Gå til innhold

"Viske" ut noe i et console-vindu?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du beskriver hva du vil gjøre kan det være vi kan hjelpe deg med en annen løsning..

For det å "viske ut" hele vinduet er forskjellig på forskjellige plattformer..

Jeg bruker windows... Jeg skal rett og slett fjerne all teksten som er lagd av programmet mitt.

Lenke til kommentar
Hvis du beskriver hva du vil gjøre kan det være vi kan hjelpe deg med en annen løsning..

For det å "viske ut" hele vinduet er forskjellig på forskjellige plattformer..

Jeg bruker windows... Jeg skal rett og slett fjerne all teksten som er lagd av programmet mitt.

Da bruker du det som er skrevet over, skal funke:

system("cls");

som forøvrig står for clear screen, kan vel alternativt skrive: system("clear"); også, mulig det også funker ;)

Lenke til kommentar

Dersom «clear» funker er jo det fint, den kommandoen er jo også i bash, eller hva det nå er som bestemmer det.

Uansett, tror du må utdype hva du mener med fjerne... Tenker du på «backspace», altså bare fjerne enkelt-tegn eller linjer? Eller å «tømme» hele skjermen? Er det det første så vil ikke det være en del av standar-c++, og du må nok importere et eller annet library. Uten at jeg vet noe for sikkert så ville vel curse funket på linux, men i windows vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Dersom «clear» funker er jo det fint, den kommandoen er jo også i bash, eller hva det nå er som bestemmer det.

Uansett, tror du må utdype hva du mener med fjerne... Tenker du på «backspace», altså bare fjerne enkelt-tegn eller linjer? Eller å «tømme» hele skjermen? Er det det første så vil ikke det være en del av standar-c++, og du må nok importere et eller annet library. Uten at jeg vet noe for sikkert så ville vel curse funket på linux, men i windows vet jeg ikke.

Jeg mener rett og slett å fjerne all tekst som er i consoll-vinduet...

Endret av Miromurr
Lenke til kommentar

Det er mulig det har oppstått noen missforståelser her...

Det jeg trenger, er ikke en funksjon jeg kan skrive inn i consoll-vinduet, men en funksjon jeg kan skrive inn i programmkoden. Noe slikt:

if ( clear == TRUE )
{
  //Kode for å fjerne tekst
}

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Fant en funksjon for dette på google (Er litt lat kl. 5 om morran :p).

Source: link

void clrscr()

{

HANDLE hStdOut = GetStdHandle(STD_OUTPUT_HANDLE);

COORD coord = {0, 0};

DWORD count;

CONSOLE_SCREEN_BUFFER_INFO csbi;

GetConsoleScreenBufferInfo(hStdOut, &csbi);

FillConsoleOutputCharacter(hStdOut, ' ', csbi.dwSize.X * csbi.dwSize.Y, coord, &count);

SetConsoleCursorPosition(hStdOut, coord);

}

- Aleksander -

Endret av zorgion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...