Gå til innhold

Hvilket AVCHD kamera skal jeg kjøpe?

Anbefalte innlegg

Hva med SONY HDR-SR11?

Jeg skal også kjøpe meg ett avchd kamera og har snust litt på dette kameraet. Det har jo 60gb disk i motsetning til Canon HF10 sitt 16gb minnekort, bør ikke dette telle for noe?

Hvordan blir bilde kvaliteten i forhold til Canon F10, og hvor mye koster f.eks 32gb minne til Canon HF10? (Hvis det finnes)

Leste jo i aftenposten at Canon HF10 fikk best i test, men Sony-SR11 var ikke tatt med engang, det var litt skuffende.

Håper noen som har litt peiling kan gi ett svar :)

Endret av seaweed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Akam sin test er også mye mer grundig og omfattende enn Aftenposten sin test.

jeg er ikke overveldet.

det er flere sider og mange fargebilder, men likevel klarer ikke akam testen å omtale det mest problematiske området for avchd med ett eneste ord (kompresjonsartifakter ved bevegelse). det er ikke stillbildekameraer vi har med å gjøre her, så at de kan utelate bevegelse fra en slik anmeldelse er jo helt på trynet. til og med aftenposten har det med.

det er også feil å bruke prisen som kriterie siden denne ikke er konstant. senker canon prisen med 3000 er jo hele konklusjonen irrelevant... de burde kun fokusere på kameraets egenskaper. camcorderinfo er noe bedre på akkurat dette da de i det minste linker inn metadata for prisen slik at den er mer oppdatert, og de har også et langt mer systematisk oppsett for testene som de har beholdt over flere år. akam-"journalistene" virker mer som

gadget-freaks enn folk som faktisk bruker videokamera spør du meg...

Lenke til kommentar

Jeg har ennå til gode å oppleve artifacts på min Panasic SD9, men så har jeg filmet svært lite i mørke rom også. Godt mulig at du får det hvis du velger å ignorere meldingen "you are paning too fast".

Poenget til Super8 er vel at både Panasonic og Canon er veldig bra kameraer, men at det er vektlagt litt forskjellige ting. For meg var størrelsen til Panasonic en viktig faktor og prisen også. Er helt uenig i at prisen ikke skal være med i vurderingen. Selvsagt bør den være med. Du sier at: "om Canon senker prisen med 3000,-" Hva om Panasonic senker prisen med 3000,-? Da blir det jo et røverkjøp. Eller om alle biltester skulle tatt utgangspunkt i Porche 911 (el. tilsvarende bil) og gitt alle andre biler kritikk med den som referanse. Tror det hadde gått dårlig for Toyota.

Lenke til kommentar
Poenget til Super8 er vel at både Panasonic og Canon er veldig bra kameraer, men at det er vektlagt litt forskjellige ting.
Ja, det også. Man kan oppfatte ting annerledes enn den som tester, og vektlegge ting annerledes enn testpersonene. Derfor skal man aldri stole blindt på tester, og heller prøve ut kameraene på egenhånd før man gjør et kjøp.

Og ja... prisen ER vesentlig. Om Canon velger å senke prisen, så senker Panasonic den også. Slik er konkurransen... man priser kameraene i forhold til hverandre. Og ikke ta med prisen i en slik anmeldelse blir feil, selv om prisen kan endres. For man kan ikke for eksempel sammenligne et kamera til 20.000 og et til 5000. Det sier seg selv. Og det er så absolutt ikke uvesentlig for de som skal kjøpe kamera om det ene koster noen tusenlapper mindre enn et annet.

Til slutt er de fleste som faktisk tester kamera og andre ting nettopp gadget-freaks. Det er det som gjør at de faktisk kan teste ut hva som fungerer og ikke i et kamera. Sett en "vanlig person" bak et kamera og si "test dette", så får du ganske rare konklusjoner ettersom personen ikke vet hva som skal legges til grunn for en konklusjon, og vet ikke hva han/hun skal sammenligne med. VG eller Dagbladet forsøkte det en gang, ba vanlige personer, hentet inn fra gata, om å bedømme et knippe kamera og et knippe bilder. Det ble veldig sprikende svar, og kameraet som vant tapte alt av tester ellers (og vi har sjelden fått så mye klager på et kamera før, der jeg jobber).

Endret av Super8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...