Gå til innhold

VirtualBox og virus

Anbefalte innlegg

Hvordan fungere virtualbox? Dama har mac og spurte meg om dette i sted, har kontroll på PC men grønn på mac. Simulerer VB i dette tilfellet Windows, eller er det lagt inn en lisens :innocent: av windows som kan kjøres uten å boote på nytt? Uansett vil vel ikke virus for VB OS påvirke OSX?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virtualbox er vel et virtualiseringsprogram på linje med VMware Fusion og Parallels Desktop. Det kjører som en selvstendig applikasjon i OSX og vil ikke ha noen innvirkning på selve operativsystemet. Bruk av det trenger ikke omstart avslåing av OSX for at det samme skal skje i Windows. Windowslisens må du selv ha, det er ikke inkludert i programvaren.

Virus som kommer på en virtuell installasjon vil ikke kunne påvirke OSX nei, men om det virtuelle OSet opererer på nettverket vil jeg tro viruset kan kunne spre seg til andre windowsmaskiner, så det er fint å ha antivirus selv i et slikt verktøy.

Nå vil jeg uten nærmere kjennskap til Virtualbox anbefale VMWare Fusion over det da det er veldig brukervennlig, støtter dual core og har en fin funksjon for å lagre en maskins tilstand på et tidspunkt systemet er som det skal, alle programvarer installert og innstillinger korrekter. Så om noe går galt, kan en alltids gå tilbake til dette punktet, og slippe å tenke på å diagnosere et problem som har oppstått.

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...