Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Taleproblemer, blander mye vokaler

Gjest Gutt 16, har taleproblemer

Anbefalte innlegg

Hei, Jeg er en Gutt 16, jeg føler at jeg har veldig problemer med å prate eller å uttale ord.

Dette er noe jeg har slitt med i ca 2 år. Det kom plutselig men jeg la ikke merke til det med det første. Jeg har merket jeg jeg blander mye vokaler, hvis jeg skal si denne setningen: Jeg satt på en stol og stirret.

så kunne det for bli : Jeg sett på en stul og styrret.

Slike feil gjør jeg hele tiden nå. før snakket jeg helt perfekt, og jeg kom ofte med gøye komentarer og fikk folk til å le. nå ender det bare med at jeg må gjenta mange ord etter på som jeg sa feil osv osv!

Jeg trur muligens det skylder alkoholen. Jeg er veldig sent utviklet. Det vil si at jeg fikk ikke har på pikken før jeg kom godt ut i 1. klasse på vidergående. er ikke kommet i stemmeskiftet eller fått hår under armene. Jeg begynte å drikke ganske mye i 8. klasse og har drukket en del etter det. jeg drikker sprit, mye hjemmebrent og 96%. Jeg trur muligens at alkoholen har gjort mye mer skade på meg fordi jeg har vært så sent utviklet for det er jo derfor det er 18års grense på alkohol. for at det burde kun bli drukket av folk som er 18 og så å si ferdigutviklet.

Jeg lurer på om det er noe som helst jeg kan gjøre med dette? fordi det plager meg så sykt hele tiden. Trur du kanskje det vil gå vekk når jeg er ferdig utviklet i hodet? Hva er det jeg burde oppsøke av fagfolk osv.

Trenger virkelig svar og hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde ta deg en tur til legen, han/hun vil henvise deg videre til diverse leger som kan hjelpe deg med dette. Det er nok det lureste, jeg tror du vil få god hjelp hos helsevesenet.

Jeg tror du har et godt poeng, og har vært flink til å innse at alkoholen kunne ha ødelagt en del for deg, for det tror jeg også.

Men håper du finner ut av dette, og får en ordning på det.

Hold posten oppdatert ! Tror dette kan være andre også sliter med.

Lenke til kommentar

Ja takk for svar. Hvis jeg går til legenså kan jeg vel gjøre det uten at foreldrene mine vet det? og de kontaker vel ikke politiet om jeg sier at jeg drikker min egen hjemmebrent? eller 96% som er ulovlig. Her jeg kommer fra er det et ganske kraftig drikkemiljø.. dvs at mange av de jeg kjenner drikker også rimelig mye. og nå merker jeg fakstisk litt på dem også at dem sliter litt med det men lant ifra så mye som meg. Bar e så det er sagt har jeg INGEN problemer med å lese høyt og slikt, det er når jeg skal gjøre en tanke om til ord som blir helt feil.

Lenke til kommentar
jeg jeg blander mye vokaler, hvis jeg skal si denne setningen: Jeg satt på en stol og stirret.

Leses ut som en klassisk "wernicke aphasia" assosiert med hjerneslag i venstre halvdel.

Du har ikke hjerneslag. :wee: Slapp av.

Derimot bør du sjekkes for Vit. B1 thiamin, mangel.

Tale problemer/Lese vansker kan kommer av nervologiske faktorer i forbindelse med alkoholen.

Du bør ikke være redd for å fortelle legen om din alkoholbruken din.

Det er ulovlig å selge alkohol til folk under 18, men det er ingen regler mot "drikking".

Vaio ;)

Lenke til kommentar
jeg jeg blander mye vokaler, hvis jeg skal si denne setningen: Jeg satt på en stol og stirret.

Leses ut som en klassisk "wernicke aphasia" assosiert med hjerneslag i venstre halvdel.

Du har ikke hjerneslag. :wee: Slapp av.

Derimot bør du sjekkes for Vit. B1 thiamin, mangel.

Tale problemer/Lese vansker kan kommer av nervologiske faktorer i forbindelse med alkoholen.

Du bør ikke være redd for å fortelle legen om din alkoholbruken din.

Det er ulovlig å selge alkohol til folk under 18, men det er ingen regler mot "drikking".

Vaio ;)

Takk for svar. ok, men jeg har ikke leseproblemer i det heletatt.. er så og si den beste i klassen til å lese høyt vil jeg si.

Og, skal jeg bare gå til fast legen min?

Og, jeg har ikke problemer med å kontrollere alkoholen.. jeg sier nesten Nei, hver gang jeg blir spurt og vil helst ikke drikke oftere enn annen hver helg. den siste måneden har det blitt ordentlig fyll hver hel :(

Lenke til kommentar

Jeg blander også vokaler noen ganger. Det er når jeg skal snakke fort. Tror jeg snakker litt langsomt til vanlig.

Men jeg drikker ikke mye. Er 17 år og har vært full 4-5 ganger. Så tror ikke det skyldes drikking. Men så er nok kroppen min lenger utviklet enn din..

Lenke til kommentar

Det er ofte slikt at hvis jeg tenker på 2 ting og jeg skal si en av dem, så sier jeg ofte den andre tingen jeg tenker på :(

Lenke til kommentar
Blander vokaler iblant jeg også, men det er sjeldent. Men dem gangene jeg gjør det er fordi jeg tenker for mye over hva jeg skal si før jeg prater. Når en samtale går med flyt så blir det alltid korrekt

Jeg tror vi lider av det samme problemet. ^^

Om du tar det med ro, og sier ordene rolig, går det bra da?

Eller... :S

Håper du finner ut av det. =], Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, nå 2 år etterpå er det ikke blitt noe særlig bedre. Drikker fortsatt hve og annenhver helg. Når man drikker klarer jo ikke hjernecellene å kommunisere skikkelig og lurer på om det er det som er årsaken. for når jeg er full har jeg på en måte det samme problemet enda verre men da holder jeg meg i det minste rolig, dagen derpå er de dagene som helt klart er værst. Glemmer ting jeg kan veldig godt som f-eks navn. glemmer liksom navnet til en jeg kjenner, og må sitte å virkelig tenke før jeg kommer på det. jeg snakker veldig fort og har altid gjort det, syntes det er vanskelig å snakke sent.

har ikke oppsøkt no lege men for vel se å få gjort det....

Problemet varierer veldig, en gang tenkte jeg at det endelig var slutt, men så kommer det tilbake igjen, plutselig en dag er jeg en reser til å snakke og alt virke bra, andre dager, som i dag er det helt på trynet..

jeg ringer pappa, og han sier "hei sønn" og så svarer jeg "hei *****" som er mitt navn.....

tenker hvorfor faen gjør jeg slike feil.

hva må jeg gjøre for å fikse det. Det virker som mi mor sliter med samme problemet, hun har også drukket oppigjennom men ikke noe spesielt unormalt, men må ha ei øl på kvelden og sånt. Og fra den sia av slekta sies det at dem sliter litt med talen.. ikke vet jeg, det burde vel kunne fikses uansett med øvelser og riktig kosthold og sånt.

har btw begynt å fått litt hår under armene nå.

livet mitt hadde blitt 150% bedre om jeg fikk fikset dette ... :(

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Start med fastlege. De kan henvise deg til en rekke andre spesialister. F.eks logoped, nevrolog, hjernekirurg osv. Ok, ikke den siste.

Men det er enten psykisk eller fysisk. Stamming og liknende er fysisk (sies det, onkelen min stammet mye, men aldri når han snakket til hunden, selv lengre setninger), det du har høres psykisk ut.

Men legen vet bedre enn meg, så snakk med han. Har ei venninne som ble nesten helt kvitt stamming via logoped

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...