Gå til innhold

Vannkjøling, se spm i de siste postene...

Anbefalte innlegg

har en server stående i et skap, som jeg absolutt må få ned Tempen.

Normal temp for CPU'en ligger jo liksom på 70-75 grader vanligvis.

Ergo kan jeg ikke bruke den til så mye krevende før den går over 75 grader.

er jo en 3ghz prosesor, så den klarer jo mye.

Det slo meg i stad at jeg kanskje kan bruke et peltierelement for og kjøle den ned bedre, til kanskje 10-20 grader? (50-60 grader mindre enn før)

Hvor stort element vil jeg kunne trenge? kanskje bruke flere?

På EBAY fant jeg følgende størelser;

45,6 W -1- -2- -3- -4-

60,8 W -1-

91,2 W -1- -2-

136,8 W -1- -2-

og jeg trenger vel en relativt stor strømforsyning, DC 12V går vel bra?

Noe annet som det må tas hensyn til?

Endret av just-_-me
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er galskap å bruke et peltierelement i et skap. Peltierelementet bare forflytter varme, og i tillegg produserer det endel egenvarme. Det er greit for å få ned temperatur på et bestemt område (f.eks CPU), om man kan lede varmen (+ ekstravarmen) effektivt til et annet sted (f.eks til utsiden av kabinettet). Står maskinen i et skap er det vel sannsynligvis begrenset med lufttilgang i utgangspunktet, og du vil ende opp med et system som sannsynligvis vil bli varmere enn utgangspunktet ditt.

Ville heller satset på vifter som blåser både inn og ut av kabinettet for å få bevegelse i luften, og kanskje en større kjøleløsning til CPUen.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

ok, skjønner.

skal se hva jeg finner på

har en liten plan, om og få kaldluft fra kjelleren, slik at jeg får kjølt ned rommet mitt og skapet.

(er "veldig" kaldt i kjelleren, kanskje 8-10 grader, så hvis jeg hadde fått borret opp et rør, på, tja, 80-100mm, så hadde jeg vært i boks.

men er ikke så veldig lett på grunn av konstruksjonsmessige problemer)

Lenke til kommentar

Er enig med flere her om at Peltierelement ikke er løsningen.

Den ene siden på elementet blir veldig varm, og må kjøles ned. Får man ikke den varmen bort, er man like langt.

Velger du å legge inn luft fra kjelleren eller et annet rom, kan du jo f.eks. bruke denne for enkel oppkobling.

De har også passende slanger og lignende hos ClasOhlson.

Det bør hjelpe mye mere med tilførsel av kjølig luft enn bedre kjøling på CPU.

Lykke til!

Nettulf

Lenke til kommentar

men en ting som slår meg, når leste guiden din Behydro, om rennende vann, hvordan vil det funke tro?

Kanskje la vannet sirkulere litt, før det blir tappet ut, og nytt påfyll.

kanskje noen tror det er lekasje på vannettet, når det går så mye vann... hehe :p

Har nesten slått fra meg Ventilasjons planen min, fordi for og få det til må jeg gjennom en 40cm tykk hard armert betong vegg.

Det og stå der med hiltien og borre X-antall 20mm hull, blir vel en litt krevende jobb. tror hiltien kneler til slutt.

faen og, så går ikke det heller... ikke lett det her...

Kanskje jeg kan få tak i en stor hilti, med kanskje 50-60mm borr, også legge flere slanger som jeg knyter sammen til en stor på hver side.... hmmmm....

Lenke til kommentar

jeg har prøvd å kjøle min cpu med peltier. la den imellom cpu og vannblokk som tok unna varmen til peltierelementet. CPU holdt seg da på 18grader. Men det var en test. Jeg vil ikke anbefale det som en fast løsning.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har vannmåler så funker vann fra springen som bare juling, men pass deg for en ting. Vannet og blokken blir da kaldere enn omgivelse temperaturen. Vann vil kondensere på slangene og blokka og du vil få masse vanndråper. Husk å isolere godt!!!!!

Lenke til kommentar

når det gjelder et vann-system, så er jeg vel avhengig av at det er et slags tur system på det.

Evt. legge inn en timer som slipper ut vannet (til sluk/avløp) slik at nytt friskt kaldt vann kommer inn.

Er litt usikker på hvorden det der kan gjennomføres på en ordentlig praktisk fungerende måte... :p

Er litt skummelt egentlig med vann og det styret der, med tanke på at det er klær under der maskinen står (var så mye dø-plass i skapet mitt, at jeg brukte det som internett-server osv. skap hehe.... )

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

nå har jeg fått enda en "Crazy ide".

Hva om jeg monterer PC'en i en kjøleboks for bil? strømtilførsel for denne boksen har jeg, og selve boksen har jeg.

Der hvor ledningene går ut, får jeg bare isolerere og tette godt, slik at ikke kald luft går ut.

Er noe sånnt praktisk mulig? noen som har gjort noe slikt noen gang?

Lenke til kommentar

Det funker ikke. Slike kjølebokser klarer bare å fytte på maks 10W med varme uten at temperaturen bare øker til det ubegrensede. Det samme gjelder kjøleskap, men de klarer gjerne 50-100W med varme (og når de går maks, så er også temperaturen ca. lik den utenfor). Det hjelper lite om du har en prosessor som kjører på 60W. Du får bare økt temperatur av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...