Gå til innhold

Jentene blitt lurt i bolivia?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ingen "rettighet" i Norge å få sone her hjemme når man begår en straff i utlandet.

Det har jeg heller aldri sagt.

 

Dette gjorde de altså ikke.

Kanskje. Du har lett for å glemme at de enda ikke er dømt. Forsøk å ikke drukne i fordommene dine nå da.

 

Dette har de altså fått, så vidt jeg kan se.

Mulig det, enn så lenge, siden de fortsatt bare sitter i varetekt. Men i bolivianske fengsler må man arbeide for mat og retten til en celle, og det er ikke noe jeg vil karakterisere som humant.

 

Så lenge de bolivianske fengslene ikke bryter med folkeretten burde ikke dette være noe problem.

Jeg er usikker på nøyaktig hva folkeretten omhandler, siden den ikke akkurat er enkel å forholde seg til, men om fengslene bryter med menneskerettighetene så er det et problem. Og etter hva jeg har forstått så gjør de det. Hvis bolivianske fengsler f.eks. hadde hatt samme standard som norske fengsler, hadde ikke jeg hatt noe problem med at de sonet der.

 

Hvis det er tilfellet, så.

Hvis hva er tilfelle? At jeg mener alle mennesker burde beskyttes i henhold til menneskerettighetene?

Lenke til kommentar
De er ikke forpliktet til å forsøke.

Nei det er klart, når du sier det på den måten. Det er halt naturlig at man mister alle rettighetene man har betalt for via skatten når man setter foten utenfor norsk territorie. [/ironi]

 

Du er klar over at det er arbeidsplikt i norske fengsler også?

Men hva skjer hvis man nekter å arbeide i et norsk fengsel? Eller evt. er for syk til å arbeide?

Lenke til kommentar
Mulig det, enn så lenge, siden de fortsatt bare sitter i varetekt. Men i bolivianske fengsler må man arbeide for mat og retten til en celle, og det er ikke noe jeg vil karakterisere som humant.

Du er klar over at det er arbeidsplikt i norske fengsler også?

 

Arbeide for mat på bordet og tak over hodet? Å gud for ett horribelt sted! Vent litt... hmm. Jeg arbeider jo for å skaffe mat på bordet og tak over hodet, og jeg sitter ikke i fengsel i Bolivia, ei i fengsel i det heletatt...

 

Om de er skyldige (noe jeg anser det som en svært stor sannsynlighet for at de er), la dem råtne i 30 år i Bolivianske fengsel. Så kan de tjene til skrekk og advarsel for andre drittunger som tror de kan bruke det faktum at de er jenter, fra vesteuropa og har en liten unge på armen til å slippe gjennom tollen med den dritten.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Om de er skyldige (noe jeg anser det som en svært stor sannsynlighet for at de er), la dem råtne i 30 år i Bolivianske fengsel. Så kan de tjene til skrekk og advarsel for andre drittunger som tror de kan bruke det faktum at de er jenter, fra vesteuropa og har en liten unge på armen til å slippe gjennom tollen med den dritten.

De er ikke engang etnisk... Tror jeg.. :wee:

Lenke til kommentar
Arbeide for mat på bordet og tak over hodet? Å gud for ett horribelt sted! Vent litt... hmm. Jeg arbeider jo for å skaffe mat på bordet og tak over hodet, og jeg sitter ikke i fengsel i Bolivia, ei i fengsel i det heletatt...

Forskjellen er at hvis du ikke vil eller kan arbeide i Norge ville du fortsatt hatt mat på bordet og tak over hodet.

Lenke til kommentar
Det har jeg heller aldri sagt.

 

Hvorfor skulle norske myndigheter da være forpliktet til prøve å "få dem hjem"?

 

Kanskje. Du har lett for å glemme at de enda ikke er dømt. Forsøk å ikke drukne i fordommene dine nå da.

 

Blir de dømt får de sone i Bolivia, hvis ikke får de reise hjem etterhvert.

Mulig det, enn så lenge, siden de fortsatt bare sitter i varetekt. Men i bolivianske fengsler må man arbeide for mat og retten til en celle, og det er ikke noe jeg vil karakterisere som humant.

 

Deg om det.

 

Jeg er usikker på nøyaktig hva folkeretten omhandler, siden den ikke akkurat er enkel å forholde seg til, men om fengslene bryter med menneskerettighetene så er det et problem. Og etter hva jeg har forstått så gjør de det. Hvis bolivianske fengsler f.eks. hadde hatt samme standard som norske fengsler, hadde ikke jeg hatt noe problem med at de sonet der.

 

Mulig det, men:

 

Norge har ingen utleveringsavtale med Bolivia. Suverenitetsprinsippet gjelder, så det må bli på Bolivias "godvilje" at de blir utlevert isåfall. Det bunner vel ut i et prinsipielt spørsmål. Jeg mener at (gitt at de er skyldige) er så dumme at de drar til Bolivia og blir tatt for smugling, fortjener den straffen de følgelig får i forhold til boliviansk lov. Ingen tvang dem til å reise.

 

På grunn av personlig erfaring med folk som har (mis)brukt rusmidler så er jeg nok ikke "helt" objektiv i denne saken.

Lenke til kommentar
Nei det er klart, når du sier det på den måten. Det er halt naturlig at man mister alle rettighetene man har betalt for via skatten når man setter foten utenfor norsk territorie. /ironi

 

Dette er da i tråd med rettighetene, ifølge linken til Mastema. Lovene til landet personen oppholder seg i gjelder. Blir de dømt til 30 år i Bolivia så må norske myndigheter, i mangel av en utleveringsavtale, innse at disse tre jentene må sone 30 år i Bolivia.

Lenke til kommentar
Hvorfor skulle norske myndigheter da være forpliktet til prøve å "få dem hjem"?

Fordi deres rettigheter i dette tilfellet ikke ivaretas. Da er den enkleste løsningen å gjøre en avtale om at de soner i Norge.

 

Mulig det, enn så lenge, siden de fortsatt bare sitter i varetekt. Men i bolivianske fengsler må man arbeide for mat og retten til en celle, og det er ikke noe jeg vil karakterisere som humant.

 

Deg om det.

Da har vi ihvertfall fått frem diit menneskesyn. Forkastelig med andre ord.

 

Norge har ingen utleveringsavtale med Bolivia. Suverenitetsprinsippet gjelder, så det må bli på Bolivias "godvilje" at de blir utlevert isåfall. Det bunner vel ut i et prinsipielt spørsmål. Jeg mener at (gitt at de er skyldige) er så dumme at de drar til Bolivia og blir tatt for smugling, fortjener den straffen de følgelig får i forhold til boliviansk lov. Ingen tvang dem til å reise.

 

På grunn av personlig erfaring med folk som har (mis)brukt rusmidler så er jeg nok ikke "helt" objektiv i denne saken.

Du har helt rett i at det ikke er noen utleveringsavtale og at suverenitetsprinsippet gjelder. Men det er da ikke umulig å få til en avtale.

 

De fortjener på ingen måte straffen, men det er klart at de burde tatt hensyn til det.

Lenke til kommentar
Dette er da i tråd med rettighetene, ifølge linken til Mastema. Lovene til landet personen oppholder seg i gjelder. Blir de dømt til 30 år i Bolivia så må norske myndigheter, i mangel av en utleveringsavtale, innse at disse tre jentene må sone 30 år i Bolivia.

Jeg er fullt klar over, og til og med enig i, at det er loven i landet man oppholder seg i som er gjeldende. Men det betyr ikke at man mister rettighetene sine. Det er klart at det er begrenset hva norske myndigheter kan gjøre, men det er på ingen måte umulig å få til en avtale om utlevering.

Lenke til kommentar
Hvor går grensen for idioti i norske aviser mon tro? De prøver jo å få det norske folk til å føle sympati med narkosmuglere bare fordi de er jenter?

 

Nordmenn er noen engler vet du. Derfor er det helt utenkelig at etnisk norske kvinner kan gjøre noe så idiotisk dumt som dette.

Men nøkkelordet her er idioti. Når man har gjort samme stuntet tidligere og senere forteller gladelig om det på utesteder i Lillestrøm, da er det vel kanskje greit at man verner disse mot seg selv i en trettiårsperiode? Problemet er bare det at er man en idiot som 21-åring, så er man det når man er 51 også...

Lenke til kommentar
Da er den enkleste løsningen å gjøre en avtale om at de soner i Norge.
Dette burde ikke være aktuelt da det er for lang soningskø i Norge. Og grunnen til at vi har så lang soningskø i Norge er alle utlendingene som skal sone i Norge og ikke i hjemlandet. Ahh.. hvilken ironi. :p Endret av robertaas
Lenke til kommentar
For en som er så høyreekstrem som du virker, så finnes det vel knapt noen som ikke er på vesntresiden.
Er man høyrekstrem om man viser inkonsistensen i andres politikk?
Har vi ikke plass? Så får vi vel utvide da. Vi lar ikke folk dø på gata fordi vi ikke har plass på sykehusene.
Man må enten utvide eller få flere til å sone i sine hjemland. Med dagens regjering vil det ikke skje noe merkbart på noen av disse frontene.

 

Og folk dør faktisk i helsekø i Norge. Ca. 5% av befolkningen står i helsekø og med dagens regjering øker køen kraftig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...