DukerX Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Jeg har en hel STABEL med LCD-paneler liggende hjemme... De er på 2x20 tegn. Har 14 tilkoblinger. I servicemanualen til kopimaskinene (jeg plukket displayene) fra står det hva alle pinnene er, men ikke hvordan jeg "booter" det.. Har + og -, kontrast, klokke, og to kontrollinganger i tilleg til 8 datainganger. Har scannet siden i databladet, men har ikke noe web-plass å legge det på så send meg en e-mail, så skal jeg sende skjema.. ( [email protected] ) Det jeg vil frem til.. er at dersom det er noen som tror de kan hjelpe meg å få "liv" i dette displayet, så kan jeg snail-maile et eksemplar... (har *MANGE*!!!) Har 2 "chiper" på baksiden: 1 ->Thosiba T7934 0000 Japan 9106HB 2 ->Toshiba T6A41 9050-ES Japan 1 står nærmest tilkoblingen -DukerX- Lenke til kommentar
DukerX Skrevet 27. september 2001 Forfatter Del Skrevet 27. september 2001 Glemte å nevne det... Jeg driver og programerer mikroprosessorer, og lager en databrikke som skal styre og overvåke alt inne i kabinettet, men må jo ha noe *output* Derfor vil jeg ha i gang LCD. -DukerX- (again) Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Wiring Up The LCD You should see the pin numbers written on the PCB of the LCD. Take note of them carefully. Power Supply And Contrast Firstly, wire up the power supply and contrast (pins 1 to 3) of the LCD. This is to allow us to check whether the LCD is working. Connect points A, B and C on the LCD to the 10K variable resistor respectively. Once that is done, connect the VCC and GND wires for the power supply. When you connect the 2 power supply lines, CHECK! You wouldn't want to ruin your LCD because of a reverse connection... Note : If you would like to have maximum contrast at all times, you can do away with the variable resistor and wire pin 3 directly to ground Control Lines For the control lines, first short circuit pin 5 to pin 1. Pin 5 is the read/write line. For our purposes, we do not need to read any data from the LCD. Therefore by grounding pin 5 we are setting it permanently in write mode. Next connect pins 4 & 6 to the cable that would go into the parallel port connector. For my LCD, there is an extra pin 15 for the backlight LED. I connected that to the 5V line. Data Lines Lastly, connect up all the 8 data line to your cable. The last thing to do is to wire up the 25 pin D connector. The pin layout is shown in the picture above. The wiring is pretty straightforward and you can check it from the schematics Programming the LCD The piece of code below is the alternative way of controlling the LCD as compared to the first article. /* Purpose : Prototype C++ Class For LCD Control */ /* Coded by : Choo Tien Weay a.k.a SGStealth */ /* For private use only. It is illegal to use it for commercial purposes. */ /* Copyright 2001 OCMod.COM */ #include #include #include #define BYTE unsigned char class LCDParallelDriver { public: LCDParallelDriver(); void Init(); void Clrscr(); void HideCursor(); void HomeCursor(); void Write(char *string); private: void SendCmd(BYTE cmd); void SendData(BYTE data); int __PORTADDRESS, __DATA, __STATUS, __CONTROL; }; LCDParallelDriver::LCDParallelDriver() { __PORTADDRESS = 0x378; __DATA = __PORTADDRESS + 0; __STATUS = __PORTADDRESS + 1; __CONTROL = __PORTADDRESS + 2; } inline void LCDParallelDriver::SendCmd(BYTE cmd) { outport(__CONTROL,0x03); outport(__DATA,cmd); outport(__CONTROL,0x02); outport(__CONTROL,0x03); outport(__CONTROL,0x01); delay(10); } inline void LCDParallelDriver::SendData(BYTE data) { outport(__CONTROL, 0x07); outport(__DATA, data); outport(__CONTROL, 0x06); outport(__CONTROL, 0x07); outport(__CONTROL, 0x05); delay(1); } void LCDParallelDriver::Init() { char init[10]; init[0] = 0x38; init[1] = 0x38; init[2] = 0x38; init[3] = 0x06; init[4] = 0x0c; for (int i=0; i<=4; i++) SendCmd(init); } void LCDParallelDriver::Clrscr() { SendCmd(1); } void LCDParallelDriver::HomeCursor() { SendCmd(2); } void LCDParallelDriver::HideCursor() { SendCmd(12); } void LCDParallelDriver::Write(char *string) { int count; int len; len = strlen(string); for (count = 0; count < len; count++) SendData(string[count]); } void main() { LCDParallelDriver LCD; LCD.Init(); LCD.Clrscr(); LCD.HideCursor(); LCD.Write("OCMod LCD Test"); } The code above has only been tested on Turbo C/C++. Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 fanden suge! Fikk ikke inn bildene.... hmm, jeg vet jeg gjør noe galt... :?: _________________ Jeg har ennå ikke funnet Gud i noen mann, derfor vil jeg nå søke djevelen i en kvinne... [ Denne Melding var redigert av: Journeyer på 2001-09-27 23:39 ] Lenke til kommentar
Novec Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Du kan ikke legge inn bilder på forumet, du må linke til dem på en ekstern server. Det er dessverre sånn forumet fungerer, og er ikke noe vi kan gjøre noe med... En hvilken som helst gratis hjemmeside hvor du kan lagre bildene dine fungerer, bare inkluder dem med en html- eller BBcode-link. Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Aha... ok, da vet jeg det til neste gang :smile: Lenke til kommentar
DukerX Skrevet 30. september 2001 Forfatter Del Skrevet 30. september 2001 Hør: Jeg gir gladelig bort LCD-paneler (2x20 med grønt B/L) bare jeg finner ut hvordan de funker!! Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 Som man kan se er disse displayene fabrikert av et japansk firma ved navnet Optrex. (De er rimelig store på LCD). Typenummer DMC50040. Det du kan gjøre (jeg har forsåvidt allerede gjort dette) er å besøke http://www.optrex.com eller http://www.optrec.co.jp og sjekke deres produktoversikter. Du kan også, dette har jeg også allerede gjort, maile dem og spør dem direkte om hjelp med displayene. Jeg for min del sitter og venter på svar (selv om jeg ikke besitter noen av dem) nåvel... Lenke til kommentar
DukerX Skrevet 30. september 2001 Forfatter Del Skrevet 30. september 2001 Hurra! Kanskje jeg endelig får vite hvordan disse funker!! Har hatt dem i nesten et halvt år, uten å få noe "liv" i dem. Har dyttet "random" data inn på dem, og fått til masse *rot* men ikke noe fornuftig. Håper det blir en ordning på det!! Lenke til kommentar
DukerX Skrevet 11. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2001 Nå er det jo en stund siden forumet har vært oppe... Har du fått svar fra optrex angående displayet? Lenke til kommentar
Journeyer Skrevet 12. oktober 2001 Del Skrevet 12. oktober 2001 Ja, de svarte at disse panelene var tatt ut av produksjon og at de derfor ikke lenger gjorde "support" på dem. Jeg må nok beklage. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå