Kul drittunge Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 For det første setter du menneskene i sykehuskø høyere enn forbrytere, Tja... ...og for det andre burde man med din logikk sette alle fanger fri for å kunne bruke alle pengene på helse. Eller hjemmesoning. Elektroniske fotlenker koster ikke så mye. Lenke til kommentar
Mastema Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Det ble stillt et spørsmål lenger oppe i tråden som jeg ikke kan se noen har besvart. Om man blir dømt til 30 år i Bolivia må man da sone 30 år i Norge dersom man utleveres hit ? Ja. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 For det første setter du menneskene i sykehuskø høyere enn forbrytere, Tja... ? Eller hjemmesoning. Elektroniske fotlenker koster ikke så mye. Men det fyller heller ikke samme funksjon. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Kostnad for soning i Norge: 30 år x 3 personer x 1500,-/døgn = 49.2 mill (kilde døgnkostnad www.regjeringen.no)Ved å senke standarden og øke arbeidsinnsatsen kraftig burde den summen kunne reduseres eller helst bli negativ. Vi har mangel på arbeidskraft i Norge og da burde vi ikke betale for at så mange bare sitter og ser inn i veggen. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 For det første setter du menneskene i sykehuskø høyere enn forbrytere, Tja... ? Jeg tror vel vi kan være enige om at hvis dette med rehabilitering er prioriteten, så er det viktigere å rehabilitere noen fra å være alvorlig syke, enn å rehabilitere andre fra å begå kriminalitet. Dog, det handler om en vurdering der også. Eller hjemmesoning. Elektroniske fotlenker koster ikke så mye. Men det fyller heller ikke samme funksjon. Og hva er da funksjonen? Bure dem inne som pelsdyr, eller bare å holde dem vekke fra gata? Rehabilitering kan være en aktiv sak det også, det trenger ikke bare være at man har en grå murvegg å stirre inn i. Lenke til kommentar
fleric Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 (endret) Det ble stillt et spørsmål lenger oppe i tråden som jeg ikke kan se noen har besvart. Om man blir dømt til 30 år i Bolivia må man da sone 30 år i Norge dersom man utleveres hit ? Det er det ingen som kan svare på siden det avhenger av en evt. avtale mellom Norge og Bolivia. Men mest sannsynlig vil de ikke måtte sone hele dommen, siden det norske fengselssytemet ikke fungerer slik. Kostnad for soning i Norge: 30 år x 3 personer x 1500,-/døgn = 49.2 mill (kilde døgnkostnad www.regjeringen.no)De som mener at personer som begår alvorlig kriminalitet i utlandet bør få sone i Norge, får valget mellom å la mor/far/sønn/datter dø i sykehuskø eller la de 3 kriminelle sone i her hjemme. Logikken din feiler på flere punkter. For det første setter du menneskene i sykehuskø høyere enn forbrytere, og for det andre burde man med din logikk sette alle fanger fri for å kunne bruke alle pengene på helse. Min logikk (om mulig "feil") er at vi ikke bør prioritere døende i sykehuskø foran personer som er så dumme å utfører alvorlig kriminalitet i utlandet. Du mener altså at det er bedre at folk dør enn at norske kriminelle har det kjipt i utlandet i 20-30 år.... ? Et ja/nei spørsmål til "kul drittunge": Om en av de nærmeste døde i sukehuskø pga. pengemangel, mener du da fortsatt at folk som prøver å smugle narkotika i utlandet, begår drap i utlandet, mishandler barn i utlandet skal settes "likt" med nordmenn som ikke får nødvendig operasjon og dør ? Endret 25. mai 2008 av fleric Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jeg tror vel vi kan være enige om at hvis dette med rehabilitering er prioriteten, så er det viktigere å rehabilitere noen fra å være alvorlig syke, enn å rehabilitere andre fra å begå kriminalitet. Dog, det handler om en vurdering der også. Nå tenkte jeg mest på at valget sto mellom å la noen råtne i et boliviansk fengsel og å la noen dø i sykehuskø. Men ellers enig. Og hva er da funksjonen? Bure dem inne som pelsdyr, eller bare å holde dem vekke fra gata? Rehabilitering kan være en aktiv sak det også, det trenger ikke bare være at man har en grå murvegg å stirre inn i. Hjemmesoning er ikke like allmennpreventivt eller individualpreventivt, og svikter også på gjengjeldelse hvis det skal være et poeng. Man burde nok kanskje la flere fanger sone hjemme, men jeg tviler på at det vil være kostnadseffektivt å la de "verste" fangene få lov til det, siden de nok vil forsøke å rømme nærmest konstant. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Min logikk (om mulig "feil") er at vi ikke bør prioritere døende i sykehuskø foran personer som er så dumme å utfører alvorlig kriminalitet i utlandet. Du mener altså at det er bedre at folk dør enn at norske kriminelle har det kjipt i utlandet i 20-30 år.... ? For det først er det ingen grunn til at man skal velge. Vi har råd til begge deler. For det andre så stiller de likt hva gjelder grunnleggende menneskerettigheter. Det finnes ikke kompromiss i slike spørsmål. Et ja/nei spørsmål til "kul drittunge": Om en av de nærmeste døde i sukehuskø pga. pengemangel, mener du da fortsatt at folk som prøver å smugle narkotika i utlandet, begår drap i utlandet, mishandler barn i utlandet skal settes "likt" med nordmenn som ikke får nødvendig operasjon og dør ? Antar at det egentlig var til meg? Hvis det da skulle gi noen mening. Isåfall er svaret et rungende JA, i forhold til grunnleggende menneskerettigheter. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Et ja/nei spørsmål til "kul drittunge": Om en av de nærmeste døde i sukehuskø pga. pengemangel, mener du da fortsatt at folk som prøver å smugle narkotika i utlandet, begår drap i utlandet, mishandler barn i utlandet skal settes "likt" med nordmenn som ikke får nødvendig operasjon og dør ? Utlandet har sitt ansvar for å straffedømme folk. Jeg ser derfor selv ingen grunn til å hente folk hjem til Norge for å sone. Og min personlige mening er at selve grunnfilosofien bak straff, nemlig det som går på tap av tid - enklere sagt, "stirre inn i en grå vegg i x antall år" - er håpløst utdatert. Det er folk her i Norge som har utredet litt rundt dette, blandt dem Christie. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Nei, du gjør ikke det når du sier at en gruppe mennesker burde behandles annerledes. Alle som blir straffedømt i utlandet kan sone der for min skyld. Hvem er det jeg behandler annerledes? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Alle som blir straffedømt i utlandet kan sone der for min skyld. Hvem er det jeg behandler annerledes? Når du vet at deres rettigheter vil bli krenket er det å behandle dem annerledes. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Når du vet at deres rettigheter vil bli krenket er det å behandle dem annerledes. *sigh* Hvilke rettigheter? Rettigheter som: [ ] Menneske [ ] Person [ ] Kriminell [ ] Norsk stasborger [ ] what Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Du går ut ifra at de bolivianske myndighetene vil krenke deres rettigheter. Det gjør ikke jeg. Forskjellen ligger altså i din arrogante og sneversynte holdning til andre nasjoner. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Da er det på tide å åpne opp øynene. Jeg har allerede tatt opp flere kritikkverdige forhold. Hvilke rettigheter? Menneskerettigheter og rettigheter som norsk statsborger. Hva person- og kriminellrettigheter skal være for noe vet jeg ikke. Lenke til kommentar
Ockham Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jentene har da vitterlig kommentert at de har blitt behandlet bra. Gitt at denne tydeligvis akseptable behandlingen fortsetter så ser jeg ingen grunn til å kaste bort ressurser for å få avskummet hjem, med mindre man har en arrogant og nedverdigende holdning ovenfor landet Bolivia! Deres rettigheter som norsk statsborger sier ingenting om at de behøver å reise hjem, i følge linken til Mastema. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Menneskerettigheter og rettigheter som norsk statsborger. Hva person- og kriminellrettigheter skal være for noe vet jeg ikke. Menneskerettigheter har jeg jo kommenter før, at den norske stat, i kriminalitetsspørsmål, ikke er så veldig opphengt i. Hva gjelder rettigheter som norsk statsborger, så slutter de ved den norske grense, og kan utvides overfor land med utleveringsavtale. Som Bolivia ikke har. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Jentene har da vitterlig kommentert at de har blitt behandlet bra. Gitt at denne tydeligvis akseptable behandlingen fortsetter så ser jeg ingen grunn til å kaste bort ressurser for å få avskummet hjem, med mindre man har en arrogant og nedverdigende holdning ovenfor landet Bolivia! Det skulle visst være veldig vanskelig det her. DE ER IKKE DØMT! De sitter i varetekt som mistenkte, og soner ikke en straff. Og jeg har allerede vist at det er flere kritikkverdige forhold i bolivianske fengsler, som du velger å blankt ignorere. Deres rettigheter som norsk statsborger sier ingenting om at de behøver å reise hjem, i følge linken til Mastema. Hvor mange ganger må jeg gjenta det? Det er ikke det at de ikke får sone i Norge som er problemet, men at de ikke behandles rettferdig og humant i Bolivia. Om det er mulig å få til soningsforhold tilsvarende hva vi har i Norge, så har jeg ingen problemer med at de soner i Bolivia. Nå er det virkelig på tide at du begynner å lese hva jeg skriver. Lenke til kommentar
Kul drittunge Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Hvor mange ganger må jeg gjenta det? Det er ikke det at de ikke får sone i Norge som er problemet, men at de ikke behandles rettferdig og humant i Bolivia. Om det er mulig å få til soningsforhold tilsvarende hva vi har i Norge, så har jeg ingen problemer med at de soner i Bolivia. Nå er det virkelig på tide at du begynner å lese hva jeg skriver. Og dette begrunner du med. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Menneskerettigheter har jeg jo kommenter før, at den norske stat, i kriminalitetsspørsmål, ikke er så veldig opphengt i. Det må jeg ha misset. Den norske stat forplikter seg til å verne om sine borgeres rettigheter. Det er ingen geografisk begrensning på den forpliktelsen. Hva gjelder rettigheter som norsk statsborger, så slutter de ved den norske grense, og kan utvides overfor land med utleveringsavtale. Nei, som sagt over. Og også tidligere i tråden. Som Bolivia ikke har. Men som ikke er umulig å få til allikevel. Hvor mange ganger må jeg gjenta det? Det er ikke det at de ikke får sone i Norge som er problemet, men at de ikke behandles rettferdig og humant i Bolivia. Om det er mulig å få til soningsforhold tilsvarende hva vi har i Norge, så har jeg ingen problemer med at de soner i Bolivia. Nå er det virkelig på tide at du begynner å lese hva jeg skriver. Og dette begrunner du med. Begrunner hva? Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Mener da at Jentene skal ha uttalt at de har det bra der nede?Og så lenge fangene selv uttaler at de har det bra så burde det vel ikke være så veldig mye stress med å få de opp hit for "bedre" forhold? Enkelte ganger lurer jeg på om noen leser med særdeles mørke solbriller. Dette er tatt opp mange ganger tidligere i denne tråden, og senest for et par innlegg siden. Jentene er ikke dømt enda. Det betyr at de ikke soner en straff nå, men sitter i varetekt. Soningsforholdene er som regel ikke de samme i varetekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå