Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøre med forskjellig dim på venstre og høyre hjul

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt ett lite uhell med den ene felgen min, så den er på verksted for å bli fikset.

så, jeg har byttet til ett vinterdekk forran.

så, jeg vet at det ikke er heeelt lov til å kjøre med det til vanlig, men hvordan er det i min situasjon?

kan jo se på vinterdekket som ett slags reservedekk.

noen som kan regler med dette?

tenkte å ta en tur på ca 120km med dette hjulet, så det er en viss sjanse for at politiet kan merke det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det "sikreste" er å sette på et vinterdekk på den andre siden også, slik at du har like dekk på hver aksling. Dersom du har piggfritt, vel å merke! Dersom du har pigg, skal du ha det på alle 4.

Lenke til kommentar

problemet er bare at jeg bare har 1 vinterdekk her, det andre er ca 120km unna...

og nei, det er ikke pigg...

vet at det sikreste og beste er å ha samme dekk på akslingen, men hva sier politiet hvis jeg blir stoppet?

de ser jo kanskje at det faktisk er sant, da jeg har 3 fete felger til 7500 pr stk og 1 rusten stål-felg på det siste...

Lenke til kommentar

Har du framhjulsdrift?? Isåfall bør (MÅ) du ha lik størrelse på hjulene, eller så kommer diffen til å jobbe hele tiden.. Tannhjulene som heter sol og planethjul er beregnet/konstruert til å tillate hastighetsforskjell på hjulene når du svinger brått i kryss ol. i KORTE PERIODER. Du har sikkert opplevd at bilen spinner på ett hjul om vinteren... Dette skaper en enorm varme i opplagringen til disse tannhjulene.. Du tar neppe knekken på diffen, men er greit å være klar over...

Lenke til kommentar

har bakhjulsdrift, og det er forhjulet som er ødelagt, så det går bra :)

men når jeg setter vinterdekket på aksling som har drift vil vel det ikke slite så alt for mye på diffen, de går jå lenge, men sakte rundt, kan ikke helt sammenlignes med å kjøre på der bare 1 hjul har tak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...