Gå til innhold

Forferdelig høg temp på prosessoren


complex4517

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

66 er ikke ekstremt. Feile temperatur på T-Bird er vel 90c om jeg husker riktig.

 

Min XP 1600+ var oppi 80 før jeg bytta kjøler (den jeg hadde var gjodkjent for XP 1700+...).

 

Selv om 66 ikke er høyt ville jeg sett på kabinett temperatur og litt sånt for å se etter kjølings muligheter.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har hatt AMD XP1600+ (1,4GHz) i laaaang tid og vil bare presisere at om min prosessor hadde kommet opp i over 45 grader.... så ville jeg vurdert ny kjøler.

 

Jeg har Taisol CGK760 kjøler (den med kobberbunn) og har planslipt prosessor og kjøleribbe. Jeg har også 2 stk kabinettvifter (stillegående sådan) som frakter varm luft ut av kabinettet.

 

Min CPU ligger på 39 grader og 44 grader max last.

 

Husk at kjølepasta har MYE å si.... Arctic silver er å anbefale!!!

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Sveinl på 2002-01-12 00:21 ]

Lenke til kommentar

Eg har ei Swiftech MCX462B ribbe med ei PAPST 8412NGH

Med det ligger CPU på 42C noen synest kansje det er masse med den kjøleren, men kab.temp ligger på 43C.

Det er derfor eg vurderer nytt kabinett med plass for mange vifter! Utifra de tallene, så har kabinett.temp meget masse å si!

Har du litt høg temp. på CPU, GPU o.s.v , vurder først å montere kabinett-vifter fremfor ny kjøler!

Lenke til kommentar

Tror T-bird skal kunne gå helt opp i 95grader etter AMD sine spesifikasjoner (hvis den ikke er overklokka).

Det kan virke som du kjører med thermal tape i stedet for kjølepasta (goop). Eller at du har fått feil kjøler.

Min T-bird 950 (overklokka fra 850)gikk på ca 60grader til jeg fikk ny kjøler. Nesten helt lik den gamle, men sitter mye hardere mot prossesoren. Flytta over den gamle vifta fordi den nye bråkte så mye. nå holder den ca 50 grader med full belastning (stabilitytest.exe).

 

bncache

Lenke til kommentar

Syntes 66 grader var litt mye...

 

Men jeg har en kamerat som kjører problemfritt ved 64 grader med en Athlon 1300(200fsb).

 

riktig bruk av Artic Silver + et par kabinettvifter vil nok gjøre susen...

 

Holder min CPU på 47 idle og under 53 load.

 

Luft ut: 2 x 80mm vifter i toppen

Luft inn: 1 x 120mm vifte i bunn

_________________

AMD Athlon T-Bird 1200@1400 (140 x 10)

Taisol CGK760

512 MB SDRAM

Asus A7V133A Raid

SB Live 5.1

RivaTNT2 Ultra 150/183 @ 170/225

 

[ Denne Melding var redigert av: hyllimorph på 2002-01-15 01:02 ]

Lenke til kommentar

Kill temp på en amd T-Bird er 95 grader (sier amd)

Optimal temp (i følge amd) 40-50 grader

 

Min ligger på 30-32 grader idle , 36-37 grader max

Har ei Koolance kasse ,vannkjøling, funker ok :grin:

Men som codemaster skrev tidligere her...er det viktig med gjennomtrekk i kassa,ei 80mm foran , ei 80mm bak gjør susen,bokstavelig talt

 

system: amd 1.33.512 SDram,2x30 gig wd hd's,v5-5500, (blir jævlig varm),og Koolance kasse m/vannkjøling på cpu

Neste blir kjøling av V5 :wink:

Lenke til kommentar

Ja, god kabinett.temp og luftsirkulasjon med masse kald og god luft gjør underverker. Det har ikkje eg.

Men det er ikkje lett å få god luftsirkulasjon i kabinettet mitt. For eg har et lite AOpen MIDI Tower

med masse IDE-kabler og styr og stell. Kabinetttempen ligger på 45 grader og CPU ligger på 43 grader det sier seg sjøl!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-12 00:13, Skrue skrev:

Skremmede høyt etter min mening! Jeg ville forsøkt å komme meg under 50 grader, i det minste.

Men prosessoren tåler det nok, men levetiden forringes nok noe!?


 

En tommelfingerregel er at 10 grader lavere tempratur dobler levetiden på halvlederkomponenter.

 

Mvh André

Lenke til kommentar

Fikk montert mitt nye hovedkort, prosessor og minne i går. Som du kansje ser er ikke CPU kjøleren av høyeste kvalitet. Kabinettet er dempet med asfaltplater og 10mm skum/alu-plater fra biltema, og har ingen ekstra venilasjon. Likevel lå CPU tempen på rundt 38 grader etter litt belastning. Det eneste jeg har gjort er å planslipe CPU-ribba, og brukt Arctic Silver goop. Det var godt synlig forskjell på ribba etter sliping. Brukte 400-800-1200 våtpapir med glasset i stekeovnsdøra som underlag. (den ovnen har neppe hvert så ren før som nå...) Det er sikkert verd arbeidet å planslipe, og legge på goop, ribba mi var i allefall IKKE plan. I tillegg var den ganske grov i anleggsflata.

 

PS. Min gamle Duron 800 lå stabilt på 41 grader

Lenke til kommentar

Dere glemmer tydeligvis at temperaturen rapporteres svært forskjellig alt etter hvilket hovedkort du bruker. Det er derfor en fordel å sammenligne temperaturen med maskiner som bruker tilsvarende hovedkort og prosessor.

 

66°C er nok litt i høyeste laget uansett hvilket hovedkort prosessoren er montert på. Dersom ikke kabinettemperaturen er for høy, vil jeg absolutt anbefale deg å bytte prosessorribbe/vifte, eventuelt kontrollere monteringen av den du har. Enkleste måte å finne ut om det er kabinettempen som er for høy, er å åpne kabinettet å se om tempen på CPU synker.

 

 

 

Hviletemperaturen på prosessoren er fullstendig uinteressant. Dersom man aktiverer "halt" funksjonen i bios (kan være nødvendig å bruker wpcred/wpset), vil hviletemperaturen stabilisere seg på kabinett temperaturen.

Lenke til kommentar

Det er jaævli synd at nesten ingen vet hva max temp er.

 

Bruk CPUstabTest i CPU warming mode; da kan dere lese av max temp.

 

3Dmark 2001 gir aldri maxtemp. ca 10-20 c. under max temp.

 

Og til dere idioter: temp sensoren som ligger inne i socketen vil aldri vise riktig temp. Det har den aldri gjort og det vil den aldri gjøre heller.

 

+++ Bruk CPUstabTest +++

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-15 13:42, qwerty skrev:

Det er jaævli synd at nesten ingen vet hva max temp er.


Bruk CPUstabTest i CPU warming mode; da kan dere lese av max temp.


3Dmark 2001 gir aldri maxtemp. ca 10-20 c. under max temp.


Og til dere idioter: temp sensoren som ligger inne i socketen vil aldri vise riktig temp. Det har den aldri gjort og det vil den aldri gjøre heller.


+++ Bruk CPUstabTest +++


 

Vist f#en kan du lese av riktig cpu-temp med de nnebygde sensorene... mend et er riktig at de fleste _IKKE_ viser rett temp.

Dette går imedlertid an å korrigere, for hvis dioden sier at CPU er 4C kaldere enn den egentlig er vil den _ALLTID_ si at den er 4C kaldere, feilmålingen vil nemlig ikke vokse proposjonalt men diagonalt (heter det det?) med CPU-tempen!

Husker ikke hva de proggene som fixa dette het, men jeg kan skrive hvordan du finner ut hvor mye feil dioden tar:

1: mål av CPU-temp etter en god stund der den har stått idle.

2: sett ned hastigheten til det _HALVE_ og gjør som i punkt 1

3: ved de 2 resultatene du fikk skal det nå være mulig å se hvor mye tempen avviker fra hverandre og du ser hvor mye dioden "lyver" (husker ikke formeln og gidder ikke tenke, men den var ganske enkel :grin: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...