dropper chipset vannblokk inntil videre. kommer tilbake med mere senere. Flere tips o.l. mottas med takk. -OmiCron- Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Skal du kjøre på standard settings holder standardkjølingen på chipset greit. Skal du øke FSB, blir NB meget varm, og en blokk på den, er et must. Espen Lenke til kommentar
OmiCron Skrevet 30. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2008 Nå har jeg sendt etpar mailer til petras for og høre hva de sa om saken. Her er de: Hello Frank, Looking at that photo... you have a lot of stuff crammed into that case and that's going to make things a little more difficult. There appears to be enough space for something like a Swiftech MCR220-QP radiator (which would be a better match for your fans) at the top of your case but then fans become an issue, as you'd either have to put the fans on the outside or vise-versa. The GTX-240 is probably out of the question due to how thick it is (~5.5cm without fans attached). The spot that you have marked off for the micro-res should be fine, assuming that you remove that duct (and the MCRES-MICRO would be fine for your system). The pump could be placed adjacent to the reservoir, partially obscured by the 5.25" drive cages, you may be able to fit something like an MCR120-QP near your PSU but it still looks pretty tight. Either way, your list looks good aside from the really thick radiators with high fin densities (not only will these cause space problems in your case but they won't match particularly well with your low-powered fans). Best regards, Alex Venz Co-Owner, Petra'sTech/Petra's Tech Shop [email protected] Office Phone: +1 408 944 0415 Fax: +1 408 944 0417 http://www.PetrasTech.com http://www.PetrasTechShop.com On May 29, 2008, at 7:08 AM, [email protected] wrote: > Hello again Alex. > > Thank you for your useful reply. I don't mind the delay on your response.. realizing the time zone difference.. about 8 hours or more i think > > I haven't really got any over clocking plans as of yet, but I would like it to be a possibility in the future. > > Here is a picture of my current system as it is now, and where i plan to setup the different components... hope you are impressed with my cable sorting skills > omiweb.org/div/pc/pc1.jpg > > You are right about the case does contain some pre drilled holes for tubing at the top. so what if i place a double radiator up under the roof of the case and a single radiator inside the HD rack? > > The fans i was thinking about buying is the Noctua NF-S12 I've heard they are both quiet and good. If i cant get them, I will buy some quiet papst fans. > > So what if i do 1x HW Labs Black Ice GT Xtreme 240 and 1x HW Labs Black Ice Xtreme 120mm Radiator. Will it make any difference? > > And, the reservoir, will the Swiftech MCRES-MICRO Hi-Flo Reservoir be enough for the system? The selection i found on your homepage wasn't that big so. > > What i got so far is: > > * Quad Core Mid-Chamber Insert for D-Tek FuZion v2 D-TEK FuZion v2 > Universal CPU Waterblock - 1/2" > * Laing D5 Vario/Swiftech MCP655 Inline 12V DC Pump > * HW Labs Black Ice GT Xtreme 240 > * EK-FC8800GTX Full Cover Waterblock for nVidia 8800GTX (Nickel Plated) > * Swiftech SmartCoils > * HW Labs Black Ice Xtreme 120mm Radiator > * Swiftech MCRES-MICRO Hi-Flo Reservoir > * 7/16" ID (5/8" OD) Masterkleer General Purpose Clear PVC Tubing > * Herbie Clip® Nylon Hose Clamp Size F - Black (for the added peace > of mind ) > > What do you think? > > I've heard many here in Norway telling me how good your shop and service is, so that's why i will do my shopping @ you > > Best regards > > Frank > > > Alex - Petra's Tech Shop wrote: >> Hello Frank, >> >> There's no need to apologize for your english, it's better than some of our American customers'. If anything, I should apologize for the delayed reply, as we're still catching up from the long weekend. >> >> Anyway, depending on how far you're planning on overclocking your CPU and GPU, the Black Ice GTX 240 radiator may be enough to handle the heat and keep the component temperatures down... but I do have to ask, which fans are you planning on using? With most systems, the easiest way to keep them quiet *and* cool is to utilize a larger radiator (or multiple small radiators) with very low speed fans. Mounting everything internally may pose a problem due to the size of your case, though. As I recall, the PC-A10 has two holes pre-cut into the top of the case for tubing (which would make a top-mounted radiator rather easy to set up) but there isn't a whole lot of space inside for a radiator. Where were you considering mounting the radiator? >> >> Your parts list looks good and covers most everything that you'd need, aside from tubing (7/16" ID Masterkleer) and either the parts for a t-line or a reservoir. Tubing clamps are something that people often ask about but aren't usually required when using 7/16" ID tubing over 1/2" barbs (zip-ties will suffice but actual clamps would provide a little extra peace of mind). >> >> Please feel free to let me know if you have any further questions or concerns. >> >> >> Best regards, >> >> Alex Venz >> >> Co-Owner, Petra'sTech/Petra's Tech Shop >> [email protected] >> Office Phone: +1 408 944 0415 >> Fax: +1 408 944 0417 >> http://www.PetrasTech.com >> http://www.PetrasTechShop.com >> >> >> On May 26, 2008, at 7:42 AM, [email protected] wrote: >>> Hello there. I have been browsing your online shop, and found some nice parts that i think would be nice for my upcoming watercooling mod. >>> >>> The parts im going too cool at first, is the cpu and gpu, maybe the chipset/ram later. >>> >>> The parts i have found so far is: >>> >>> Quad Core Mid-Chamber Insert for D-Tek FuZion v2 D-TEK FuZion v2 Universal CPU Waterblock - 1/2" >>> Laing D5 Vario/Swiftech MCP655 Inline 12V DC Pump >>> HW Labs Black Ice GT Xtreme 240 >>> EK-FC8800GTX Full Cover Waterblock for nVidia 8800GTX (Nickel Plated) >>> Swiftech SmartCoils >>> >>> my hardware specs is: >>> >>> Motherboard: Abit in9 32x-max wifi >>> GPU: XFX Geforce 8800GTX XXX >>> Case: Lian Li PCA10A >>> >>> What i wonder is: >>> >>> is the double radiator good enough for my current cooling, and will it be good enough if i expand to chipset cooling and/or ram cooling? >>> >>> I want all the parts inside the case, with no external components, and as few fans as possible. >>> >>> what other parts do i need to get a complete watercooling system nipples/tubeing etc (right sizes to fit all)? >>> >>> any other suggestions? >>> >>> >>> >>> i want good value for my money, and my goal is to get the most quiet and cool pc as possible. >>> >>> I will order as soon as i get all the parts for the set. >>> >>> Thank you for your help. >>> >>> PS: Sorry for the bad english. I'm from Norway. >>> >>> Best Regards >>> >>> Frank Så slik ser innkjøpslista ut nå etter råd fra alle sammen: Hva tror dere? vil dette fungere bra? Forslag til endringer mottas med takk. MVH OmiCron Lenke til kommentar
Espen W Skrevet 30. mai 2008 Del Skrevet 30. mai 2008 Dette ser bra ut. D-Tek niplene er vedlig gode, så du kan jo alltids bytte ut niplene på de andre komponentene. Itet must, men en fin detailj. Ellers kan du velge 1/4" gjenge i toppen på reservoaret og en Danger-Den fillport som du kan ha i taket på kabinettet. Dette forenkler fylling. Liker du disse klemmene? De er greie å sette på, men gir ikke helt trinnløs stramming og kan være kjipe å få av. Vanlige slangeklememr av minste type funker bedre. E Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå