godingen00 Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Hei. Jeg er en gutt på 15 år som vil bli raskere rett og slett Jeg løper rundt 8sek på 60 meteren, men vil forbedre den rekodren ;D Er det beste å løpe 60 metere det raskeste jeg kan? Eller annen trening? Noen sier at man bør løpe i slake oppoverbakker? Hva er best? Og til slutt, teknikken! Har noen en side / vet noe om teknikk til løping? Skal jeg løpe på tærne når jeg løper 60 meter? Eller skal hele foten nedi? Tærne er vel mest effektivt? Hadde vært koselig med svar. -godingen00 Lenke til kommentar
hans2k Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Garantert tærne.. beinpress. knebøy osv.. Riktige armføringer, og att du løfter kneet høyt nok opp når du løper Til sterkere du er i føtene jo bedre.. Å stå rolig på tjukkas å spurte i 30 sec reptere 2-3 ganger... er fin trening får muskelene Endret 24. mai 2008 av hans2k Lenke til kommentar
KeYhOle Skrevet 28. august 2008 Del Skrevet 28. august 2008 Det man må tenke på er akselerasjon i starten, toppfart og det å holde ut hele 60meteren. - For akselerasjonen er det viktig å være sterk i beina, dermed trene maks stryke som knebøy eller spenst. - Toppfarten blir også bedre av å være sterk, men kan forbedres med "kvalitets"-trening. F.eks løpe 60metere med gode pauser(vente til man ikke er sliten mer) imellom. - For å holde ut hele 60meteren er det lurt å løpe mange 60metere etterhverandre med liten pause. Geir Moen løp på det meste rundt 25 60metere med gåpauser imellom(snu med en gang man har kommer i mål å gå tilbake til start for så å starte med en gang), mellom hvert 5. løp har man litt lengre pause, på 2-3 minutt. I starten har man for eksempel 9 60metere, med lengre pauser mellom hver 3. Så øker man etterhvert. Dette er tips fra en ufaglært utdatert sprinter... Det finnes masse "gode" råd der ute, og nesten alle trenere mener de vet hva som er best. Det beste er nok å variere og finne ut hva som funker best for deg... Lenke til kommentar
Finne Skrevet 9. november 2008 Del Skrevet 9. november 2008 Det man må tenke på er akselerasjon i starten, toppfart og det å holde ut hele 60meteren. - For akselerasjonen er det viktig å være sterk i beina, dermed trene maks stryke som knebøy eller spenst. - Toppfarten blir også bedre av å være sterk, men kan forbedres med "kvalitets"-trening. F.eks løpe 60metere med gode pauser(vente til man ikke er sliten mer) imellom. - For å holde ut hele 60meteren er det lurt å løpe mange 60metere etterhverandre med liten pause. Geir Moen løp på det meste rundt 25 60metere med gåpauser imellom(snu med en gang man har kommer i mål å gå tilbake til start for så å starte med en gang), mellom hvert 5. løp har man litt lengre pause, på 2-3 minutt. I starten har man for eksempel 9 60metere, med lengre pauser mellom hver 3. Så øker man etterhvert. 1. Akselerasjonen er det viktig å være sterk i beina, ja, men i hans tilfelle, så er ikke maksimal styrke et godt alternavtiv, med tanke på at høydeveksten kan stagnere. Ville derfor heller trent eksplosivt, har relativt lette vekter og ha det høyeste tempoet du klare i utførelsen. Når du blir eldre(puberteten er over) anbefaler jeg derimot at du kjører maksimal styrke i beina og går over til eksplosivt etter 1\4 år, dersom du forsatt er ute etter å bli raskere, da. 2. Tren hurtighet øvelsene dine tidlig på dagen, ta beintreningen senere ute på dagen. 3. Toppfart fasen er ikke den viktigste, det er det akselerasjonen din som er. Dette er fordi du oppnår ikke toppfart før ca 50 meter. Med andre ord, 80 % er akselerasjon, mens bare 20 % er toppfart av 60 meteren. 4. Har du mange repetisjoner hvor du løper 60 metere med liten pause, blir ikke det gunstig hurtighetstrening fordi det blir utholdenhetstrening. Skjønner at du mener det er viktig å holde ut 60 meteren, det er det jo, men i hans tilfelle så er ikke det hans største problem med tanke på treningstilstanden han er i. Ha et variert sett med hurtighetsøvelser, men anbefaler øvelser hvor du springer 20m og 40m. Ha konsentrasjon og fokus på muskelgruppene du bruker og teknikken. Tenk ofte på teknikken når du utfører øvelsene. - 5-10 repetisjoner - 2-4 serier - 3-5 min pause mellom hver serie - 1-2 min pause mellom hver repetisjon Har selv gjort dette, merket stor framgang. Lenke til kommentar
KeYhOle Skrevet 12. november 2008 Del Skrevet 12. november 2008 Tok tok ikke med i betrakning at han var 15 nei, og slik anaerob utholdenhetstrening som flere 60metere på rad er, er noe man bør gjøre etterhvert når man har fått opp akselerasjonen. Dette er også kanskje mer gunstig for 100meterløp som jeg trente mest mot:) Men veldig gode tips Finne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå