Gå til innhold

kabinettvifte, blåse luft inn eller ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken kabinett vifte er det snakk om? Den som står oppe-bak? Da bør den også blåse ut, ellers så vil du bare få en lokal vindtunell fra den viften til PSu en, og ikke over CPU-hovedkort-Grafikkort og alle de andre delene du vil ha kjølt. Om det derimot er en nede foran, så skal den blåse inn.

Er ikke helt mit felt dette her, men tror jeg har rett nå :wink:

Lenke til kommentar

Vifter nedi i fremkant av kabinettet bruker å blåse/suge inn luft mens vifter i bakkant bruker å blåse luft ut.

 

Imidlertid er du inne på noe viktig, - det bør være overtrykk i kabinettet og vifte med støvfilter på som suger inn lufta. Om du har undertrykk kommer støv inn i alle åpninger. Så forsøk med en innsugende vifte med støvfileter du.

Lenke til kommentar

Når jeg mener bakant, så er det der vifta til strømforsyninga sitter. Altså der alle kontaktene står. Jeg ser ikke noe plass der jeg kan ha noe vifte i fronten, altså der jeg slår på pc'en. Skal det virkelig sitte ei vifte der som blåser luft inn?

Lenke til kommentar

Nhææ. Om du ikke har noen ferdig plass der til vifte er det ikke noe poeng å styre med å borre hull å montere vifte å greier. Det optimale hadde vert 2 som blåste in foran, og 2 som blåste ut i bakant. Men slik kabinettet dit høres ut er nok det beste å kjøre ut begge bak. Men du vil da som sagt risikere å få en del støv i Pc en, så støvsug den en gang i blandt(jeg støvsuger den med 1-2 månders mellomrom)

Lenke til kommentar

Mest sannsynlig blir det mer støv når du har vifter som blåser inn.

 

I mitt kabinett, chieftech Big-tower har jeg en vifte midt på sidedøra som blåser inn. En ved harddiskene som blåser mot harddisker. En i bakkant som blåser inn (skal byttes). Hadde en til før som satt over den forrige og dro luft ut, men den har plass over CPU kjøler med fan-duct.

 

Alle vitfene er Papst 19dB(A) 80mm.

 

BTW: Noen som vet om didde viftene er noe særlig til å blåse ned mot kjøler istedet for å dra som de gjør nå??

Det sies jo at vifter i fan-duct systemer bør dra grunnet motstand i fan-ducten.

Lenke til kommentar
Okey, så det som er best er at BEGGE viftene skal blåse luft UT, bak på kabinettet?

Ville det ikke blitt mere støv om jeg kjørte den ene vifta til å blåse luft INN?

Jo, men poenget er at du da kan kontrolere hvor luften kommer inn. Så da kan du ha filter ved den viften. Trenger ikke å være noe hig tech saker, tror en slik tyn dame "sokk-strømpebukse" dings funker fint. Selv bruker jeg noe egent som fulgte med kabinettet, men hørt flere som bruker damestrømpebuksesokkdings trikset, og det funker vist kjempe. Men du må selfølgelig huske å rense den en gang i blant da.

Lenke til kommentar

Neinei, det blir støv uansett der det slipper inn ufiltrert luft, - så poenget er at du bør bruke filter på inn-viftene, og de skal være så kraftige at de skaper overtrykk i kabinettet. Ved undertrykk i kabinettet kommer det støv inn i alle åpninger som finns i kabinettet!

Lenke til kommentar

Merkeligt karer, virker som at dere er redde støvsugeren til mor. Har selv 3 vifter, en som suger inn foran harddiskene og to som blåser ut.

Men har ikke noe filter foran viften fremme, og har ikke mye støv i pc'en min.

Nå er det snart et år siden sist eg fjernet støvet, og det er ikke mye inne pc'en min enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...