Gå til innhold

Raw auto converter

Anbefalte innlegg

Finnes det ett Raw program som kan konvertere raw bilder på en nesten automatisk måte?

Har prøvd det som fulgte med kamera, elements og Bibble men ingen av de (som jeg kan finne) har noen form for auto convertering. Mulig dette ikke finnes men er det ett program som gjør converteringen lettere og enklere enn andre? Så langt er Bibble det som virker enklest.

Kom gjerne med forslag til enkle og bra Raw convertere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bibble. :) Batchkonvertering av råfilene er det jeg gjør med 90% av bildene mine. Det eneste jeg gjør er å fortelle Bibble hvilken katalog som skal konverteres, og så skjer det.

Det samme er mulig i nær sagt alle de mer funksjonsrike konverterne.

Lenke til kommentar

DXO optics pro er uaktuelt ettersom ikke kamera mitt støttes: Sony A350

Jeg prøvde nå Bibble Batchkonvertering det virker strålende men har du kanskje ett godt forslag for hvilke innstillinger det lønner seg og bruke? F. eks Perfectly Clear, exposure, vibrancem, saturation, Highlight recovery, fill light, sharpening, basic noise ninja.

Hvilke innstillinger burde jeg bruke som ett utgangs punkt?

Tusen takk for ellers gode svar.

Lenke til kommentar

Vanskelig og komme med et sett universalinstillinger, men skru opp saturation og kontrast virker bra på de fleste bilder.

Perfectly Clear virker noen ganger bra og andre ganger helt forferdelig , så det er ikke en innstilling jeg ville brukt som standard.

Det er bare å prøve deg fram.

Jeg bruker ofte å gjøre instillinger på et bilde og kopiere de over på resten fra samme serie/forhold.

Lenke til kommentar
men har du kanskje ett godt forslag for hvilke innstillinger det lønner seg og bruke? F. eks Perfectly Clear, exposure, vibrancem, saturation, Highlight recovery, fill light, sharpening, basic noise ninja.

Hvis du leser tråden Arnold_Layne lenket til, så ligger det der et utgangspunkt. Contrast, saturation, vivdness og oppskarping til et nivå som gir gode resultater for kameraet ditt, og autolevels. Alt annet ligger du unna i standardinnstillinger, siden det er funksjoner for å "redde" bilder, og må tilpasses hvert enkelt bilde.

Lenke til kommentar
DXO optics pro er uaktuelt ettersom ikke kamera mitt støttes: Sony A350

Jeg prøvde nå Bibble Batchkonvertering det virker strålende men har du kanskje ett godt forslag for hvilke innstillinger det lønner seg og bruke? F. eks Perfectly Clear, exposure, vibrancem, saturation, Highlight recovery, fill light, sharpening, basic noise ninja.

Hvilke innstillinger burde jeg bruke som ett utgangs punkt?

Tusen takk for ellers gode svar.

Det er jo veldig opp til hva en liker selv, men som en start vill jeg foreslå å slå på "Auto level" og sette "Sharpening" på 250 (Bibble er i utgangspinktet forsiktig med oppskarping). Ikke bruk "perfectly Clear" i standard oppsett, PC kan virke bra på endel bilder, men kan ødelegge andre. "Highlight recovery" og "Fille light" bruker du for justering av enkeltbilder."Exposure" bør stå på 0, med mindre du feileksponerer alle bildene dine like mye. "Vibrance", "Saturation" og "Contrast": start med 0 og juster litt etter din egen smak.

Endret av ahaf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...