Gå til innhold

Instalasjonsproblemer med Mandrake 8.2

Anbefalte innlegg

Har en Pentium 200MXX som jeg vil instalere Linux på.

Denne maskinen booter ikke fra CD en med iso immaget på, så jeg har laget en boot-diskett fra den utpakkede iso filen. Dette fungerer.

Men når jeg kommer til at maskinen/install programmet skal lese fra Cden får jeg beskjed om at det ikke ser ut til å være en Mandrake Linuc CD rom, prøv en annen disk står der. Har prøvd med både Disc med iso filen og en med utpakket iso fil på.

:-? på forrhånd takk for hjelp

Hilsen Gunnar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å brenn på nytt. Å brenne .iso-fila som ei fil på cd-en vil aldri fungere.

Har du adsl kan du prøve med ftp install istedenfor, da lastes det du trenger ned under installeringen.

Mandrake er ikke akkurat kjent for å ha lave maskinkrav. Velg en annen windowsmanager enn KDE og Gnome, når du logger deg på.

Lenke til kommentar

Du sier jeg skal prøve å brenne cden igjen. Jeg har brendt flere men det går ikke noe bedre. Har brendt både utpakket iso fil og iso filen, på hver sin cd. Jeg har og Redhat 7.2, som hadde vert 1 alternativ, men der finner jeg ikke noe bootdisk immage på cden.

Lenke til kommentar

Nå forstår jeg ikke hva du mener.

En ting må være klart: Det er bare en riktig måte å brenne iso-filer på. "burn image" i Nero brenner isoen på riktig måte. Å brenne iso-fila som ei fil på en cd vil aldri virke, hverken for Linux eller noe som helst annet.

Klarer du ikke boote fra cd-en på maskina med brenner, er det mest sannsynlig noe galt med cd-en. Husk at du må sette cdrom som 'primary boot device' i bios for at maskina skal kunne boote fra cd-rom.

Kan du boote fra cd-en fra maskina med brenner men ikke på den gamle maskina, kan problemet være for eksempel at den har en sær antikvarisk cd-rom som ikke er av atapi-typen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

jeg har samme problemet med mandrake 9.0

Brukte Nero til brenningen og valgte Burn Image. Satt pcen til å boote fra cdrom... Funka ikke.

Når jeg kjørte installaskonen fra win98 kunne jeg velge "install Mandrake" fra setupbildet, men OK knappen i dialogbloksen som skulle boote maskinen virket ikke :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...