Gå til innhold

Nettverk og internett

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Pentium 233 MHz som jeg har tenkt å bruke som jobbemaskin fordi den ikke trenger noen vifter.

Det jeg lurte på er om jeg kunne koble den sammen i et nettverk med hovedmaskinen min med to gamle Intel 10 Mbps nettverkskort. I hovedmaskinen har jeg installert et CNet Fast Ethernet 100/10 Mbps nettverkskort, vil det at jeg har to nettverkskort i en maskin by på noen problemer. Og, går det da ann å dele internett tilkoblingen, som er Telenor Online ADSL 1024 Kbps, med disse to kortene, eller må jeg da ha Ethernet?

Hadde vært veldig deilig om det hadde gått, er drit lei av å sitte 4 timer forrand en PC som støyer noe j*vlig mens jeg kun skriver i Word.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

gjør det du sier selv, men istedet for å ha krysset kabel fra adslmaskinen så deler jeg interentt med telenor til de andre maskinene med switch og det fungerer kjempebra, minuset er at hovedmaskinen må være på for at de andre skal koble til...

Lenke til kommentar

tja bruker noen 10/100 3com ethernetlink3 kort,

Du har vel vanlige nettverkskort så du gjør slik.

Kjør inn kortene boot kjør inn drivere

Putt inn en krysset cat5 kabel med rj-45 plugger (ikke telefonkabel eller noe).

Kjør wizarden il xp på begge maskinene og pass på at workgroupnavnet på alle maskiner er likt, så tar du å velger på hovedmaskin: denne maskinen kobler direkte til internett og andre maskiner kobler til internett gjennom denne, på e andre tar du vi kobler til internett gjennom en annen maskin eller hva valgene er

Hvis hovedmaskinen booter tregt (dvs at den henger i et halvt minutt+++ før den loader driverne og programmene ferdig) så setter du fast ip

på ene etvverkskortet til modem

ip: 10.0.0.1

Subnetmask: 255.0.0.0

på kort til nettverk

ip:192.168.0.1

subnetmsk:255.255.255.0

på den andre maskinen

ip:192.168.0.2

subnetmask:255.255.255.0

Spør om det er noe mer, (send tråden med pm vet ikke om jeg ser på den mer, får ikke mail lenger om trådene er oppdatert...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...