johan1 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 har noen øvelser for å løpe fortere? jeg trenger å løpe fortere og jeg er ikke så kjapp jeg må ha hjelp så fort som mulig noen øvelser? Lenke til kommentar
Havard_92 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 løpe 40 meter, gå tilbake... gjenta et par tusen ganger så er du n'dure. Lenke til kommentar
johan1 Skrevet 23. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2008 løpe 40 meter, gå tilbake... gjenta et par tusen ganger så er du n'dure. seriøst? Lenke til kommentar
PB-X Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Det viktigste er å varme opp før begynner å løpe. Hvis du skal løpe kort og fort foreksempel 60meteren skal du ha en lang oppvarming rundt 20 min. Dette er bare nødvendig hvis du skal prestere. Hvis du skal løpe "sakte" og langt skal oppvarmingen vare i 5-10 min. Du starter hver oppvarming med rask gåing og så øker du til jogging etterhvert. Dersom du skal spurte legger du spurte øvelser inn tilslutt av oppvarmingen. Øvelser du kan gjøre er foreksempel 90 grader. Du rett og slett later som om du sitter på en usynelig stol inntil en vegg. Ben musklatur er viktig Arm bevegelser bør være rette og tett inntil kroppen. Når du starter å spurte bør du starte med hodet+rygg bøyd og etterhvert som du kommer opp i en større hastighet kan du rette opp hodet og ryggen. Du burde også øve på å la skoen "rulle" over bakken. Slik at du ikke løper plattfot. La helen treffe bakken først også føller resten av foten til du kommer til tærene som letter fra bakken sist. Ellers er det beste du kan gjøre å løpe og løpe og løpe litt til... Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 du treng absolutt ikkje å begynne ei oppvarming med å gå. Eg varmar aldri opp med gange i starten. Men det er rett som PB-X seier at du tar nokre drag på slutten, altså først generell del for å varme opp kroppen, og så ein spesiell del der du tar nokre drag for å forberede kroppen på å spurte. Eg har sjølv fått strekk i låret fleire gongar på grunn av dårleg oppvarming, men eg jobbar med tolmodigheten min Lenke til kommentar
PB-X Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Det er ikke noe must å begynne med å gå, men dersom du skal yte max, kan det være lurt. Oppvarming handler om oppbygging og forbredelse av kroppen på aktiviteten du skal gjøre. Dersom du ikke har rørt på deg hele dagen kan det å begynne oppvarmingen med å gå hjelpe på det enderlige resultatet. Lenke til kommentar
Assbear Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 dette varierer sikkert ut i frå kva slags form du er i, visst du kan bli andpusten av å gå, kan sikkert gåing vere greitt som oppvarming Lenke til kommentar
pedsti Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Men om du blir sliten av å gå, burde du satse på det. Før du eventuelt bryr deg om å øke toppspeed:p Lenke til kommentar
iviking Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Jogger du? Hvor langt, og hvor mange ganger i uken? Jeg ville lagt inn en joggetur hvor du presser deg litt hardere, så kommer farten etter hvert. Tror alle løpere ønsker å stadig løpe fortere, og finne en magisk formel for dette, men tror det meste kommer med trening over tid. Lenke til kommentar
rubenjenssen Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 Jogger du? Hvor langt, og hvor mange ganger i uken? Jeg ville lagt inn en joggetur hvor du presser deg litt hardere, så kommer farten etter hvert. Tror alle løpere ønsker å stadig løpe fortere, og finne en magisk formel for dette, men tror det meste kommer med trening over tid. Det er jo helt feil ! Du blir ikke raskere ved å jogge, da får du bare tregere muskler. Du må trene eksplosivitet og styrke. En veldig god øvelse er spensthopp ! Spenst og hurtighet hører sammen ! -Begynn med å varme godt opp. -Ta noen spensthopp for å få musklene igang. F.eks. 10x2. -Så kan du måle opp 30 meter, med ei linje halveis. Så jogger du bort til streken, så spurter du de siste meterne 110 %. Så jogger du tilbake og spurter når du kommer til linja igjen. Gjør det 5x3. Tar ca. 10 min( han 1-2min pause imellom). -Så måler du 40 meter og spurter hele den 3x3 ganger. (Tar ca. 10 min). Når du er ferdig med det begynner du å bli litt sliten. Hvis du vil ha kondis i tillegg, kan du løpe intervaller. - Når du er ferdig tøyer du ut og jogger ned. Hilsen En som har peiling ! Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 18. juli 2009 Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Bra lesestoff. http://www.olympiatoppen.no/fagstoff/hurti.../media510.media Denne er spesielt for fotballspillere, men har grunnleggende prinsipper for hurtighetstrening. Viktigst her er dog å ha lange pauser mellom dragene. Spurter du i 2 sekunder (10-15m), skal du ha 2 minutt pause mellom dragene. Spurter du i 4 sekunder (25-30m), skal du ha 4 minutt pause mellom dragene. Se nederst i artikkelen for eksempel på treningsprogrammer. Endret 18. juli 2009 av bornagainatheist Lenke til kommentar
Knife Skrevet 5. november 2009 Del Skrevet 5. november 2009 Knebøy. For å løpe fortere må du ha mer muskler i beina, jo mer muskler jo fortere løper du. Lenke til kommentar
andybb Skrevet 21. november 2009 Del Skrevet 21. november 2009 Ser at noen har anbefalt 90 grader inntil en vegg her, det hjelper i hvert fall ikke. Det er statisk styrke som ikke får deg noen vei når det gjelder løping. Man sitter ikke i hockey når man løper. Tips til sprintøkter: 1. Generell sprintøkt: 15-20 min lett jogging på asfalt eller i terreng. Noen drilløvelser (høye kneløft, spark bak, pendel (kjenner du til den? )), og 2-3 stigningsløp på 60 meter, 95 % siste 10 meterne. Så kan du ta 3x40m, 3x60m, 3x80m, 3x60m, 3x40m. 3 min pause mellom hvert løp, 6 minutter seriepause. Evnt korte ned til 2 løp om det blir for mange med 3. 2. Maks sprintøkt: Bør være vant til underlag og farten, og ha løpt noen sprintøkter før. F. eks: 4x100 meter 100%, 6-10 min pause mellom hvert løp. 3. Utholdende sprint: 15x60meter, 2 min pause mellom hvert løp. Høy flytfart. I tillegg kan du kjøre spenstøkter (trappespenst, bortoverspenst og hekkespenst) + styrke. Viktig med litt grunnlag (joggeturer) før man begir seg ut på for mange sprintøkter i uka. Heller starte rolig med utholdende sprint og to-tre joggeturer og øke dosene og intensiteten etterhvert. Veldig viktig med et grunnlag før man begynner å løpe på høy intensitet. Styrke med vekter kan være et tilskudd ja, men er mange andre ting man kan begynne med først, og det er ikke så lurt å trene med for tunge vekter, tror jeg. Lenke til kommentar
Havard_92 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Knebøy. For å løpe fortere må du ha mer muskler i beina, jo mer muskler jo fortere løper du.Knebøy er konge for å utvikle eksplosivitet i lårene ja. Vil anbefale å drive styrketrening en dag, for å så ha en dags restitusjon, for å så trene hurtighet neste dag. Den kombinasjonen skal visstnok gjøre deg raskere. Du blir ikke raskere ved å jogge, da får du bare tregere muskler.Bullshit. Ikke skriv ''hilsen en som har peiling'', når det du skriver er helt feil. Lenke til kommentar
Finne Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Mye tips ute å går her ser jeg. Noen gode, mens andre litt mindre gode. Her er mine: Styrkedelen 1. Få større volum i muskelgruppene som blir brukt ved f.eks knebøy, beinpress. Tren volum i 1-2mnd 2. Tren deretter ekspolsivt, kan fortsatt holde på med knebøy og beinpress - Kraften er avhengig av antall muskelfibre aktiverte/tid - Er muskelvolumet større, så er det mer kraft å hente (Akselerasjon er den viktigste i hurtighet fordi en oppnår ikke makshastighet før 50-60m) Øvelsesdelen 1. 20m, 40m. (10 x 2 reps f.eks) 2-3 min pause mellom hver reps - du skal bli hurtigere, ikke forbedre utholdenheten 2. Hinke med en fot. Litt spesiell øvelse hvor du på en måte springer på en fot. (Sette opp 3 kjegler som du hinker til, passe på å ha stor nok avstand mellom hver kjegle) 3. Hekkehopp(Sette avstanden slik at du hopper mer vertikalt enn horisontalt) 4. Frekvenstrening. 20s hvor du tripper med beina det forteste du kan. 10 x 2 Finnes mange øvelser, men her har du de jeg liker best Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå