Gå til innhold

Jentene blitt lurt i bolivia?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke sagt at de burde bli dømt i Norge, men at de burde bli utlevert til Norge. Før eller etter rettsaken er uinteressant, så lenge deres rettigheter som norske statsborgere blir ivaretatt.

Og Mullah Krekar bør bli dømt i hjemlandet sitt slik at hans rettigheter blir ivaretatt ^^

Beklager, for dumt til å svare på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig i det, men det er fullstendig uinteressant når vi ser på hva som gir det beste utfallet sett med norske øyne.

Og det er?

Å gi flyktninger som ankommer norge, norsk statsborgerskap, for deretter å slippe dem løs til kurer-virksomhet, og hvis dem blir tatt, gi dem et behagelig opphold i norske fengsler?

Jeg vil tro det beste utfallet er om folk respekterer loven. Som betyr at dem vegrer seg for å begå ulovligheter.

Lenke til kommentar
Helt enig i det, men det er fullstendig uinteressant når vi ser på hva som gir det beste utfallet sett med norske øyne.

Og det er?

Den beste almmenn- og individualpreventive effekten, og beskyttelse av jentenes rettigheter som norske statsborgere.

Å gi flyktninger som ankommer norge, norsk statsborgerskap, for deretter å slippe dem løs til kurer-virksomhet, og hvis dem blir tatt, gi dem et behagelig opphold i norske fengsler?

Hold deg til saken er du snill. Denne saken handler ikke om flyktninger.

Jeg vil tro det beste utfallet er om folk respekterer loven. Som betyr at dem vegrer seg for å begå ulovligheter.

Tildels, men det får man ikke med lengst mulig straff. Det er nok litt mer komplisert enn som så.

Lenke til kommentar
Hold deg til saken er du snill. Denne saken handler ikke om flyktninger.

Ikke enda, nei.

Tildels, men det får man ikke med lengst mulig straff. Det er nok litt mer komplisert enn som så.

Helt feil. Straff for å gjøre noe ulovlig får man i forhold til hva man har gjort.

Ser du den?

Neivel.

Lenke til kommentar

.... og med det siste nyhetene om at hun ene mest sansynlig har smuglet narkotika tidligere så er det ingen tvil om uskyldighet! de bør granskes alle sammen flere år tilbake..

Om de kan knyttes til det burde straffen økes og da burde Norge som er ett rikt land være behjelpelig med å sende penger til fengslet for å la dem være der i 30 ekstra år!

Tror de bør finne seg en hobby å drive på med der snarest alle sammen.. ungen kan jo snart løpe ut og inn av fengslet for å selge varene som jentene lager for å ha til livets opphold.

Hadde det vært litt kaldere klima der så kunne de jo startet å strikke kjeltring-genseren som ungen kunne selge på gata. (lusekofta) :!:

Om salget skulle gå dårlig så er det sikkert bra å ha silikon i puppene! - øker nok timesprisen der..

Som jeg skulle sagt det selv..

GUILTY AS CHARGED!

Lenke til kommentar
GUILTY AS CHARGED!

Må ta bort den der, folk blir så sinna her inne for sånt.. Hun er jo bare 21, har barn og var på ferie! Konspirasjoner mot henne fra ende til annen. Dessuten leste jeg et sted at hun egentlig var i Spania på tidspunktet hun angivelig skal ha vært i Bolivia..

Lenke til kommentar

Helt feil. Straff for å gjøre noe ulovlig får man i forhold til hva man har gjort.

Ser du den?

Neivel.

Har jeg sagt noe annet?

Lenke til kommentar
GUILTY AS CHARGED!

Må ta bort den der, folk blir så sinna her inne for sånt.. Hun er jo bare 21, har barn og var på ferie! Konspirasjoner mot henne fra ende til annen. Dessuten leste jeg et sted at hun egentlig var i Spania på tidspunktet hun angivelig skal ha vært i Bolivia..

Det har vel heller noe med denne sauementaliteten og forhåndsdømmingen på bortimot ikke-eksisterende grunnlag.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt at de burde bli dømt i Norge, men at de burde bli utlevert til Norge. Før eller etter rettsaken er uinteressant, så lenge deres rettigheter som norske statsborgere blir ivaretatt.

Og Mullah Krekar bør bli dømt i hjemlandet sitt slik at hans rettigheter blir ivaretatt ^^

Beklager, for dumt til å svare på.

For dumt til å svare på??

Det er jo tusen innlegg om krekar allerede men..

Norge har soldater i landet hvor krekar er født og oppvokst, og ja - norske soldater har drept terrorister der i skuddvekslinger!

Terroristen krekar kan ikke sendes tilbake til hjemlandet fordi han da risikerer å bli drept?

Snakk om idioti!

Hva gjør det norge til? jo, nok en plakat på jorden om at norge er ett fristed for terrorister og kriminelle!

Han burde vært sendt hjem for mange ÅR siden så han kunne blitt stilt for retten der for det han har gjort!

Kanskje det er krekar som har lært seg bedre norsk og skriver på dette forumet? hmm

Lenke til kommentar

Slapp av, det var bare en dårlig sammenlikning.

Krekar er et helt upassende eksempel her og ble mest tatt opp på spøk.

Egentlig syntes jeg norske skattebetalere skal selv få muligheten til retssystemet de selv "har vært med" å bygge opp.

Jeg blir bare en smule provosert av at media prøver å få oss til å syntes synd på dopsmuglere. I en perfekt verden hadde media vært objektivt, men det skjer vel aldri så.

Men om de ikke blir utlevert til norge er dette et strålende skrekkeksempel på at man ikke skal smugle dop.

Jeg tror flere hadde blitt skremt fra å forsøke om de hørte om tilfeller som dette, og dermed fått redusert (jada, jeg vet det antagelig ikke skjer) doptrafikken inn i landet.

I hvertfall gjort den vanskeligere.

Lenke til kommentar
GUILTY AS CHARGED!

jo kan hende noen blir sinna for slikt men.. jeg mener de er 99,99% skyldig så fremt ikke noen truet de til ugjerningen (noe som er enda mindre sansynlig nå som det har kommet opp at hun har kjøpt seg pupper for penger hun neppe hadde hatt råd til i fjor)..

og som tilsier at hun har gjort dette flere ganger med hell!

Du må ikke tenke på at hun er så ung og uvitende.. Ved 21 år så er man klinkende klar over følgende av hva man gjør! og man må rette seg etter lover og regler i de landene man oppholder seg.

I gamle vesten sa man jo "hang him high", når noen gjorde en kriminell ting som å stjele kua til naboen.

de får jo ikke dødsstraff men må sone ca 30 år forhåpentligvis. hadde de prøvd dette stuntet i iran for eksempel hadde det ikke vært noe å skrive om da de opererer med gamle vesten-lover enda... kjapt og effektivt. og bort med problemet en gang for alle. helt til neste "idiot" prøver seg.. (ikke at jeg er tilhenger av den metoden men det er bedre enn hva man har i det norske rettsvesenet iallefall)..

eller få tilbake systemet vi hadde på 1700-tallet med gapestokk.. det var effektivt mot kriminelle og rekrutering av kriminelle. http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Pillory_9105377.jpg

Lenke til kommentar
GUILTY AS CHARGED!

Ho er sikkert bare "litt" skyldig :p

Lenke til kommentar

Hvorfor er folk så lysten på hevn og straff? Hvem vinner på at disse unge jentene stues bort i Bolivia i 30 år? Andre enn kåte fengselsvakter?

Og dere må tro om igjen hvis dere tror dette vil hindre folk fra å dra på lignende turer i fremtia. Risikoen er stor, men det er også belønningen.

Lenke til kommentar
Det har vel heller noe med denne sauementaliteten og forhåndsdømmingen på bortimot ikke-eksisterende grunnlag.

Sauementaliteten? Forhåndsdømming? Ikke-eksisterende grunnlag?

Media gikk nå i utgangspunktet ut som om dette var tre nonner på tur. Media prøver stadig å finne mulige årsaker til at de ble lurt. Igjen må jeg peke til TV2 som har et intervju med en spansktalende ekspert.

Om disse 8 kg med kokain har ligget i kofferten når de har dradd rundt på dem, er det grunnlag. Jeg vil tro kofferten alene med kokainet veier rundt 13-15 kilo, i tillegg antar jeg de har klær i denne kofferten. Ingen kjøper vel en koffert som veier 20kilo tom?

Jeg, og flere andre, gjør opp en mening på grunnlag av hva media trykker opp. Jeg velger å legge mindre vekt på at familie som påstår de er lurt. Familien er iallefall blitt lurt.

"Hei, jeg er arrestert! Nei, jeg er ikke i Spania, jeg er i et spansktalende land.."

Lenke til kommentar
Hvorfor er folk så lysten på hevn og straff?

Fordi enkelte har en "real" syn på det humane samfunnet. Human for mennesker.

Hvem vinner på at disse unge jentene stues bort i Bolivia i 30 år? Andre enn kåte fengselsvakter?

Disse kjerringene prøvde å smugle 23KILO Kokain.

Hva tro du konsenkvensen av dette hvis det gikk?

Hvem vinner?

Samfunnet vinner! Mødrene vinner. Og du vinner.

Man kan aldri hvem som kan blir avhengig dette drittet, og med engang de er "hooked", finnes det kun en vei ned.

Og dere må tro om igjen hvis dere tror dette vil hindre folk fra å dra på lignende turer i fremtia. Risikoen er stor, men det er også belønningen.

Dette vil ikke hindre folk til å dra til Bolivia. Å skylde på "lureri" er bare en dårlig unnskyldig for deres forbrytelse. Spesielt mtp. deres kriminelle bakgrunn.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
jo kan hende noen blir sinna for slikt men.. jeg mener de er 99,99% skyldig så fremt ikke noen truet de til ugjerningen (noe som er enda mindre sansynlig nå som det har kommet opp at hun har kjøpt seg pupper for penger hun neppe hadde hatt råd til i fjor)..

og som tilsier at hun har gjort dette flere ganger med hell!

Du må ikke tenke på at hun er så ung og uvitende.. Ved 21 år så er man klinkende klar over følgende av hva man gjør! og man må rette seg etter lover og regler i de landene man oppholder seg.

I gamle vesten sa man jo "hang him high", når noen gjorde en kriminell ting som å stjele kua til naboen.

de får jo ikke dødsstraff men må sone ca 30 år forhåpentligvis. hadde de prøvd dette stuntet i iran for eksempel hadde det ikke vært noe å skrive om da de opererer med gamle vesten-lover enda... kjapt og effektivt. og bort med problemet en gang for alle. helt til neste "idiot" prøver seg.. (ikke at jeg er tilhenger av den metoden men det er bedre enn hva man har i det norske rettsvesenet iallefall)..

eller få tilbake systemet vi hadde på 1700-tallet med gapestokk.. det var effektivt mot kriminelle og rekrutering av kriminelle. http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Pillory_9105377.jpg

Jeg hadde en følelse at det var hit du ville, men dette blir for dumt. Jeg beklager å måtte si det, men jeg tror ingen er interessert i hva du mener om skyldspørsmålet her.

Det er et konstant problem på forumet her at veldig mange bare hiver seg på bølgen og absolutt må forhåndsdømme personer som kun er mistenkte. Jeg skjønner ikke hvorfor. Hvorfor ikke bare diskutere med utgangspunkt i at de er skyldige, heller enn å krangle om skyldspørsmålet uten å ha grunnlag for det? Er det bare kranglingen som er interessant?

Lenke til kommentar
Sauementaliteten? Forhåndsdømming? Ikke-eksisterende grunnlag?

Hva? Ble det for vanskelige ord for deg?

Media gikk nå i utgangspunktet ut som om dette var tre nonner på tur. Media prøver stadig å finne mulige årsaker til at de ble lurt. Igjen må jeg peke til TV2 som har et intervju med en spansktalende ekspert.

Så de burde bli dømt skyldige og tilbringe 30 år i bolivianske helvetesfengsler fordi Media er tabloid? Jeg ser ikke helt logikken her.

Om disse 8 kg med kokain har ligget i kofferten når de har dradd rundt på dem, er det grunnlag. Jeg vil tro kofferten alene med kokainet veier rundt 13-15 kilo, i tillegg antar jeg de har klær i denne kofferten. Ingen kjøper vel en koffert som veier 20kilo tom?

Jeg, og flere andre, gjør opp en mening på grunnlag av hva media trykker opp. Jeg velger å legge mindre vekt på at familie som påstår de er lurt. Familien er iallefall blitt lurt.

"Hei, jeg er arrestert! Nei, jeg er ikke i Spania, jeg er i et spansktalende land.."

Og det er vel en stor del av problemet. Du får all informasjon igjennom de tabloide mediene

som du vet vrir alt til sitt formål, men velger allikevel å bruke det som grunnlag for å mene noe om skyld. La meg spørre deg om en ting: Hva taper du på å ikke ta stilling i skyldspørsmålet?

Lenke til kommentar
Det er et konstant problem på forumet her at veldig mange bare hiver seg på bølgen og absolutt må forhåndsdømme personer som kun er mistenkte. Jeg skjønner ikke hvorfor. Hvorfor ikke bare diskutere med utgangspunkt i at de er skyldige, heller enn å krangle om skyldspørsmålet uten å ha grunnlag for det? Er det bare kranglingen som er interessant?

Ut i fra informasjonen som vi har gjennom media så langt er det mye som tyder på at de er skyldige. Ellers er jeg enig i at diskusjon er bedre enn krangling, og mange stråmenn med Krekar og innvandrere ikke bidrar veldig i alle sammenhenger. Du sa ikke akkurat det i denne posten jeg quoter, men jeg antar det er i den retningen du tenker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...