Gå til innhold

Jentene blitt lurt i bolivia?

Anbefalte innlegg

Vi snakker om et fengsel i Bolivia. Tror vi kan være rimelig sikre på at rettigheter vil bli krenket.

Er det denne tankegangen som står bak motivasjonen for å ta imot flyktninger og huse dem i Norge, snarere enn å opprette / støtte flyktningleirer i utlandet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Løsningen på problemet ligger uansett ikke i å bekjempe tilbudet, men å bekjempe etterspørslen.
Jeg mener vi burde bekjempe begge deler.

Det kan godt være, men løsningen ligger i etterspørselen.

Spesielt er det helt utrolig at det skal være så vanskelig å få behandlingsplass for å bekjempe denne lidelsen. Her kan man virkelig snakke om forkastelig menneskesyn og rettigheter som krenkes.

Enig, men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Vi vet på ingen måte at alle som ikke får sone i Norge vil få sine rettigheter krenket.

Vi snakker om et fengsel i Bolivia. Tror vi kan være rimelig sikre på at rettigheter vil bli krenket.

"Hun sier at hun blir behandlet etter forholdene bra, sier faren til VG Nett."

Jeg ser ingen grunn til å tro at de vil få noen dårligere soningsforhold enn andre som har brutt loven i Bolivia.

Lenke til kommentar

Er det denne tankegangen som står bak motivasjonen for å ta imot flyktninger og huse dem i Norge, snarere enn å opprette / støtte flyktningleirer i utlandet?

Flott avsporingapplaus.gif

Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at det er en rettighet for norske jenter å dra utenlands, prøve å smugle narkotika, og så bli dømt etter det landets lover for så å håpe på at staten skal jobbe så hardt som mulig for å baile dem ut.

Og så er du over på at disse jentene er mindre verdt igjen. Hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Jeg ser ingen grunn til å tro at de vil få noen dårligere soningsforhold enn andre som har brutt loven i Bolivia.

Det betyr ikke at soningsforholdene på noen måte er bra der nede. Og hey, hvor har jeg sagt at de må sone i Norge? Om Bolivia ikke vil utlevere jentene etter en eventuell domfellelse, so be it. Men det betyr ikke at jeg synes fengsels systemet i Bolivia er noe Norge bør kopiere.

Flott avsporingapplaus.gif

Du må gjerne nekte å svare på et spørsmål som avslører at du har fordommer.

Og du må gjerne holde til temaet og unngå stråmenn :thumbup:

Endret av Mastema
Lenke til kommentar
"Hun sier at hun blir behandlet etter forholdene bra, sier faren til VG Nett."

De er fortsatt ikke dømt.

Jeg tror de vil bli behandlet verre fordi de er annerledes og svakere, men uansett er ikke soningsforholdene bra for noen som soner i Bolivia.

Du må gjerne nekte å svare på et spørsmål som avslører at du har fordommer.

Jeg synes du skal holde deg til saken og diskutere innvandringspolitikk i en annen tråd. Det finnes mange nok å ta av.

Endret av phear00
Lenke til kommentar
Kan du vennligst gi deg med å prøve å sette meg i bås? Jeg er ingen sosialist. Jeg har bare en velfungerende venstre hjernehalvdel.
Og jeg har 2 velfungerende hjernehalvdeler. ;)
Vi vet hvordan man straffer forbrytelser i andre land.
Ja, de har ekte fengsel og ikke bare hoteller hvor man kommer og får som man vil.
Jeg skjønner heller ikke hvilke rettigheter du mener er krenket i denne saken.
Dette har jeg sagt tidligere. I bolivianske fengsler må man jobbe for å få mat og en celle. Barn som fødes av innsatte må sone sammen med sine mødre, og forholdene er generellt ikke humane. Blir man syk kan man antageligvis også glemme å få skikkelig behandling hvis man ikke kan betale for det.
Man må som sagt også jobbe i Norske fengsler og i det norske samfunnet må man også betale for legebehendling om man blir syk. I Norge belønner man jo kriminelle så det er godt mulig de slipper å betale for helsetjenester her.

Bare ungen tas med tilbake til Norge og får adoptivforeldre kan jeg ikke se at det skulle være noen flere issues.

Lenke til kommentar
Ja, de har ekte fengsel og ikke bare hoteller hvor man kommer og får som man vil.

Jepp, jeg synes også vi skal innføre fengsler i Norge der man risikerer å bli knivstukket.

I Norge belønner man jo kriminelle

Gjør man? Vær så snill, fortell mer om denne "belønningen".

Lenke til kommentar
Jeg synes du skal holde deg til saken og diskutere innvandringspolitikk i en annen tråd. Det finnes mange nok å ta av.

Mulig jeg må forklare ting for folk.

Vi har vært diskutert ferdig om det er synd på disse jentene fordi de har vagina og ikke penis, og kommet frem til at det kanskje ikke er det.

Videre har vi vurdert om deres alder har noe å si, og kommet frem til at det kan ha noe å si for oss, men ikke nødvendigvis noe å si for straffen de får.

Så snakker vi om at deres "rettigheter", som hva?

Som forbrytere, som mennesker, eller som norske statsborgere - menes å bli krenket i tilfellet de må sone straffen sin i landet hvor de har brutt loven.

Og det hevdes da at fordi vi snakker om Bolivia spesielt, "er det klart".

Jeg spør da, har folk nok kapasitet til å innse at denne fordomsfulle innstillingen, hvor med en gang vi snakker om andre land enn Norge - kjempers fedreland, må vite - så klarer ikke disse landene å ta seg av rettighetene til folk som begår forbrytelser på deres jord, at denne innstillingen er kulturelt arrogant over det ganske politiske spektrum, og at det derfor er snakk om noe så enkelt som en rasistisk holdning?

Tror dere virkelig at Norge, med sin misbruk av varetekt, som FN i flere tiår har fremhevet som et klart brudd på menneskerettighetene, tar seg av "rettighetene" til folk på en bedre måte enn Bolivia?

Og tror dere virkelig at disse folkene ikke vil bli tatt på med silkehansker, og få særbehandling i et Boliviansk fengsel?

Har dere ikke lest avisene, og ser dere ikke selv at soningsforholdene, som beskrevet i dette fengselet, er mye mer åpent enn det mange norske fengsler byr på?

Mulig jeg kaster vekk tiden min nå.

Lenke til kommentar
Og jeg har 2 velfungerende hjernehalvdeler. ;)

Mye mulig, men du burde kanskje bruke den høyre litt mindre i enkelte sammenhenger.

Man må som sagt også jobbe i Norske fengsler og i det norske samfunnet må man også betale for legebehendling om man blir syk.

Nei, man må ikke det. I Norge får man kost, losji og helsetjenester uten å løfte en finger.

Lenke til kommentar

Gratis utdanning, gratis kost og losji, enerom som eldre bare kan drømme om, gratis tv, pc og internett, slipper å betale NRK-lisens, gratis helsetjeneste(ikke 100% sikker, men antar det stemmer) og fast opphold i Norge om man får en lengere dom og ikke allerede har rett til opphold her. Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Så snakker vi om at deres "rettigheter", som hva?

Som forbrytere, som mennesker, eller som norske statsborgere - menes å bli krenket i tilfellet de må sone straffen sin i landet hvor de har brutt loven.

Og det hevdes da at fordi vi snakker om Bolivia spesielt, "er det klart".

Hvis du stikker hodet opp av sanden en stund så vil også du se det. Men hvis ikke så har jeg også forklart det et par innlegg tilbake.

Jeg spør da, har folk nok kapasitet til å innse at denne fordomsfulle innstillingen, hvor med en gang vi snakker om andre land enn Norge - kjempers fedreland, må vite - så klarer ikke disse landene å ta seg av rettighetene til folk som begår forbrytelser på deres jord, at denne innstillingen er kulturelt arrogant over det ganske politiske spektrum, og at det derfor er snakk om noe så enkelt som en rasistisk holdning?

Jeg vet ikke hva du går på, men mistenker at det ikke er så fjernt fra hva som ble forsøkt smuglet i denne saken. Hvordan klarer du å få kulturell arroganse til å handle om rasisme? Og hvordan klarer du å finne noen kulturell arroganse når det snakkes om grunnleggende menneskerettigheter? Og hvordan i all verden klarer du å blande inn det i en sak som handler om norske statsborgere, og de rettighetene som følger med det?

Tror dere virkelig at Norge, med sin misbruk av varetekt, som FN i flere tiår har fremhevet som et klart brudd på menneskerettighetene, tar seg av "rettighetene" til folk på en bedre måte enn Bolivia?

Ja.

Og tror dere virkelig at disse folkene ikke vil bli tatt på med silkehansker, og få særbehandling i et Boliviansk fengsel?

Hvorfor skulle de det?

Har dere ikke lest avisene, og ser dere ikke selv at soningsforholdene, som beskrevet i dette fengselet, er mye mer åpent enn det mange norske fengsler byr på?

Tabloidene, ikke avisene. Og jo, jeg vet at det er ganske åpne soningsforhold i Bolivia, men om man har halsen i en renneløkke så hjelper det lite hvor åpent eller lukket fengselet er.

Mulig jeg kaster vekk tiden min nå.

Det skal du ikke se bort ifra, men det er ikke vår skyld.

Lenke til kommentar
Så nylig en reportasje om soningsforhold i et fengsel i søramerika som så helt ut som det fengselet som pressen har omtakt i Bolivia. De intervjuet blandt annet en europeer som sa han var glad han ikke måtte sitte i fengsel i Europa hvor han måtte sitte på cellen sin nesten hele dagen.
Lenke til kommentar

Gratis utdanning

Ja du skjønner staten er litt opphengt i et begrep som kalles "rehabilitering". Noe som betyr at man prøver å forhindre at folk som kommer i fengsler ikke fortsetter å begå forbrytelser når de kommer ut. Utdanning er da et tiltak som funker, noe som selv FrP er enig i (forbannede sosialister som de er).

gratis [...] losji

Kanskje du burde bytte ut gratis med tvungen losji? hva forselår du man skulle gjøre om fangene nektet å betale leie, kaste dem ut?

enerom som eldre bare kan drømme om

Drømmer de eldre om å bli tvunget til å stå opp hver morgen, drømmer de om bli låst inne på et rom der de ikke kan ha noen menneskelig kontakt, drømmer de om at personalet når som helst kan komme å gå gjennom sakene deres, drømmer de om å ikke få behandling om de har eventuelle psykiske problemer, drømmer de eldre om at de kan bli låst inne på et isolat? Lista er temmelig lang, men poenget er at om du synes fengsler er luksushoteller håper jeg du aldri bygger noen. Jeg ville hvertfall ikke besøkt et hotell, der jeg ført må bli kroppsvistert (alle hulrom blir undersøkt) før jeg blir låst inne på et lite hotellrom jeg ikke kan forlate på en god stund.

gratis helsetjeneste(ikke 100% sikker, men antar det stemmer)

Hey, veit du hvem andre som har gratis helsetjeneste? Om du tar en titt i speilet får du svaret på det.

Lenke til kommentar

Det ble stillt et spørsmål lenger oppe i tråden som jeg ikke kan se noen har besvart. Om man blir dømt til 30 år i Bolivia må man da sone 30 år i Norge dersom man utleveres hit ?

Kostnad for soning i Norge: 30 år x 3 personer x 1500,-/døgn = 49.2 mill (kilde døgnkostnad www.regjeringen.no)

De som mener at personer som begår alvorlig kriminalitet i utlandet bør få sone i Norge, får valget mellom å la mor/far/sønn/datter dø i sykehuskø eller la de 3 kriminelle sone i her hjemme.

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Det ble stillt et spørsmål lenger oppe i tråden som jeg ikke kan se noen har besvart. Om man blir dømt til 30 år i Bolivia må man da sone 30 år i Norge dersom man utleveres hit ?

Det er det ingen som kan svare på siden det avhenger av en evt. avtale mellom Norge og Bolivia. Men mest sannsynlig vil de ikke måtte sone hele dommen, siden det norske fengselssytemet ikke fungerer slik.

Kostnad for soning i Norge: 30 år x 3 personer x 1500,-/døgn = 49.2 mill (kilde døgnkostnad www.regjeringen.no)

De som mener at personer som begår alvorlig kriminalitet i utlandet bør få sone i Norge, får valget mellom å la mor/far/sønn/datter dø i sykehuskø eller la de 3 kriminelle sone i her hjemme.

Logikken din feiler på flere punkter. For det første setter du menneskene i sykehuskø høyere enn forbrytere, og for det andre burde man med din logikk sette alle fanger fri for å kunne bruke alle pengene på helse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...