Gå til innhold

Jentene blitt lurt i bolivia?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Well, det hender at utenlandske fanger blir utlevert til sitt hjemland for å sone der.. Men nå er dette sjeldent tilfelle da våre fengsler holder en human standard.

Derimot er det et brudd på menneskerettighetene å utvise en person til et land der det er mulighet for at h*n kommer til å dø, feks dømmes til å steines.

Lenke til kommentar
Det er jo rimelig selvsagt ... på samme måte som at pakistanere som dreper noen i Norge ikke blir sendt tilbake Pakistan for steining.

Det har absolutt ingenting med saken å gjøre.

Jo

Javel. Det er jo selvsagt at det å beskytte andre staters borgere betyr at vi ikke kan beskytte våre egne borgere. Så dum jeg var som trodde det. [/ironi]

Lenke til kommentar
Norge har ikke myndighet der nei, men det betyr ikke at de ikke forplikter å beskytte sine borgeres rettigheter allikevel.

Det er ikke en rettighet å få sone i Norge når man blir dømt for kriminalitet i Bolivia. Hvis man vil unngå det kan man:

a) Velge å ikke reise til Bolivia, men ihvertfell b) velge å ikke begå kriminalitet i Bolivia. Her dreit disse narkotikasmuglerne seg ut :)

Javel. Det er jo selvsagt at det å beskytte andre staters borgere betyr at vi ikke kan beskytte våre egne borgere.

Situasjonen forandrer seg når våre egne borgere velger å reise utenlands, der man gjerne har variasjon på lover.

Så dum jeg var som trodde det.

Neida.

Lenke til kommentar

De er fortsatt mennesker og norske statsborgere, og har rettigheter og forpliktelser til den Norske stat. Disse slutter ikke å gjelde selv om man reiser ut av landet eller blir mistenkt for en forbrytelse i et annet land. Og husk det, de er fortsatt bare mistenkte, ikke dømte.

Lenke til kommentar
De er fortsatt mennesker og norske statsborgere, og har rettigheter og forpliktelser til den Norske stat.

Okey. Kan du sitere presist hvilke rettigheter og hvilke forpliktelser du mener at den norske stat har i denne saken? Hvis ikke så kommer du bare med tomme ord.

Disse slutter ikke å gjelde selv om man reiser ut av landet eller blir mistenkt for en forbrytelse i et annet land. Og husk det, de er fortsatt bare mistenkte, ikke dømte.

Når man reiser til et annet land så gjelder deres lover og regler. Mener du at f.eks fundamentalistiske muslimer skal kunne steine jenter til døden på grunn av utroskap i Norge fordi de har "rettigheter og forpliktelser til den iranske stat?"

Hvis ikke så er du en hykler og det logiske fundamentet bak dine argumenter forsvinner. Hvis ja så har vi en annen diskusjon i vente. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor skal ett enkelt kjønn ha spesialbeskyttelse? Tre menn ville ha måttet klare seg selv....

Tre menn ville fått akkurat samme bistand som de tre jentene nå får av den norske staten.

De er fortsatt mennesker og norske statsborgere, og har rettigheter og forpliktelser til den Norske stat.

Okey. Kan du sitere presist hvilke rettigheter og hvilke forpliktelser du mener at den norske stat har i denne saken? Hvis ikke så kommer du bare med tomme ord.

Her ser du hvilke rettigheter man har og hva slags bistand man får

Lenke til kommentar

Nøyaktig de samme som i Norge. Du legger ikke fra deg statsborgerskapet hjemme når du drar på ferie.

Når man reiser til et annet land så gjelder deres lover og regler. Mener du at f.eks fundamentalistiske muslimer skal kunne steine jenter til døden på grunn av utroskap i Norge fordi de har "rettigheter og forpliktelser til den iranske stat?"

Hvis ikke så er du en hykler og det logiske fundamentet bak dine argumenter forsvinner. Hvis ja så har vi en annen diskusjon i vente. :)

Ja, man skal forholde seg til de lover og regler som er i det landet man er i. Men man har fortsatt rett til rettferdig og human behandling.

Det er mulig for et land å straffe forbrytelser gjort i andre land, i henhold til folkeretten.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/NO....html?id=382644

Etter artikkel 22 nr. 1 bokstav d skal statene også kunne strafforfølge handlinger begått i utlandet av egne statsborgere forutsatt at handlingen også var straffbar i det landet den ble begått, eller at handlingen ikke ble begått innenfor territoriet til en stat.

[...]

Det følger av straffeloven § 12 første ledd nr. 3 at norske statsborgere i visse tilfeller kan strafforfølges i Norge for handlinger de har begått i utlandet. Med «utlandet» menes alle områder som etter § 12 første ledd nr. 1 og 2 ikke regnes som «riket». Blant annet kan norske borgere strafforfølges når handlingen er straffbar etter det lands lov hvor handlingen er foretatt, jf. § 12 første ledd nr. 3 bokstav c.

Ditt eksempel bryter med menneskerettighetene som Norge også er forpliktet til å følge, og Norge kan derfor ikke utlevere en person som risikerer dødsstraff i hjemlandet.

Tør du fortsatt å påstå at jeg er en hykler?

Lenke til kommentar

Takk for linken Mastema. Jeg ser at disse rettighetene ikke inneholder en garanti på å få sonet straffen sin i Norge.

Siterer direkte fra linken og highlighter det mest relevante: "Det er imidlertid stedets lover og regler som kommer til anvendelse i slike saker. Dette - sammen med folkerettens bestemmelser - begrenser de virkemidler utenrikstjenesten og norske myndigheter for øvrig har til rådighet."

De må sone den straffen de får, mao :)

Lenke til kommentar
På tide å la de få bryne nesa si... De tar risikoen fordi de blir bailed out av norske snillistiske myndigheter. Ikke stem på disse partiene . Så enkelt er det!

Nå viser det seg at Norge kanskje ikke har noen utleveringsavtale med Bolivia og om de da blir dømt må de sone straffen i Bolivia, ikke i Norge.

Lenke til kommentar
Nøyaktig de samme som i Norge. Du legger ikke fra deg statsborgerskapet hjemme når du drar på ferie.

Det er ingen "rettighet" i Norge å få sone her hjemme når man begår en straff i utlandet.

Ja, man skal forholde seg til de lover og regler som er i det landet man er i.

Dette gjorde de altså ikke.

Men man har fortsatt rett til rettferdig og human behandling.

Dette har de altså fått, så vidt jeg kan se.

Det er mulig for et land å straffe forbrytelser gjort i andre land, i henhold til folkeretten.

Så lenge de bolivianske fengslene ikke bryter med folkeretten burde ikke dette være noe problem.

Tør du fortsatt å påstå at jeg er en hykler?

Hvis det er tilfellet, så.

Lenke til kommentar
Takk for linken Mastema. Jeg ser at disse rettighetene ikke inneholder en garanti på å få sonet straffen sin i Norge.

Nope, sånn som jeg forstår er de avhengig av at bolivianske myndigheter er ekstra, ekstra greie og lar de sone i Norge. Av en eller annen grunn tviler jeg på at det er tilfelle.

Lenke til kommentar
Rettigheter er ikke noe man tjener, det er noe man har.

Nope. Rettigheter er definert av mennesker.

Egentlig har ingen rett på noe som helst.......

I utgangspunktet...

Kanskje hiver vi ut alle innvandrerne fordi vi bestemmer oss for det. Der og da. Ganske så enkelt.

Lenke til kommentar
Rettigheter er ikke noe man tjener, det er noe man har.

Nope. Rettigheter er definert av mennesker.

Sant, jeg utrykket meg noe upresist. Poenget mitt var at man ikke mistet for eksempel rettigheten til rettferdig behandling i en rettsak på grunnlag av udåden man er mistenkt for.

Lenke til kommentar

Siterer direkte fra linken og highlighter det mest relevante: "Det er imidlertid stedets lover og regler som kommer til anvendelse i slike saker. Dette - sammen med folkerettens bestemmelser - begrenser de virkemidler utenrikstjenesten og norske myndigheter for øvrig har til rådighet."

De må sone den straffen de får, mao :)

Det er ingen som har sagt noe om noen garanti. Selv ikke staten kan utrette mirakler, men det betyr ikke at de ikke er forpliktet til å forsøke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...