Gå til innhold

Ateisters syn på fantastisk litteratur?

Anbefalte innlegg

Ja, jeg har alltid lurt på dette. Hva er det folk som virkelig ikke liker at enkelte mennesker romsterer med såkalte eventyr, mener om "fantasy"litteratur? Er det veldig slemt å skrive om noe som ikke eksisterer?

Jeg har møtt i hvert fall minst to hardbarkede ateister i dag som syntes alt av "urealistisk" litteratur var unødvendig bruk av tid og penger.

Hva mener dere?

Jeg er fortsatt ikke troende, selv om jeg skrev "ateisters syn på blablabla".

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg like fantasy, har blandt lest hele Harry Potter serien og Ringenes Herre fordi jeg syntes det er underholdene, jeg liker også filosofisk fantasy som Kabalmysteriet av Jostein Gaarder. Men jeg liker ikke når littratur utgir seg for å ta utgangspungt i virkligheten når det blir fortalt om fantasiting slik at lesere kan begynne å tro at det de leser om er virkelig.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt underholdene stunder med f.eks. Discworld-serien til Terry Pratchett. Hva folk ønsker å gjøre med sin tid er da opp til dem, om jeg ønsker å bli underholdt til tider, og jeg føler meg underholdet av fantasy-litteratur er vel ikke noe galt i det.

Jeg skal ikke forsvare disse to personene du snakker om, men om de ikke ser underholdningsverdi i fantasy-litteratur så er vel det forståelig at de ikke vil bruke tid og penger på det.

Lenke til kommentar

KRISTNES SYN PÅ ELEKTRISITET

Jeg har alltid lurt på dette. Hva er det folk som virkelig ikke liker beviser, mener om såkalt elektrisitet? Er det veldig slemt å lage ting basert på teorier som kan bevises?

Jeg har møtt i hvert fall minst to fundamentalister som syntes at bruk av elektrisitet var unødvendig bruk av ressurser som kunne vært brukt på misjon og bønn.

Lenke til kommentar
KRISTNES SYN PÅ ELEKTRISITET

Jeg har alltid lurt på dette. Hva er det folk som virkelig ikke liker beviser, mener om såkalt elektrisitet? Er det veldig slemt å lage ting basert på teorier som kan bevises?

Jeg har møtt i hvert fall minst to fundamentalister som syntes at bruk av elektrisitet var unødvendig bruk av ressurser som kunne vært brukt på misjon og bønn.

Og dermed skal alle som har noe tro i seg kunne uttale seg om hva de mener?

Lenke til kommentar

Tråden bunner vel i at trådstarter tror at ateister har enigheter ut over det termet "ateist" beskriver, en manglende tro på en teistisk gud. Utvalget av 2 ateister var vel stort nok utvalg til å mistenke et mønster?

Endret av Rexinor
Lenke til kommentar

Når det gjelder hva jeg faktisk leser, så er jeg personlig en sakprosa-frik, men da helst det som angår historie og religion.

Går vi derimot over til film, så har jeg ingenting i mot det overnaturlige, men jeg foretrekker f.eks. science fiction fremfor Fantasy (Tolkien o.l.). Ellers har jeg forøvrig sans for filmer med religiøse/okkulte temaer.

Lenke til kommentar

Sorry folkens, skriveleif. Jeg glemte å skrive på at det var i dag jeg møtte dem. Jeg var på biblioteket med noen venner, og det var der jeg kom i kontakt med dem. Jeg har flere ganger her på internett vært i tale med religionskritiske folk som mener alt mulig av slike "barnslige eventyr om alver og enhjørninger" bare er latterlig, og at forfattere av sånne bøker burde vokse opp. Det verste eksempelet var vel en som sa at fantasylitteratur og film burde bli forbudt for å få folk tilbake til virkeligheten.

Men han er unnskyldt, for han hadde en del andre forskrudde meninger også, som f.eks. at han var nynazist.

Jeg er faktisk litt enig i den biten om at man burde få folk tilbake til virkeligheten, men det gjelder ikke bare fantasylitteratur og film. Generelt sett, VASSER vi i underholdning. Som min signatur sier, er jeg imot den enorme underholdningsstrømmen som vi holder på å drukne i daglig. At over fem millioner mennesker i verden sitter dag ut og dag inn mens de spiller et online dataspill, er litt forstyrrende. Underholdning er greit, men når over halvparten av tiden du er våken går bort på det, da er det noe galt.

Lenke til kommentar
Jeg har flere ganger her på internett vært i tale med religionskritiske folk som mener alt mulig av slike "barnslige eventyr om alver og enhjørninger" bare er latterlig, og at forfattere av sånne bøker burde vokse opp.

Jo, men alver og enhjørninger er jo helt Nemi. Det gir meg brekninger. Ikke fordi det er overnaturlig, men fordi det passer best for jenter på 15 år.

Man må altså skille mellom ateister som for enhver pris bare vil ha realistisk litteratur og ateister som er drittlei Tolkien-fans med lange ører.

Lenke til kommentar

Fantasy er etter min mening en like viktig litterær sjanger som de fleste andre. Sjangeren er jo veldig klar på at det bare er oppspinn laget for å underholde. Ser ingenting galt i det. Jeg har kun problemer med folk som skriver oppdiktete ting og utgir det for å være ekte. (Teologi anyone?)

Lenke til kommentar

Det er gjerne ikke historiene i bibelen man misliker men at de brukes som grunnlag for en moral som blir forsøkt tredd over alle andre i samfundet gjennom f.eks. lover.

Det er ingen som får sitt moralske syn fra typiske fantasy-bøker. Med mindre man skal la bibelen høre til i den kategorien, da er det plutselig mange.

Lenke til kommentar
Ikke fordi det er overnaturlig, men fordi det passer best for jenter på 15 år.

Er det der en personlig ytring, eller har du bevis på at det er et faktum?

Mye fantastisk litteratur er veldig mye dypere enn man skulle tro.

Det er gjerne ikke historiene i bibelen man misliker men at de brukes som grunnlag for en moral som blir forsøkt tredd over alle andre i samfundet gjennom f.eks. lover.

Det er ingen som får sitt moralske syn fra typiske fantasy-bøker. Med mindre man skal la bibelen høre til i den kategorien, da er det plutselig mange.

Jeg har tatt diverse synspunkt fra en serie kalt Sword of Truth, skrevet av Terry Goodkind. Men han har med overlegg lagt inn ideologi i bøkene sine. :)

Lenke til kommentar
Ikke fordi det er overnaturlig, men fordi det passer best for jenter på 15 år.

Er det der en personlig ytring, eller har du bevis på at det er et faktum?

Mye fantastisk litteratur er veldig mye dypere enn man skulle tro.

Personlig ytring selvsagt. Tenkte egentlig mest på Nemi-vrien, og mindre på litteraturen.

Jeg vet at det er mye forskjellig ute og går, så jeg har ingen problemer med Fantasy, men mener at det er to helt forskjellige ting å mislike Fantasy fordi det er fullt av enhjørninger og det å mislike alle typer for overnaturlig litteratur. Det er det siste som er mest relevant her. Om folk hater enhjørninger blir noe helt annet.

Lenke til kommentar

Det er da åpenbart at mytologi som ikke utgir seg for å være sannhet med ett blir mye mer interessant enn mytologi som som gjør det. Å gå i kirka eller å lese Bibelen er en mye artigere opplevelse om man vet at det ikke er sant, Ringenes herre er mye artigere om man ikke tror den er sann, og det samme med Discworld, Dune eller hva det nå skal være. For ikke å snakke om at man bør ligge unna skjønnlitteratur hvis man ikke liker fiksjon. (I alle tilfeller må man definere 'sannhet', dersom dette skal være et kriterie.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg tenkjer at fantasi-literatur, når dei vert opplest til born, burde verte poengtert at dette berre er hugleik (eg måtte berre bruke det ordet!). Eg har ikkje heilt trua på at alle born er like flinke å skilje mellom hugleik og røyndom, og eg trur at ein ikkje skal ljuge til born som ikkje er vaksen nok til å take ein ordentleg rasjonell stilling om det er sant eller ei.

Men å hindre bornet kultur er også ein uting! Liker bornet eventyr, så les bornet eventyr SOM EVENTYR. Ikkje seie at om det går i skogen så kjem det eit troll og et det.

Ellers så kan eg berre seie at eg er ikkje noko fan av fantasy, sjølv om eg har lest alle Harry Potter-bøkene, Ringdrotten, og Johannes' åpenbaring (see what I did there)

Lenke til kommentar

Jeg digger fantasy.

A Song of Ice and Fire...

Discworld...

Baldur's Gate, Diablo, Mythos...

Men som ateist skiller jeg klart mellom fantasi og virkelighet -- for på den andre siden liker jeg virkelig historie, krigssimulasjon og realistiske skytespill som CoD4 (hardcore), Rainbow Six (før Vegas og Ghost Recon) samt Operation Flashpoint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...