Gå til innhold

Jentene blitt lurt i bolivia?

Anbefalte innlegg

Fordi enkelte har en "real" syn på det humane samfunnet. Human for mennesker.

Human som i "de jeg liker har rettigheter, og alle andre kan brenne i helvete?". Finn en ordbok.

Disse kjerringene prøvde å smugle 23KILO Kokain.

Hva tro du konsenkvensen av dette hvis det gikk?

Jeg tipper det ville vært 100 tonn + 23 kg kokain på det norske markedet. Katastrofalt hva?

Hvem vinner?

Samfunnet vinner! Mødrene vinner. Og du vinner.

Man kan aldri hvem som kan blir avhengig dette drittet, og med engang de er "hooked", finnes det kun en vei ned.

Du antar at de ikke vil få straff dersom de ikke sitter 30 år i boliviansk fengsel. Har du i det hele tatt lest ett eneste innlegg i denne diskusjonen?

Dette vil ikke hindre folk til å dra til Bolivia. Å skylde på "lureri" er bare en dårlig unnskyldig for deres forbrytelse. Spesielt mtp. deres kriminelle bakgrunn.

La giljotinen falle! Vaio har talt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Jeg er så redd for å miste henne, jeg vil ikke skille meg fra jenta mi. Det er bedre at hun er her sammen med meg, sier kvinnen til Dagsavisen.

JADDA!!!!! Bortsett fra det åpenlyse spørsmålet om en 8kgs bagg legger jeg til følgende:

Hvem tar med en TOÅRING på "venninnetur" til Bolivia? Bolivia regnes ikke akkurat som et av verdens tryggeste land.. Dårlig med disneyland der også..

Familien hadde ikke kjennskap til dette? Jøsses, ringte ikke jentene hjem og spurte familien om de skulle ta med et par kg koka?!

Lenke til kommentar
Sauementaliteten? Forhåndsdømming? Ikke-eksisterende grunnlag?

Hva? Ble det for vanskelige ord for deg?

Neida, det går helt fint. Jeg mente bare at media i utgangspunktet har vært flinke til å ikke dømme i denne saken. Nå er det mulig det bare er deg som tror jentene er uskyldige, men mitt inntrykk av å lese denne tråden er at flere tror de kan ha rent mel i posen. Jeg mener også det foreligger noe grunnlag i media til å gjøre seg en mening om de er skyldig eller ikke. Jeg har ingen dømmende kraft uansett, men meningen må jeg få lov til å ha. Om alle hadde vært enig, hadde det jo vært lite å diskutere?

Media gikk nå i utgangspunktet ut som om dette var tre nonner på tur. Media prøver stadig å finne mulige årsaker til at de ble lurt. Igjen må jeg peke til TV2 som har et intervju med en spansktalende ekspert.

Så de burde bli dømt skyldige og tilbringe 30 år i bolivianske helvetesfengsler fordi Media er tabloid? Jeg ser ikke helt logikken her.

Bygget videre på at media prøver å renvaske dem, altså ikke forhåndsdømme. Beklager om det var uklart. Jeg ønsker forøvrig ikke at de skal råtne i bolivianske fengsel.

Om disse 8 kg med kokain har ligget i kofferten når de har dradd rundt på dem, er det grunnlag. Jeg vil tro kofferten alene med kokainet veier rundt 13-15 kilo, i tillegg antar jeg de har klær i denne kofferten. Ingen kjøper vel en koffert som veier 20kilo tom?

Jeg, og flere andre, gjør opp en mening på grunnlag av hva media trykker opp. Jeg velger å legge mindre vekt på at familie som påstår de er lurt. Familien er iallefall blitt lurt.

"Hei, jeg er arrestert! Nei, jeg er ikke i Spania, jeg er i et spansktalende land.."

Og det er vel en stor del av problemet. Du får all informasjon igjennom de tabloide mediene

som du vet vrir alt til sitt formål, men velger allikevel å bruke det som grunnlag for å mene noe om skyld. La meg spørre deg om en ting: Hva taper du på å ikke ta stilling i skyldspørsmålet?

Hvor skulle jeg ellers få tilgang til informasjon fra? Jeg antar de fleste her inne bare har sin informasjon fra tabloidene. Ellers synes jeg det er svært suspekt at de sier de skal til Spania til venner og foreldre, mens de drar til Bolivia. Jeg har ikke snakket med jentene, men om de ikke har en veldig god forklaring, tror jeg faktisk at min oppfatning av situasjonen de har havnet i ville vært uforandret.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar
Ut i fra informasjonen som vi har gjennom media så langt er det mye som tyder på at de er skyldige. Ellers er jeg enig i at diskusjon er bedre enn krangling, og mange stråmenn med Krekar og innvandrere ikke bidrar veldig i alle sammenhenger. Du sa ikke akkurat det i denne posten jeg quoter, men jeg antar det er i den retningen du tenker.

Jo, forsåvidt. Men jeg reagerer mest på det at enkelte absolutt må ta stilling til skyldspørsmålet. Hvorfor? Hva vinner man på å overbevise noen om at de er skyldige? Det forandrer ingenting. Det er ingen her som vil avgjøre skyldspørsmålet i en eventuell rettssak.

Lenke til kommentar

Human som i "de jeg liker har rettigheter, og alle andre kan brenne i helvete?". Finn en ordbok.

Jeg liker ikke kriminelle, ja. Jeg er en ateist.. Tro ikke på helvete.

Jeg tipper det ville vært 100 tonn + 23 kg kokain på det norske markedet. Katastrofalt hva?

Det er 23 Kilo mindre i gaten. Og hvor fikk du 100tonn ideen ifra? kilde?

Hvem vinner?

Man kan aldri hvem som kan blir avhengig dette drittet, og med engang de er "hooked", finnes det kun en vei ned.

Du antar at de ikke vil få straff dersom de ikke sitter 30 år i boliviansk fengsel. Har du i det hele tatt lest ett eneste innlegg i denne diskusjonen?

De kan blir i Bolivia. Slipper jeg å betale for deres trestjernes luksushotel.

Dette vil ikke hindre folk til å dra til Bolivia. Å skylde på "lureri" er bare en dårlig unnskyldig for deres forbrytelse. Spesielt mtp. deres kriminelle bakgrunn.

La giljotinen falle! Vaio har talt!

Ble det en stop av Australske turister til Indonesia? Pga. en av de ble tatt for smugling?

Kom deg ned til planeten, så kan vi diskutere.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Neida, det går helt fint. Jeg mente bare at media i utgangspunktet har vært flinke til å ikke dømme i denne saken. Nå er det mulig det bare er deg som tror jentene er uskyldige, men mitt inntrykk av å lese denne tråden er at flere tror de kan ha rent mel i posen. Jeg mener også det foreligger noe grunnlag i media til å gjøre seg en mening om de er skyldig eller ikke. Jeg har ingen dømmende kraft uansett, men meningen må jeg få lov til å ha. Om alle hadde vært enig, hadde det jo vært lite å diskutere?

For å sitere meg selv i mitt først innlegg i denne tråden:

Pesonlig tror jeg ikke de ble lurt, men det er bare tåpelig å spekulere.

Jeg tror altså ikke at jentene er uskyldige, men jeg dømmer dem ikke på sviktende grunnlag av den grunn. Tråden her er tåpelig formulert i utgangspunktet, når den spør direkte om jentene er skyldige. Men sånn er det på internett. Troll rundt hvert hjørne.

Allikevel finnes det flere ting som kan diskuteres rundt saken, som to-åringen, utlevering, straff o.l.

Bygget videre på at media prøver å renvaske dem, altså ikke forhåndsdømme. Beklager om det var uklart. Jeg ønsker forøvrig ikke at de skal råtne i bolivianske fengsel.

Jeg forstår fortsatt ikke hva du mente, men samme kan det være.

Hvor skulle jeg ellers få tilgang til informasjon fra? Jeg antar de fleste her inne bare har sin informasjon fra tabloidene. Ellers synes jeg det er svært suspekt at de sier de skal til Spania til venner og foreldre, mens de drar til Bolivia. Jeg har ikke snakket med jentene, men om de ikke har en veldig god forklaring, tror jeg faktisk at min oppfatning av situasjonen de har havnet i ville vært uforandret.

Ikke noe galt i hvor du får informasjonen fra, men heller hvordan du bruker den. Ta det med en klype salt, og ikke gjør deg opp en unødvendig mening basert på den.

Lenke til kommentar
Jo, forsåvidt. Men jeg reagerer mest på det at enkelte absolutt må ta stilling til skyldspørsmålet. Hvorfor? Hva vinner man på å overbevise noen om at de er skyldige? Det forandrer ingenting. Det er ingen her som vil avgjøre skyldspørsmålet i en eventuell rettssak.

Så lenge man ikke har dømmende kraft, og bevisene later til å være så sterke som dem er nå, så ser ikke jeg problemet med å anta at dem er skyldige. Om det skulle vise seg at de faktisk har blitt lurt, og ikke hadde anelse om hva som var i koffertene, er det selvsagt beklagelig. I dette tilfellet mener jeg det blir for mange tilfeldigheter til at de ikke visste noe.

Si de er uskyldige:

Hvorfor si de skal til Spania når de drar til Bolivia?

Hvorfor kjøpe nye kofferter som du knapt klarer å løfte når de er "tom"?

Hvordan har dem råd til flybilletter til Bolivia når dem ikke jobber?

Flybilletter tur-retur til Bolivia koster vel litt mer enn en tur med Norwegian til Spania.

Lenke til kommentar
Si de er uskyldige:

Flybilletter tur-retur til Bolivia koster vel litt mer enn en tur med Norwegian til Spania.

Det ble sagt: "eplet faller ikke langt fra treet."

Er man kriminell fra før.... (fyll ut)

Lenke til kommentar
Ikke noe galt i hvor du får informasjonen fra, men heller hvordan du bruker den. Ta det med en klype salt, og ikke gjør deg opp en unødvendig mening basert på den.

Ah, her er vi grunnleggende uenig. Jeg mener at ingen mening er gal eller unødvendig. Så lenge det bare er en mening, så gjør den ingen skade. Meninger kan endres når vinden snur. Klart, jeg har ytret min mening, ergo er den blitt en handling, og da kan min meningsytring være gal.

Hva skal vi diskutere da? Om de har blitt lurt eller ikke? Har de ikke blitt lurt vil de jo være skyldig for det de er mistenkt for?

Lenke til kommentar

23 kg er VELDIG mye. Jeg antar verdien er på mer enn 10 millioner. Nå vet jeg ikke hvor mye kokain som omsettes i Norge årlig men jeg tviler på at 23 kg er lite. Hvis man tenker seg at noen bruker gjennomsnittlig 1 gram i uka så er det 23000 uker. Det samme som 442 år. Eller et årsforbruk for 442 personer.

Lenke til kommentar

Mulig du synes jeg er splitter pine gal, men jeg tror på at alle mennesker burde ha like rettigheter. Selv kriminelle. Man får ikke rehabilitert noen som skyves ut av samfunnet.

Kilde: Vill gjetting. Poenget var å illustrere at det uansett finnes nok av kokain i Norge. De 23 kiloene utgjør ikke en dråpe i havet.

Med den konsekvens at når de kommer tilbake til Norge etter å ha levd i et helvete i 30 år, vil de ikke klare seg i samfunnet og rundstjeler heller deg. Lurer på om du sier det samme da.

Ble det en stop av Australske turister til Indonesia? Pga. en av de ble tatt for smugling?

Jeg aner ikke hva du referer til. Det jeg refererte til i forrige innlegg var dine tilsynelatende altvitende telepatiske egenskaper som du bruker for å bedømme deres skyld og fortid.

Lenke til kommentar

Nyhetsartikler som omtaler kokainbeslag sier jo at 1,5kg er et stort beslag.. Så tror ikke saken hadde stilt seg særlig annerledes om jentene ble tatt på Gardermoen - bortsett fra litt renere vegger.

I bakgrunn av denne saken har jeg lest meg opp litt om dette.. Kokain med en renhet på 60% kjøpes av produsentene for omtrent 5000kr/kg. Vel hjemme i Norge fortynnes imidlertid denne blandinga ved hjelp av bedøvelsesmidler ol (lidocain feks), ned til 20-30% kokain. Denne går da igjen for 1200~kr/gram på gata.. Så fortjenestene av noe slik er "beyond imagination"

Edit: øhmm.. kan hende jeg tar litt feil, i så fall, feel free to correct me.

Endret av Melkekartong
Lenke til kommentar

Hmm?

Hvem vinner?

Det brukes årlig 350 kilo kokain bare i Oslo. Dette ville ikke gjort mye fra eller til, men konsekvensene er som ved all annen rusbruk. Noen får positive opplevelser, for andre kan det være starten på et liv i fornedrelse og misbruk. Hovedsaken er at situasjonen, verken for brukerne, de pårørende, disse "kjerringene" (eller samfunnet forøvrig), forbedres av kriminalisering og straffeforfølgelse.

Nei, jeg sier ikke at det skal være lovlig å smugle kokain. Jeg sier det er på tide at staten tar ansvar, og tar over alle ledd i narkotikaomsetningen. Fra produksjon til distribusjon. Det, og bare det vil fjerne det svarte markedet (ikke helt, men mesteparten av det), og hindre unge mennesker i å ødelegge livet sitt slik disse jentene har gjort.

Jentene ble stoppet. Kokainen også. Derfor vinner INGEN på at disse nå bures inn i 30 år. Ikke samfunnet, ikke mødrene, ikke jeg og ikke det 2 år gamle barnet. Straff de, ja. Men det får da være grenser.

Hmm? Jeg tviler ikke på at de er skyldige. At de har blitt manipulert, eller tvunget til dette av bakmenn ser på som veldig sannsynlig.

Det jeg derimot mener er at å straffe disse så strengt ikke hindrer neste smugler. Så lenge det er så store penger å tjene på det som det er, vil det alltid være noen som tar sjansen.

Lenke til kommentar
Så lenge man ikke har dømmende kraft, og bevisene later til å være så sterke som dem er nå, så ser ikke jeg problemet med å anta at dem er skyldige. Om det skulle vise seg at de faktisk har blitt lurt, og ikke hadde anelse om hva som var i koffertene, er det selvsagt beklagelig. I dette tilfellet mener jeg det blir for mange tilfeldigheter til at de ikke visste noe.

Si de er uskyldige:

Igjen: se på kildene dine. Hvorfor må du anta noe som helst? Det er fullt mulig å diskutere utifra et utgangspunkt som ikke nødvendigvis reflekterer din mening.

Lenke til kommentar

Mulig du synes jeg er splitter pine gal, men jeg tror på at alle mennesker burde ha like rettigheter. Selv kriminelle. Man får ikke rehabilitert noen som skyves ut av samfunnet.

Vi ser jo konsekvensen av norske rehabilitets-systemet. 10 ganger i politibladet fra alderen 14år kan ikke reknes som suksess. Jeg sier bare: If the softcore didnt work, the hardcore will. ;)

Kilde: Vill gjetting. Poenget var å illustrere at det uansett finnes nok av kokain i Norge. De 23 kiloene utgjør ikke en dråpe i havet.

Hva om det omsettes kun 20kilo i Norge, årlig? Da vil jo deres smugle operasjon representere med enn 50% av all kokainen i markede. Uansett om det er 1kilo eller 1tonn , bør straffen være brutalt.

Kokain har tatt for mangen liv. (Har en venn som tok selvmord nettopp pga. av dette.)

Med den konsekvens at når de kommer tilbake til Norge etter å ha levd i et helvete i 30 år, vil de ikke klare seg i samfunnet og rundstjeler heller deg. Lurer på om du sier det samme da.

Tror ikke det nei. De vil være mykere enn overkokt pasta.

Jeg aner ikke hva du referer til. Det jeg refererte til i forrige innlegg var dine tilsynelatende altvitende telepatiske egenskaper som du bruker for å bedømme deres skyld og fortid.

Jepp.. Spesielt fra en som kommer med "100tonn" synsingen.

Lenke til kommentar
Det brukes årlig 350 kilo kokain bare i Oslo.

Først og fremst: Kilde?

Stopper man omlag 6 % av stoffet som skal til oslo, så er dette bare tull? Hvorfor prøver vi i det hele tatt å stoppe noe?

Beklager at jeg antar stoffet skulle til Oslo. Bare et poeng for å understreke at alle beslag hjelper.

Lenke til kommentar
Ah, her er vi grunnleggende uenig. Jeg mener at ingen mening er gal eller unødvendig. Så lenge det bare er en mening, så gjør den ingen skade. Meninger kan endres når vinden snur. Klart, jeg har ytret min mening, ergo er den blitt en handling, og da kan min meningsytring være gal.

Hva skal vi diskutere da? Om de har blitt lurt eller ikke? Har de ikke blitt lurt vil de jo være skyldig for det de er mistenkt for?

Din mening vil være gal i den forstand at den er feilaktig, om det viser seg at de er uskyldige. Og unødvendig i den forstand at den uansett ikke utgjør en noen forskjell. Det er mange ting jeg ikke mener noe om grunnet for lite informasjon, som for eksempel om den globale oppvarmingen er menneskeskapt, men jeg kan fint diskutere det allikevel. Som jeg allerede har sagt er det mulig å diskutere med et utgangspunkt som ikke reflekterer din mening. I dette tilfellet kan du godt ta utgangspunkt i at de er skyldige og diskutere hvor de burde sitte fengslet, uten å ha gjort opp en mening om skyldspørsmålet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...