Sesh Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 (endret) Halla, skal kjøpe nytt videokamera. Har sett på de nye AVCHD kameraene, har Mac (Final Cut Express 4) så blir ikke no problem å redigere. Jeg har tenkt å bruke mellom 5000-10000... Hva er det beste jeg får ut av de pengene? Endret 30. mai 2008 av Sesh Lenke til kommentar
Meier Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Det beste du får for den summen, er vel Canon HF10 og Hf100. Det er de kameraene som har skåret høyest i tester av AVCHD kameraer til nå. Jeg har HF10, og er kjempefornøyd. Lenke til kommentar
Sesh Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 Det beste du får for den summen, er vel Canon HF10 og Hf100. Det er de kameraene som har skåret høyest i tester av AVCHD kameraer til nå. Jeg har HF10, og er kjempefornøyd. Er HF10 og 100 mindre enn HG10? Lenke til kommentar
jokerface Skrevet 5. juni 2008 Del Skrevet 5. juni 2008 Jeg har HF10, og er knallfornøyd! Perfekt størrelse, lekkert kamera, lett å bruke, gnistrende kvalitet! Lenke til kommentar
ketle Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg har dette Panasonic og er veldig fornøyd. https://prisguiden.no/product.php?product_id=96539 Lenke til kommentar
Sesh Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 :!: tror at jeg går for HF10 jeg ass =) Lenke til kommentar
ketle Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Be my guest, du må gjerne betale 2500,- (inkl 16 gb minnekort) mer for ett kamera enn du må http://www.akam.no/artikler/canon_hf100_vs...nic_sd9/52170/4 Lenke til kommentar
wede-man Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Nå er det ikke bare akam som driver å tester da: http://www.camcorderinfo.com/content/Canon...-Conclusion.htm "Handling suffers with the HDC-SD9, thanks to its tiny body. Its Joystick is inconveniently placed within the LCD cavity, ports are tucked away in the battery chamber, and the microphone is tossed on top, right beneath the fingers. The HF100 has an LCD Joystick, wide Zoom toggle, and cushy new hand strap, which is much more appetizing than the HDC-SD9's flawed architecture. The HDC-SD9's lack of Mic and Headphone jacks and a hot accessory shoe really digs its grave. Of course the HDC-SD9 is equipped with Panasonic manual controls, including gain, but the HF100 is capable of multiple frame rates, Image Effects, and a better Shutter Speed control. Go for the HF100." Lenke til kommentar
ketle Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Alt dreier seg vel til slutt om hva du selv legger vekt på, feks noen kjøper tråkkesykkel til 50 000,- eller bil til 850 000,-. For meg så var 2500,- for mye å betale for den evt. lille ekstra kvaliteten du får hos Canon, ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi jeg heller vil bruke de pengene på andre ting. Hverken Panasonics eller Canons modell er dårlige. Til mitt bruk (filme familie, ferier og turer uten å måtte dra med seg en svært kamera med bag) er feks argumentet om ekstern mic ikke en aktuell problemstilling. Kommer aldri til å utstyre familien med mic uansett :!: Jeg synes heller ikke at fingrene kommer for nære mic'en. Han karen på Camcorderinfo må ha store hender! At joystikken ligger på insiden ser jeg på som en fordel når du har kameraet i lomma, dess mindre deler som stikker ut dess bedre. Men det aller viktigste sier testene av AVCHD kameraene lite om. Nemelig at du må ha en sinnsykt kraftig CPU og masse ram for å kunne redigere med noenlunde akseptable framrates. Jeg vil tro at det er mange som får seg en liten overraskelse når de kommer hjem fra ferien og skal redigere vekk svigermor og finner ut at deres 1 år gamle PC ikke henger med i svingene. Endret 12. juni 2008 av ketle Lenke til kommentar
Promoto Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Jeg har kjøpt Canons HF10. Det sitter bra i hånden, forholdsvis funksjonell hva gjelder funksjoner. Bra autofokus også når det er litt mørkt. 2 timer på beste kvalitet på 16GB SD-kort fungerer også bra. Liker Canon men har også jobbet med litt større Panasonic-modeller som også er supre... Den største utfordringen er redigeringen. Skal du lage noen "små produksjoner" må du beregne mange timer med prosessering av filmer. Skal du bare filme hobby og ta vare på klipp som er bra er det greit nok. Men skal du klippe så er det store utfordringer hva gjelder programvare® og arbeidsflyt enn så lenge. Vet ikke om det finnes, men det burde vært et kamera som kan filme både; 1080i, 1080p og 720p. Hvor av sistnevnte kan være fornuftig om man ønsker å dele ting for eksempel på web. Promoto Lenke til kommentar
$ig Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Vet ikke om det finnes, men det burde vært et kamera som kan filme både; 1080i, 1080p og 720p. Hvor av sistnevnte kan være fornuftig om man ønsker å dele ting for eksempel på web. Promoto Kan ikke HDC-SD9 filme i 720p? Så litt på kameraet i dag på expert, og jeg syntest å se at man kunne velge noe som het "1440 HE" eller noe? anyone? Forresten, jeg sitter på en Macbook Pro 2.6 GHz med 4 GiG RAM og Final Cut Express 4, vil jeg ha problemer med å redigere fra HDC-SD9 eller HF10? Mvh Sigurd Endret 12. juni 2008 av $ig Lenke til kommentar
Sesh Skrevet 26. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg har kjøpt Canons HF10. Det sitter bra i hånden, forholdsvis funksjonell hva gjelder funksjoner. Bra autofokus også når det er litt mørkt. 2 timer på beste kvalitet på 16GB SD-kort fungerer også bra. Liker Canon men har også jobbet med litt større Panasonic-modeller som også er supre... Den største utfordringen er redigeringen. Skal du lage noen "små produksjoner" må du beregne mange timer med prosessering av filmer. Skal du bare filme hobby og ta vare på klipp som er bra er det greit nok. Men skal du klippe så er det store utfordringer hva gjelder programvare® og arbeidsflyt enn så lenge. Vet ikke om det finnes, men det burde vært et kamera som kan filme både; 1080i, 1080p og 720p. Hvor av sistnevnte kan være fornuftig om man ønsker å dele ting for eksempel på web. Promoto Hei=D har hørt om problemer med treg redigering. Hvor sterk maskin har du? Noen anelse om hvor sterk maskin en må ha? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Noen anelse om hvor sterk maskin en må ha? for å si det slik, kjøper du den raskeste quad coren på markedet og supplerer med sw som støtter 4 prosessorer, vil du fortsatt ha lyst til at det skal gå litt fortere å brenne film i full hd - jeg tror de er nær å få til "real time" encoding med visse codecer på 8 prosessorer, dvs med 4 må du nok regne med at en time redigert opptak vil ta 2-4 timer å generere. Lenke til kommentar
ketle Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg har en AMD64 X2 4600, 2 gig ram, og ett Geforce gt8800 kort. Det er 8 frames når jeg redigerer. Ser at produktsjefen hos Pinnacle anbefaler en Intel QX6850 som minimum for AVCHD redigering i Pinnacle Studio 12. Den prosessoren koster over 6000,- kroner. Jeg mener derfor at det liksågodt bare er å vente ett år for å oppgradere, om man ikke har masse penger da... Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 26. juni 2008 Del Skrevet 26. juni 2008 Jeg har en AMD64 X2 4600, 2 gig ram, og ett Geforce gt8800 kort. Det er 8 frames når jeg redigerer. Ser at produktsjefen hos Pinnacle anbefaler en Intel QX6850 som minimum for AVCHD redigering i Pinnacle Studio 12. Den prosessoren koster over 6000,- kroner. Jeg mener derfor at det liksågodt bare er å vente ett år for å oppgradere, om man ikke har masse penger da... ja for den prisen får du både hovedkort og et par nesten like raske quad cores, feks et par https://prisguiden.no/product.php?productId=92310 og et eller annet herfra https://prisguiden.no/vis_kategori....mp;submit=S%F8k Lenke til kommentar
Sesh Skrevet 27. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2008 ok=D jeg har en macbook med 2GHz Intel Core Duo og 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM... Kommer det til å gå veldig tregt? Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 ok=D jeg har en macbook med 2GHz Intel Core Duo og 1 GB 667 MHz DDR2 SDRAM... Kommer det til å gå veldig tregt? spørs hva du regner som tregt, kjøp deg litt mer minne så vil selve redigeringen gå som en drøm, siste steg, dvs å skrive full hd til et eller annet media, vil jeg tippe at du selv med den raskeste codecen vil bruke mer enn 6 timer per time opptak. Lenke til kommentar
Meier Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 (endret) Her er AVCHD kameraet du bør satse på Canon HF10 Best i test!!! Endret 27. juni 2008 av kjellernn Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Uansett hva du velger av Panasonic HDC-SD9 eller Canon HF10/100, så blir du nok fornøyd. Kvaliteten er meget bra. Både skarphet og farger er meget bra, så det blir de små tingene som utgjør forskjellen. Og det er individuelt hvilket man liker best. En ting som taler til Panasonic sin fordel, er 3CCD. Dette gir en meget bra fargegjengivelse da fargene separeres og holdes separat allerede fra sensornivå. Det vil si at de aldri blandes sammen i samme "suppe" på sensoren, også forsøker teknologien i kameraene å dra de fra hverandre etterpå (er ikke alltid like vellykket). Det har også Leica-lisensiert optikk. Tradisjonelt har Panasonic også vært bedre enn Canon på lysstyrke på tilsvarende modeller, men jeg har ikke testet disse to modellene mot hverandre, så det kan jeg ikke påstå at er tilfellet denne gangen. Spesifikasjoner om lux er uansett bare tull, da det er forskjell på hvordan de behandler dårlig lys (omtrent som fine ord om høy ISO i spesifikasjoner på digitale kompaktkamera). Ellers nevner vel Camcorderinfo det som taler til Canons fordel (men jeg har sett mye Canon-"fanboyisme" fra den siden i tidligere Canon vs. Panasonic-tester). Om mulig, kjøp kameraet i en vanlig butikk... da kan du kjenne på de og prøve de før du bestemmer deg. Når disse kameraene er såpass like, har akkurat dette mye å si. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. juni 2008 Del Skrevet 29. juni 2008 Her er AVCHD kameraet du bør satse på Canon HF10 Best i test!!! Spar meg for "kjøp ditt eller datt fordi det er testvinner" De fleste kamera har vunnet en eller annen test et eller flere steder i verden. Hos Akam ble Panasonic HDC-SD9 valgt som klar vinner i en head-to-head test av SD9 og HF100 (som er akkurat samme kamera som HF10, bare uten innebyget minne). Akam sin test er også mye mer grundig og omfattende enn Aftenposten sin test. Din Side sin test gir Canon en knepen seier, med mindre du stort sett skal bruke kameraet automatisk. Når kameraene er så like som disse, så skal slike tester kun brukes som veiledning, og intet annet. Husk også at det koster 2-3000 kroner mer enn Panasonic sitt (det inkluderte 16GB minnet er ikke verdt mer enn ca. 5-600 kroner). Pølsetesterne på Aftenposten, TV 2 Hjelper deg og lignende har i veldig mange tilfeller bevist at de bør bolde seg til pølse og is-tester. Har vært en del tråder her på forumet om mer eller mindre merkelige konklusjoner og meninger. Akam tester kun fotoprodukter, og en test hos Akam veier tyngre hos meg enn en test hos Aftenposten. Skulle jeg kjøpt i dag, hadde jeg hatt et problem med å velge mellom disse. Jeg hadde nok prøvd de grundig før jeg valgte "min" vinner. For det er hvilket kamera som er vinner hos DEG, som teller. Ikke hvilket som er vinner hos Aftenposten eller Akam. Om du velger å gå for Canon HF10, velg i såfall HF100 i stedet. Eneste forskjellen er som sagt at sistnevnte er uten innebygget minne. 16GB SD kort koster mye mindre enn prisforskjellen mellom HF10 og HF100. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå