Gå til innhold

Handle TV fra Amentio no - Er det trygt?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Dette er bare for å forsikre seg om at Amentio lever trygt og godt, og at de ved eventuelle feil retter opp i sakene igjen.

Det har seg sånn at TV'en jeg skal ha ikke er kommet på lager hos Amentio ennå, vil jeg være garantert en TV med en gang den tikker inn på lageret, og vil jeg få TV'en til den prisen jeg bestiller den for?

Selvin :)

EDIT: Link til TV: http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1950427;c:36211

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk på at mange av TVer som selges på nettet ikke selges med norsk/nordisk garanti. M.a.o. mister du ofte retten til "null-døde-piksler"-garanti, "hjem-på-døra-neste-arbeidsdag"-service osv.

Dette fordi disse ofte er parallellimportert fra utlandet, og produsent vil da ikke gå god for de.

Lenke til kommentar
Husk på at mange av TVer som selges på nettet ikke selges med norsk/nordisk garanti. M.a.o. mister du ofte retten til "null-døde-piksler"-garanti, "hjem-på-døra-neste-arbeidsdag"-service osv.

Dette fordi disse ofte er parallellimportert fra utlandet, og produsent vil da ikke gå god for de.

Hvordan kan jeg forsikre meg om at TV'en ikke er parallellimportert?

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg forsikre meg om at TV'en ikke er parallellimportert?

Ta kontakt med selger og forhør deg. Vet ikke hvilket merke du skal ha, men for Samsung skal alle modellene som er nordiske slutte med "/XEE". Vil i prinsipp påstå at alle modellene du finner i prisguiden som har 3-4000 kroner lavere utsalgspris hos nettbutikk enn en av de store elektrokjedene er parallellimport.

Mer info fra Samsung: Forstå forskjellen på en Samsung-TV og en Samsung-TV

Litt kjipt om du kjøper en TV til 10 000 kr fra en forhandler som har parallellimportert, og så oppdager at du har en grønn piksel midt på skjermen. Forhandler kan da med loven på sin side si at det må du leve med. Det er først ved et større antall defekte/døde piksler du har en mangel jfr. forbrukerkjøpsloven, men med en ekstra garanti som mange produsenter tilbyr er du sikret mot dette.

EDIT: Ser at Amentio har forskjellige modeller inne. Noen med nordisk garanti, og noen uten. De med nordisk er så klart dyrere. Verdt å merke seg at Amentio på noen av skjermene skriver at man har nordisk garanti, selv om produktet har et modellnummer som i følge Samsung ikke er nordisk. Snakker mye om Samsung akkurat nå, og det er kanskje ikke det du skal ha, men det er bare ment som informasjon slik at du kan gjøre dine egne undersøkelser avhengig av hvilket merke du skal ha.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Da skal jeg kontakte Amentio for å høre om denne TV'en er parallellimportert. Det blir ikke aktuelt å kjøpe en TV til 15000,- uten garanti...

EDIT: Nå har jeg maila både Amentio og Sony Norge for å høre hvordan de stiller seg i saken :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Da skal jeg kontakte Amentio for å høre om denne TV'en er parallellimportert. Det blir ikke aktuelt å kjøpe en TV til 15000,- uten garanti...

EDIT: Nå har jeg maila både Amentio og Sony Norge for å høre hvordan de stiller seg i saken :)

Du får gjerne oppdatere oss når du får svar. Hvilken modell er det snakk om at du skal ha?

Lenke til kommentar

Du får gjerne oppdatere oss når du får svar. Hvilken modell er det snakk om at du skal ha?

Den helt nye Sony 46W4000. Da er det ikke vanskelig å skjønne at dette er noe jeg ønsker skikkelig garanti på :)

Nå venter jeg bare på svar fra Sony Norge og Amentio, så ser vi hva som skjer. Jeg poster resultatene her i tråden igjen.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Det er sinnsvakt mye TV for pengene!

Vil tippe at det er parallellimport. Komplett.no tar 19 990 kroner for den samme TVen, og den er mest sannsynlig kjøpt gjenom vanlige kanaler. Komplett har i produktteksten ikke tatt forbehold om pikselfeil og ikke referert til ISO-standarden som omhandler pikselfeil. Det er noe de vanligvis gjør på alle deres parallellimporterte modeller for å kunne slippe unna krav fra forbrukere i etterkant.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Det er litt det jeg er redd for! Amentio skriver derimot ikke noe om dette med diverse garantier på deres side sett i forhold til hva Komplett skriver.

På den lokale butikken her tar de 17.995,- for dette apparatet, noe som er en liten del mindre enn Komplett. Men, men, nå avventer jeg svar fra både Amentio og Sony og ser hva de sier :)

Lenke til kommentar

Dersom de ikke opplyser at dette er parallellimport, og at du derfor ikke har vanlig Sony garanti ville du hatt en veldig god sak mot selger dersom det skulle oppstå f.eks. pikselfeil. Dette fordi kjøper da må anta at Sonys garanti er gjeldende, og ikke kan forlanges å vite om dette i forkant av kjøpet. Altså gjetter jeg på at du hadde hatt en enkel sak i FTU. På en annen side er det en umåtelig lang, frustrerendes og deprimerende å måtte gå til det skrittet. Det koster gjerne mer i frustasjon og hjerteproblemer enn hva det er verdt.

Personlig hadde jeg gladelig betalt 18 000 kroner for å få full garanti, enn å betale 15 000 og kanskje måtte risikere å sitte med skjegget i postkassa.

Uansett, vi forhåndsdømmer ingen her. Blir spennede å se hva du får til svar.

Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke finne noen plasser hos Amenito der de opplyser om dette med parallellimport, og siden det er slik, så ville jeg som du sier fått en lett sak mot de. Men herre min hatt, for noen bedritne greier å måtte gå igjennom bare fordi du ikke gadd å betale kanskje litt mer for bedre garanti.

Avventer spent svar fra Sony og Amentio :)

EDIT: Klarer du finne noe hos Amentio som hinter til parallellimport?

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...