reichspöbel Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Likevel er det bedre å forholde seg til "fakta" gitt av en tabloidavis, enn å anta at en på hotellet kjøpte bager og pakket for dem? En slik antagelse for å "frikjenne" dem er drøyere enn å anta at de hadde planlagt dette før de reiste, men om du sitter med andre kilder så er du fri til det. Jeg synes det er bedre å ikke forholde seg til det som hverken fakta eller "fakta". Klarer du ikke å forholde deg til det å ikke mene noe? Jeg er rimelig sikker på at både VG og andre hadde fått ned en såpass viktig detalj som at de ikke hadde pakket bagen selv, dersom det var tilfellet. Foreløpig er det ikke sagt annet enn at jentene ikke reagerte på hvor tunge bagene var. Ja, hadde ikke det vært fint? Men sånn er det dessverre ikke. Du kan jo se på disse trådene til å begynne med: Dette begynner å bli... VG og propaganda Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 I kontekst med rullebladet til hun ene. Kilde? Og mener du virkelig at de andre skal bli straffet hardere for å ha blitt tatt sammen med en som har blitt straffet før? Sarkasme? Det er ingenting som er spydig med teksten. Uforstålige tekster er ikke sarkasme, det "bare" er uforstålig. Når du ikke forstår sarkasme så vil det nok virke ganske uforståelig ja. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Likevel er det bedre å forholde seg til "fakta" gitt av en tabloidavis, enn å anta at en på hotellet kjøpte bager og pakket for dem? En slik antagelse for å "frikjenne" dem er drøyere enn å anta at de hadde planlagt dette før de reiste, men om du sitter med andre kilder så er du fri til det. Jeg synes det er bedre å ikke forholde seg til det som hverken fakta eller "fakta". Klarer du ikke å forholde deg til det å ikke mene noe? Joda, det skulle gå greit det. Jeg svarte i utgangspunktet bare på topic når jeg la inn en sleivete kommentar her. Hadde skumlest 2-3 artikler om saken, og dumpet tilfeldig over denne tråden. Hvordan skal man diskutere rundt topic dersom man ikke kan bruke kildene det henvises til i andre post som utgangspunkt? Jeg er rimelig sikker på at både VG og andre hadde fått ned en såpass viktig detalj som at de ikke hadde pakket bagen selv, dersom det var tilfellet. Foreløpig er det ikke sagt annet enn at jentene ikke reagerte på hvor tunge bagene var. Ja, hadde ikke det vært fint? Men sånn er det dessverre ikke. Du kan jo se på disse trådene til å begynne med: Dette begynner å bli... VG og propaganda Dette er jo 5 år gamle saker som i tillegg omhandler politikk. De fleste aviser i Norge har et politisk standpunkt, og der de prøver å fremme saker som ligger dem nærmest, samtidig som de sværter / hindrer andre politiske standpunkt å komme fram i media. Min oppfatning av saken med jentene i Bolivia er at det er en sak de er interessert i å legge fram mest mulig stoff rundt. Derfor har de fått kontakt med bekjente som kan fortelle om stort pengeforbruk etter sist tur (i beste Se&Hør stil). Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 23. mai 2008 Del Skrevet 23. mai 2008 Joda, det skulle gå greit det. Jeg svarte i utgangspunktet bare på topic når jeg la inn en sleivete kommentar her. Hadde skumlest 2-3 artikler om saken, og dumpet tilfeldig over denne tråden. Hvordan skal man diskutere rundt topic dersom man ikke kan bruke kildene det henvises til i andre post som utgangspunkt? Ok Man kan fint bruke kildene, men bruk dem som det de er. Og man kan fint diskutere uten å ta et bastant standpunkt, selv om det er litt mer tungvindt å måtte forklare hvilket utgangspunkt man diskuterer utifra. Dette er jo 5 år gamle saker som i tillegg omhandler politikk. De fleste aviser i Norge har et politisk standpunkt, og der de prøver å fremme saker som ligger dem nærmest, samtidig som de sværter / hindrer andre politiske standpunkt å komme fram i media. Min oppfatning av saken med jentene i Bolivia er at det er en sak de er interessert i å legge fram mest mulig stoff rundt. Derfor har de fått kontakt med bekjente som kan fortelle om stort pengeforbruk etter sist tur (i beste Se&Hør stil). Ja, men dette er snakk om direkte og ganske åpenlyst feilsitat om et veldig kontroversiellt tema som, om det hadde vært sant, ville skapt sjokkbølger i hele den internasjonale politikken. Det er ikke snakk om å glemme en liten detalj her. I denne saken, som i alle andre, er tabloidene interessert i sjokkerende overskrifter. De henter mye informasjon, men den er gjerne veldig ensidig. Helt til de bestemmer seg for å snu 180 grader selvfølgelig. Lenke til kommentar
vitenskapen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Tre søte jenter. Få dem hjem i sikkerhet. 30 år for en slik sak er umenneskelig. Her må UD vise makt og true med sanksjoner overfor Bolivia. Ikke minst ungen må hjem. Det er jo verre enn Josef Fritzl dersom denne toåringen skal bli i fengselet til den er 32. Mange steder ville de fått dødsstraff for dette. Skulle UD bare sittet og sett på det også, eller? Nei, her må Norge vise hvem som er best på menneskerettigheter. Edit: etter å ha lest flere av postene i tråden, har jeg snudd. Jeg mener nå at det er enhver persons plikt å gjøre seg kjent med lovene i landet h*n drar til, og at hvert land har myndighet til å straffe mennesker innenfor menneskerettighetenes grenser. Vi kan ikke straffe nordmenn for at de røyker marihuana i amsterdam. Vi bør derfor heller ikke kunne la nordmenn få utnytte snille lover i landet de kommer fra til å gjøre lovbrudd i u-land hvor risikoen for å bli tatt er relativt men straffenivået er høyt. Jentene må ta sin straff. Ungen må hjem! Den er uskyldig. Å ha den i fengsel for noe den ikke har gjort, bryter med grunnleggende menneskerettigheter. Endret 24. mai 2008 av vitenskapen Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Grunnen til at vi vil ha de hit er vel for samme grunn som norge nektet å utlevere en amerikansk fange til USA? Pga fengsels-systemet og standaren på fengslene. Nei, grunnen er at Norge ikke har lov til til å utlevere en person om han/hun risikerer dødstraff i hjemlandet. Hmm, mener å ha hørt at det var fordi etter norsk standard og menneske-rettslige forhold, så var fengselet vedkommede skulle sone i forferdelig, men kan hende at jeg har mistolket selvfølgelig. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Tre søte jenter. Få dem hjem i sikkerhet. 30 år for en slik sak er umenneskelig. Her må UD vise makt og true med sanksjoner overfor Bolivia. Ikke minst ungen må hjem. Det er jo verre enn Josef Fritzl dersom denne toåringen skal bli i fengselet til den er 32. Mange steder ville de fått dødsstraff for dette. Skulle UD bare sittet og sett på det også, eller? Nei, her må Norge vise hvem som er best på menneskerettigheter. Edit: etter å ha lest flere av postene i tråden, har jeg snudd. Jeg mener nå at det er enhver persons plikt å gjøre seg kjent med lovene i landet h*n drar til, og at hvert land har myndighet til å straffe mennesker innenfor menneskerettighetenes grenser. Vi kan ikke straffe nordmenn for at de røyker marihuana i amsterdam. Vi bør derfor heller ikke kunne la nordmenn få utnytte snille lover i landet de kommer fra til å gjøre lovbrudd i u-land hvor risikoen for å bli tatt er relativt men straffenivået er høyt. Jentene må ta sin straff. Ungen må hjem! Den er uskyldig. Å ha den i fengsel for noe den ikke har gjort, bryter med grunnleggende menneskerettigheter. Enig i det første (før du snudde:roll:). Regjeringen må øyeblikkelig sette hele sin prestisje inn mot Bolivia, for å få disse hjem snatrest. Det er bare småjenter, og med et barn. Dette går ikke an. Det ville vært anderleses om det var voksne kyniske mannfolk som det dreide seg om her. Om disse jentene har gjort dette, er det helt sikkert etter press og utnyttelse av menn. Menn som kanskje sitter her i Norge og holder kjeft og vil fortsette med det. De har manipulert jentene, og fått dem til å tro dette er som en lek. Ser det nesten for meg. Få dem hjem! Lenke til kommentar
vitenskapen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Enig i det første (før du snudde:roll:). Regjeringen må øyeblikkelig sette hele sin prestisje inn mot Bolivia, for å få disse hjem snatrest. Det er bare småjenter, og med et barn. Dette går ikke an. Det ville vært anderleses om det var voksne kyniske mannfolk som det dreide seg om her. Om disse jentene har gjort dette, er det helt sikkert etter press og utnyttelse av menn. Menn som kanskje sitter her i Norge og holder kjeft og vil fortsette med det. De har manipulert jentene, og fått dem til å tro dette er som en lek. Ser det nesten for meg. Få dem hjem! Har snudd igjen nå. Nå mener jeg de må få sone straffen i Norge. Det koster penger å ha folk i fengsel, og det blir dermed en vinn-vinn situasjon om de får sone i Norge. Men de bør dømmes i Bolivia. At de skal slippe unna med billige norske straffer, er et hån mot det sør-amerikanske landet. Se for dere at noen hadde kommet fra Saudi-Arabia til Norge og begått æresdrap som ville vært lovlig i Saudi-Arabia. Så skulle Saudi-Arabia kunne hente mannen hjem og la han forbli en fri mann. Nei, i Norge gjelder norsk lov, og i Bolivia gjelder Boliviansk lov. Får jentene 30 år, bør den sones i Norge. Men lar det seg gjøre når maks strafferamme er 21 år her i landet? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Enig i det første (før du snudde:roll:). Regjeringen må øyeblikkelig sette hele sin prestisje inn mot Bolivia, for å få disse hjem snatrest. Det er bare småjenter, og med et barn. Dette går ikke an. Det ville vært anderleses om det var voksne kyniske mannfolk som det dreide seg om her. Om disse jentene har gjort dette, er det helt sikkert etter press og utnyttelse av menn. Menn som kanskje sitter her i Norge og holder kjeft og vil fortsette med det. De har manipulert jentene, og fått dem til å tro dette er som en lek. Ser det nesten for meg. Jeg vil tro at om de er skyldig har de vært minst like kynisk som en mann ville vært. Når du drar en 2 år gammel unge inn i narkosmugling, er du kynisk. Jeg håper nå at om de er uskyldig, at de ikke har vært manipulert eller visste noe om dette. Phear00: Jeg ser TV2 gjør en stor jobb for å "frikjenne" jentene, mens VG og DB egentlig mener de er skyldig. Slik tolker iallefall jeg artiklene jeg har lest så lang. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Så du mener at tre ungjenter skal straffes like hardt som om det var tre menn fra en hardbarka narkobande som var involvert? NETTOPP. Takk søte Jesus, for at noen fatter det. Lenke til kommentar
Aykon Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jaja, det er jo mest synd på barnefaren og ungen som sitter fengslet. Hadde ikke taklet vis damen min hadde sittet inne med ungen min hvertfall. Det er for jæveligt vis hun skal ødelegge livet til ungen der nede pga sine egne handlinger. I tillegg syns eg at 17 åringen burde kommet hjem og fått den hjelpen hun trenger. Ikke vet eg, men når hun er så ung så var/er hun kanskje ikke klar over hvilke konsekvenser slike ting kan ha. Men men, nå er det nå eingang sånn at det har skjedd. Bare håper at UD får ut ungen fort som f... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Tror du virklig ikke de er blitt opplært og manipulert av kyniske bakmenn? Noe annet vil forundre meg høyt. Om ikke annet nytter, bør Regjeringen sette prestisje i å få slike tilfeller ut av fengselet. Og etterforskiningen rundt omstendighetene prioriteres på det sterkeste. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Tror du virklig ikke de er blitt opplært og manipulert av kyniske bakmenn? Noe annet vil forundre meg høyt. Jeg tror at loven skal være lik for alle, og at personer som har penis skal straffes likt med personer som har vagina. Videre tror jeg at loven ikke skal utmåle straff etter en IQ-test eller aldersskala. Til sist tror jeg fullt og fast at disse små kriminelle horene er kjempeskyldige. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Din beskrivelse oser av kvinneforakt. Nei samfunn og trender må nok ta mye av skylda for at slike unge jenter går i fella. De er i all hovesak naive og lettlurte, det er en åpnebar kjennsgjerning. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Din beskrivelse oser av kvinneforakt. Nei, forakt for særstilling for kvinner. En gjennomtenkt og meget velplassert forakt, som jeg mener fullt ut er korrekt for voksne mennesker i et likestillingssamfunn, å ha. Og hallo, "unge jenter er i all hovedsak naive og lettlurte"? Var det noen som nevnte kvinneforakt? Ta deg i sammen mann. Endret 24. mai 2008 av Kul drittunge Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) quote vg: Politiet stiller også disse spørsmålene: Hvorfor skal tre norske jenter, som tilsynelatende har god råd, kjøpe 11 shabby sportsbager på et marked, for så å frakte dem med seg til Norge i svære kofferter? Stor ekstravekt Hver bag inneholdt ca. to kilo kokain. Det er umulig å ikke oppdage en ekstravekt på to kilo i en tom bag, selv om kokainen skulle være skjult, mener politiet. Totalvekten, 22,5 kilo, er svært mye på 11 små sportsbager. Også den vekten burde det vært satt spørsmålstegn ved, mener etterforskerne. Bagene var ikke «ubrukt», slik jentene har hevdet. Tvert imot, bagene var innsmurt med kaffe for å lure eventuelle narkotikahunder som måtte være på jobb underveis til Norge. Dette måtte jentene ha sett og luktet, siden de pakket koffertene sine selv, mener politiet. Tror jammen med de er skyldige jeg Hvis de er uskyldige har de iallefall en DEL ting de må forklare Endret 24. mai 2008 av Nizzen Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 22,5 kilo ekstra i bagasjen må de har merket og jeg antar dette er et bevist forsøk på smugling. Å ha med ungen gjør det sikkert mindre sannsynlig å bli tatt ut for ekstra kontroll på flyplasser, så det ser ut som de visste hva de gjorde. Dermed visste de nok også hvilke risker som var involvert og jeg regner med de er beredt til å stå til ansvar for dette. For min del er det likegyldig om de soner i Bolivia eller Norge, men UDI burde jobbe for å få ungen ut. Den er tross alt bare offer for en håpløs mor. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 ...UDI burde jobbe for å få ungen ut. Den er tross alt bare offer for en håpløs mor. Kan dere bare glemme. Hora til mor kommer til å utnytte det at hun har fist ut et barn for alt det er verdt. Og det å hente ut norske statsborgere som havner i fengsel i utlandet, er intet annet enn en invitasjon til at andre gambler på det, så det er heller ikke aktuelt. Løpet der er kjørt. Lenke til kommentar
vitenskapen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 (endret) Jeg tror at loven skal være lik for alle, og at personer som har penis skal straffes likt med personer som har vagina. Til sist tror jeg fullt og fast at disse små kriminelle horene er kjempeskyldige. Noen er mindre gentleman enn andre, skjønner jeg. Å straffe ungjenter like hardt som hardkriminelle voksne menn, blir feil. Hun ene er jo ikke engang myndig. Livet deres vil bli ødelagt av dette. De må ta utdanning og bruke livet fornuftig. Dessuten er jeg blant dem som er for legalisering av narkotika. I mine øyne er dette en fillesak. Endret 24. mai 2008 av vitenskapen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Dessuten er jeg blant dem som er for legalisering av narkotika. I mine øyne er dette en fillesak. 22 kg narkotika er vel ikkje en fillesak? Kan jo ta knekken på en DEL folk det der stoffet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå