Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye drivstoff bruker du?


Drivstoffundersøkelse  

122 stemmer

  1. 1. Hvilke typer drivstoff bruker du privat? (flere svar er tillatt)

    • Bensin
      95
    • Diesel
      33
    • Annet
      4
  2. 2. Hvor mye BENSIN bruker du per måned (privat)?

    • Ingenting
      24
    • 1-10 liter
      9
    • 10-20 liter
      3
    • 20-40 liter
      11
    • 40-60 liter
      18
    • 60-100 liter
      17
    • 100-150 liter
      20
    • 150-200 liter
      10
    • 200-300 liter
      8
    • 300-500 liter
      1
    • Over 500 liter
      1
  3. 3. Hvor mye DIESEL bruker du per måned (privat)?

    • Ingenting
      87
    • 1-10 liter
      2
    • 10-20 liter
      1
    • 20-40 liter
      3
    • 40-60 liter
      7
    • 60-100 liter
      12
    • 100-150 liter
      7
    • 150-200 liter
      1
    • 200-300 liter
      2
    • 300-500 liter
      0
    • Over 500 liter
      0
  4. 4. Hvor stor andel av dine _totale_ månedlige utgifter går til drivstoff?

    • Ingenting
      10
    • 1-5%
      25
    • 5-10%
      33
    • 10-20%
      27
    • 20-40%
      18
    • Over 40%
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Over 45 000 bensinstasjoner i Europa har i samarbeid med Den europeiske oljeindustriens interesseorganisasjon nå gått inn for en "Spar mer enn bare drivstoff"-kampanje med 10 tips til hvordan du kan få mer ut av hver liter:

 

1. Sjekk bilen regelmessig på et verksted og peil oljen. Godt vedlikeholdte biler er med på å redusere utslippet av CO2.

 

2. Kontroller lufttrykket i dekkene dine hver måned. Dekk med for lite luft kan øke drivstofforbruket med inntil 4 %.

 

3. Fjern unødvendig vekt fra bagasjerom og baksete. Jo tyngre bilen er, desto hardere må motoren arbeide, og desto mer drivstoff forbrukes.

 

4. Lukk vinduene, særlig ved høy hastighet, og fjern tomme takstativer. Dette vil redusere luftmotstanden og kan senke utslipp av CO2 med inntil 10 %.

 

5. Bruk klimaanlegget bare når det er nødvendig. Motoren bruker mer drivstoff med anlegget. Dette kan redusere CO2-utslipp med inntil 5 %.

 

6. Begynn å kjøre med en gang du har startet motoren, og skru av motoren når du står stille i mer enn ett minutt.

 

7. Kjør i fornuftig hastighet, og framfor alt, kjør rolig. Hver gang du akselerer eller bremser kraftig, bruker motoren mer drivstoff og produserer mer CO2.

 

8. Skift til høyere gir så tidlig som mulig når du akselererer. Bruk av høyere gir er økonomisk med tanke på drivstofforbruket.

 

9. Prøv å gjøre ditt til at trafikken flyter. Se på trafikken foran deg, slik at du kan unngå unødvendig stans og oppstart.

 

10. Vurder å dele bil med andre på vei til arbeid og i fritiden. Da gjør du ditt for å hindre kø og å redusere drivstofforbruket

 

Tipsene skal henges opp på alle landets bensinstasjoner.

Lenke til kommentar

Må si de nyeste dieselbaserte, kompakte SUV-ene bruker langt mindre enn jeg trodde. F.eks. Nissan Qashqai 1.5 dci bruker bare 0,52 l/mil blandet kjøring. Honda CR-V med 0,65 l/mil. Sistnevnte skal komme i en lettere modell med ca. 0,5 l/mil til neste år.

Lenke til kommentar

0,33 på blandet, siden jeg er "fan" av å bruke klimaanlegg også.. Samt servo da.. Den spiser også litt fuel. Men rett frem på landevei i 70kmt opp og ned bakker og hva det måtte være, så klarer man 0,2677 i snitt.

Lenke til kommentar
0,33 på blandet, siden jeg er "fan" av å bruke klimaanlegg også.. Samt servo da.. Den spiser også litt fuel. Men rett frem på landevei i 70kmt opp og ned bakker og hva det måtte være, så klarer man 0,2677 i snitt.

 

Vanvittig økonomisk ihvertfall ;)

 

Applaus til Audi og de som kjøper denne bilen. Er slik teknologi vi trenger mer av. :D

Lenke til kommentar
0,33 på blandet, siden jeg er "fan" av å bruke klimaanlegg også.. Samt servo da.. Den spiser også litt fuel. Men rett frem på landevei i 70kmt opp og ned bakker og hva det måtte være, så klarer man 0,2677 i snitt.

 

Vanvittig økonomisk ihvertfall ;)

 

Applaus til Audi og de som kjøper denne bilen. Er slik teknologi vi trenger mer av. :D

 

Ironisk nok produserer ikke Audi denne bilen lengre :!:

Lenke til kommentar

Hadde de startet opp igjen nå, hadde de nok solgt flere... nå som avgiftspolitikken er lagt om litt, og folk har miljøfokuset fremme i panna. Det hadde de ikke for 5-6 år siden.

Grunnen til at de sluttet å produsere den var at den ble for dyr å lage. Tjente ikke penger på den, selv om de tok en relativt stiv pris for den, når man tar hensyn til de lave avgiftene som tilkom. For min egen del blir det en vurderingssak om jeg ikke skal exportere bilen til tyskland. I europa generellt har prisene på bilen gått rett i været. (bruktprisene altså). Den har fått kultstatus og samleverdi. Også var det jo de som ønsker å kjøre rimelig pga fuelprisen i europa nå også.

 

Vanvittig økonomisk er det jo ikke.. nå til høsten kommer jo nye golf hybrid som skal bruke 0,34 l diesel pr mil. Det begynner å hjelpe det..

Lenke til kommentar
Aha, den bensinen som bla avslørt som bare humbug for en god stund siden. Altså at den ikke ga noe ekstra i forhold til vanlig 98 oktan.

 

spørs akkurat på hvilken bil man kjører.

uavhengige tester av forskjellige biler som jeg har sett viser at jo mer bilen er tunet jo mer får den ut av 99 oktan i forhold til 98.

 

test, Shell Optimax er det samme som Shel 99:

 

 

Fuel for thought by Jon Bentley

 

 

 

At the average local garage, Shell Optimax costs 6p a litre more than regular unleaded. And it's a similar story down the road at the BP station. Their supposedly superior Ultimate petrol costs another 7p a litre compared to the standard stuff.

 

So why are they more expensive?

 

Shell's website just makes rather modest and general claims about Optimax giving you a cleaner engine and more responsive performance. They also tell us it was developed in conjunction with the Ferrari Formula One team.

 

BP say Ultimate is the obvious choice for the better driver, giving you a power boost - it's rather like driving with a bigger engine. It also goes into considerable detail about gains in fuel economy and shows photos of bits of engines with and without grime attached.

 

So far, so good - but to find out whether the fancy fuels were worth the extra, we decided to get scientific. We took three cars, with three very different levels of performance, and measured the power produced by each car while running on each fuel. Would we find a significant difference?

 

After six runs on supermarket unleaded we drained the tank. And because modern cars adjust their timing according to the fuel they're using, we reset the ECU, to make sure the next fuel would start from a level playing field.

 

We then refilled with Optimax and did a series of runs on that, and finally emptied, refilled, reset and repeated the exercise with Ultimate. These are the results...

 

 

 

 

Renault Clio

First up was the new Renault Clio, an ordinary family runaround.

 

On ordinary unleaded the Clio produced 81 bhp.

On BP Ultimate, it produced 81 bhp.

And on Shell Optimax, it was, you guessed it, 81 bhp.

 

So it seems an engine geared towards economy simply can't take advantage of the extra performance fancy fuel can offer.

 

 

 

 

 

VW Golf GTI

Next, the VW Golf GTI. A modern turbocharged petrol car that uses direct injection to combine responsive manners with decent economy.

 

On ordinary unleaded the Golf produced 172 bhp.

On BP Ultimate, it produced just a little more - 174 bhp.

But on Shell Optimax, the Golf GTI put out 177 bhp.

 

Certainly an improvement, although whether you'd be able to feel that extra five bhp around town is a different matter.

 

 

 

 

 

Subaru Impreza WRX STI

And finally, the Subaru Impreza WRX STI, a highly tuned performance car that should relish the stability of higher octane fuel.

 

On ordinary unleaded the Impreza put out 235 bhp.

On BP Ultimate, it managed 248 bhp.

And on Shell Optimax, it produced 249 bhp.

 

So clearly, the fancy fuels here are well worth the extra money, giving you almost another 15 bhp over ordinary unleaded.

 

 

So how do you choose between Optimax and Ultimate? We broadened the test a bit further to examine the Impreza's torque output while running under the three different fuels to see if that would help us to produce a clear winner:

 

Ordinary unleaded gave the lowest torque with 232 ft lbs.

BP Ultimate produced a much healthier 248 ft lbs, and

Shell Optimax was even better, producing 258 ft lbs.

 

That would result in a more willing engine, happier to accelerate hard from low down in the rev range.

 

So premium fuels can make your car go faster and, on the basis of our tests, Shell's Optimax is a more performance orientated fueld than BP's Ultimate, but only if your car can appreciate the difference.

 

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...