Gå til innhold

Vannkjøling, se spm i de siste postene...

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe problem, men dersom det er store høydeforskjeller så vil du ha endel problemer med å starte opp systemet i starten. Du blir kanskje nødt til å suge vannet igjennom på en annen måte, eller som jeg har gjort - bruke en hageslange til å fylle opp systemet, og så koble den inn. Når du først har fått fyllt alle slangene med vann og fjernet de store luftboblene (snakker da om metervis med luft, hvor vannet bare renner som en elv igjennom slangen), så vil selv den svakeste pumpen klare å sirkulere vannet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

pc'en vil vel sannsynligvis stå på mye, så det er nok ikke ofte jeg trenger "start opp sekvensen"

så med kraftig nok utstyr osv., så burde dette funke? det høres lovende ut!

bare og finne et ikke alt for dyrt oppsett, for 5 hardisker og en CPU kjøler.

men hvordan er det med temperaturen i kabinettet?

den vil vel kanskje synke, så lenge ikke CPU og hardisker ikke avgir varme lenger?

:)

Lenke til kommentar

Ja, temperaturen i kabinettet vil synke veldig bare du får vekk CPU-varmen.

Og, sånn btw. du trenger ikke å kjøre "start opp sekvensen" mer enn èn gang for hver gang du tømmer systemet for vann. Når det ligger vann i slangene, så er alt klart til å starte opp.

Ikke tenk så veldig "sterk pumpe". Du trenger ingen megapumpe. Det er tross alt bare noen meter med slange. Poenget er at om du har 100 meter med slange som er fyllt helt med vann, og en pumpe som er koblet inn i systemet, og slangen altså ligger som en ring hvor hver ende går inn på hver side av pumpa, så spiller de tingen rolle om du legger slangen flat uten høydeforskjell eller om du lar den gå 50 meter oppover, og 50 meter nedover, for hvor sterk pumpe du må ha.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

så et ganske standard vannkjølings system holder da? skal sjekke litt priser....

ekstra slanger klarer jeg og få tak i gratis, så det er ikke noe problem :)

hva er det man trenger til et sånnt system egentlig?

Radiator??

tank??

trenger man noen av disse?

Her er hvertfall info om den CPUen jeg har:

CPU.bmp

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe spesielt nei, holder med en enkel 120mm radiator. (og, ja, siden radiatoren er den som faktisk kjøler, så trenger du den). Tank kan du enten kjøpe kombinert med pumpe, eller du kjøper en separat. Siden du får mye slanger, så burde du ha en stor tank, altså ikke blandt de minste. Anbefaler å kjøpe 230V-pumpe, siden du slenger bare pumpa på samme sted som radiatoren, og lar den bare gå 24/7 uansett.

Lenke til kommentar

ok! takker for svar!

så da putter jeg; pumpe, tank og radiator i kjellern,

legger 2 slanger fra kjeller (tur-retur) opp til rommet hvor maskinen står, også kobles dette til kjøleenheter på CPU og hardisker.

dette kan jo bli helt genialt!

noen linker til hvor jeg får kjøpt bra pumpe, tank, radiator, cpu-kjøler og 5 hardisk kjølere?

takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...