marlboro! Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg misliker fantasy (bortsett fra Harry Potter) nettopp fordi det er fantasi og ikke eksisterer, men på en annen måte enn jeg misliker kristendom og Bibelen osv, fordi fantasyen ikke utgir seg for å være sann, og forhåpentligvis derfor ikke hjernevasker folk til å tro at den er det. Dessuten er fantasybøker mer en hobby enn en slags livsstil, slik kristendommen blir for mange. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Liker godt fantastisk litteratur og synes det er helt greit så lenge man klarer å skille mellom fantasi og virkelighet. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Latterligste jeg har hørt. De må isåfall være de kjipeste menneskene som eksisterer idag, eller bare prøver å vise sitt ikke-eksisterende intellekt. Jeg er ateist og mine favorittfilmer/bøker er bla. Star Wars. De har tydeligvis fullstendig misforstått hele poenget med eventyr/fantasy-litteratur, og har fått for seg at skjønnlitteratur = sakprosa. Poenget er å underholde, skape en historie og fortelle den til leseren/seeren, ikke hevde at et snev av det faktisk har tatt sted eller er sant. Blir irritert når jeg leser denne posten, du burde melde de på Darwin Awards. Lenke til kommentar
BlueBench Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Når eventyr fortelles, skal det drikkes, men med måte. Lenke til kommentar
vitenskapen Skrevet 24. mai 2008 Del Skrevet 24. mai 2008 Jeg er ateist og elsker fantasybøker. Bibelen er min favoritt. Lenke til kommentar
Ehtele Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Mytologi, eventyr og fantasy har alltid fascinert meg enten jeg har vært kristen eller ateist. Liker spesielt altomfattende verk som Tolkiens verden med egen opprinnelseshistorie, egne språk og skapninger. Noen ganger er det veldig godt å komme seg litt unna vår egen virkelighet, for den er ikke så fantastisk fin. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Mytologi, eventyr og fantasy har alltid fascinert meg enten jeg har vært kristen eller ateist. Liker spesielt altomfattende verk som Tolkiens verden med egen opprinnelseshistorie, egne språk og skapninger. Noen ganger er det veldig godt å komme seg litt unna vår egen virkelighet, for den er ikke så fantastisk fin. Det er det jeg også mener. Kjempegodt å kunne drømme seg vekk fra den jævlige virkelighetens verdensproblemer i blant. Noen gjør det ved å drikke seg dritings, mens jeg er ikke så stor fan av det. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Fantasi er vel en av de minst skadelige former for virkelighetsflukt, tross alt. Lenke til kommentar
vitenskapen Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Noen ganger er det veldig godt å komme seg litt unna vår egen virkelighet, for den er ikke så fantastisk fin. Jo. Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 25. mai 2008 Del Skrevet 25. mai 2008 Noen ganger er det veldig godt å komme seg litt unna vår egen virkelighet, for den er ikke så fantastisk fin. Jo. Alt er relativt Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 25. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2008 Noen ganger er det veldig godt å komme seg litt unna vår egen virkelighet, for den er ikke så fantastisk fin. Jo. Mener du Holocaust var fint? Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Jeg er ateist og stor fan av fantasi og sci-fi. Ringeness Herre er vel den beste fantasiboken jeg har lest. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Personlig er jeg stor fan av fantasy og annen skjønnliteratur. Og jeg mener også bibelen er viktig (selv om jeg er ateist). Det er så utrolig mye innen litteratur som henviser til bibelen. Derfor mener jeg at man bør få undervisning i bibelen på skolen (ikke presentert som sannhet, men presentert som et litterært verk). F. eks. finnes det tusenvis av henvisninger til bibelen i Shakespears verk. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Forskjellen er vel at fantasy- og Sci-Fi-bøker ikke påstår at det som står i dem er sant. Selv liker jeg flere Sci-Fi TV-serier, og hadde nok likt litteratur av samme sjangeren. Det er sikkert en del historier i religiøse tekster som jeg kunne likt. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Forskjellen er vel at fantasy- og Sci-Fi-bøker ikke påstår at det som står i dem er sant. Jeg må ærlig innrømme at jeg har lest både sci-fi og fantasy som jeg har funnet mer troverdig enn bibelen Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Noen ganger er det veldig godt å komme seg litt unna vår egen virkelighet, for den er ikke så fantastisk fin. Jo. Mener du Holocaust var fint? Er innsiden av leveren og lukten av nyresaften til [sett inn navn på den du synes er penest i verden] fin? Alt er relativt, og hva som er fint eller ikke er subjektivt. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Mesteparten av fiksjonen som blir utgitt er ikke spesielt realistisk, selv om den foregår i vårt univers. Jeg er glad i fantastisk litteratur, fordi det er mange gode fortellinger som ikke kan fortelles innenfor et realistisk rammeverk, og det er mange "realistiske" fortellinger som ville gjort seg bedre i et ikke-realistisk rammeverk. Det blir uansett en smaksak. Jeg kan ikke se at ateister har noe bedre grunn til å like eller ikke like spekulativ litteratur enn andre. Det er nå helst fantastisk litteratur som utgir seg for å være grunnlagt på fakta ateister ikke liker. Sempercogitare: er det relativt at 1+1 = 2? Eller er det relativt at det er relativt? Alt er ikke relativt, selv om smak til en viss grad er det. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 er ikke noe glad i fantasi bøker, syns lotr var en kjedelig bok, og harry potter gadd jeg aldri å lese, men jeg liker fantasi spill som RPG's og jeg elsker Sci-fi serier Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Det er da åpenbart at mytologi som ikke utgir seg for å være sannhet med ett blir mye mer interessant enn mytologi som som gjør det. Meget bra sagt Det er en vesentlig forskjell på å påstå at noe er eller kan være virkelig, og noe som lages for underholding. For min egen del så har jeg lest og leser en god del tegneseier som helt eller delvis har inspirasjon fra religionen og hovedsakelig kristendommen, i tillegg til en del andre som baserer seg på eventyr og annen fantasi. Disse er meget bra (i følge min smak ) * The Sandman * Preacher * Hellblazer * Lucifer * Fables * Y: The Last Man * Books of Magic I tillegg så har jeg lest en del Discworld bøker, Lotr og Hobbiten, og noen andre tegneseier. Men jeg går ikke rundt å tror at dette er virkelighet, selv om det kanskje hadde morro Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ja, jeg har alltid lurt på dette. Hva er det folk som virkelig ikke liker at enkelte mennesker romsterer med såkalte eventyr, mener om "fantasy"litteratur? Er det veldig slemt å skrive om noe som ikke eksisterer? Jeg har møtt i hvert fall minst to hardbarkede ateister i dag som syntes alt av "urealistisk" litteratur var unødvendig bruk av tid og penger. Hva mener dere? Jeg er fortsatt ikke troende, selv om jeg skrev "ateisters syn på blablabla". Jeg er vel agnostiker og ikke ateist, men jeg liker fantasy som sjanger veldig godt. Hvorfor det at man er ateist skulle være noe hinder for å like fantasy forstår jeg ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå