Gå til innhold

Swiftech H20-8500P med ekstra kjøling, eller?

Agrippa

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg lest så øyet har blitt stort og vått om vannkjøling, for å sette meg litt inn i temaet. Siden jeg har bestemt meg for å glemme videre oppgraderinger av CPU, RAM, osv for en god stund (bortsett fra et nytt HK, trolig dette http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1784 ), tenkte jeg å bevege inn i vannkjølingens verden istedet.

Problemet er at kabinettet mitt (Lian Li PC71) i utgangspunktet er temmelig fullt, slik at evt. vannkjølingsutstyr selv etter fjerning av min nåværende Alpha 8942T med 120mm vifte må være ganske kompakt. I bunnen av kabinettet finnes ingen mulighet for plassering av pumpe eller reservoar, da jeg har et RAID array med 5 disker og en haug med kabler som vanskelig kan plasseres annerledes.

Jeg tenker da at jeg i utgangspunktet er begrenset til Swiftechs H20-8500P, gjerne med en ekstra Black Ice Micro radiator eller to siden kjøleegenskapene ser ut til å være noe begrenset med bare en. To av disse seriekoblet bør passe ganske greit under PSUen (jeg har snudd ATX monteringsplaten og montert PSUen min øverst), med en tredje montert i en av de andre vifteplassene. I tillegg har jeg tenkt å legge til en vannblokk for kjøling av Northbridge.

Hva sier guruene om dette - har det livets rett? Vil 3 x Black Ice Micro gi meg kjøling på linje med en større radiator (vil for alt i verden unngå å kutte i kabinettet, derfor denne løsningen)? Om så, kanskje jeg også kan kjøre alle 3 med bare en vifte hver, f.eks. en 19dB Papst? Vil det ha noen negative konsekvenser å gjøre ting på denne måten (mindre flowrate)?

Sekvensen jeg tenker meg, ut fra kabinettdesign, innhold og plassering av pumpe i den nederste 5,25 brønnen er: Pumpe - CPU - GPU - BIM - NB - 2xBIM - Pumpe. Noe jeg bør tenke på her?

Alt dette skal kjøle en P4 1.6GHz som er god for minst 16x150 (2.4GHz) på mitt nåværende Soyo P4S Dragon Ultra, men da kun hvis jeg bruker 1 DIMM. Med 2 x 512MB installert når jeg bare opp til 2.24GHz for øyeblikket. Videre overklokking er ellers ikke det helt store poenget, da alt jeg eier av spill og programmer er godt fornøyd med denne konfigurasjonen. På den annen side er jo noen ekstra MHz aldri å forakte...

Evt. er jeg mottagelig for alternativer til Swiftech, bare tatt i betraktning plassmangel og en uttalt uvilje mot casemodding... Forøvrig har jeg allverdens tid å tenke på, da tidspunkt for gjennomføring blir når enn feriepenger og/eller skattepenger dumper inn på konto en gang i juni.

Alle betraktninger og kritikk mottas med takk!

Agrippa

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et lianli pc61usb, med 5 av 6 pci plassene brukt, 2 harddisker og på grunn av foreløpig og dårlig montering av radiator kun 1 cd-brenner.

Når jeg skulle kjøpe vannkjøling så jeg etter sett med små deler og relativt tynne slanger. Valget falt da på innovatek.

Problemet er å få plassert pumpe og radiator da dette er de største delene i et vannkjølingssett. Det som skal på prosessor, evt. hovedkort og skjermkort går greit. Eneste er om du bruker alle pci portene på hovedkortet for i hvert fall innovatek sin skjermkortblokk stjeler en pci plass. Om du har ledige 5.25 drev kan du jo plassere pumpen der, radiator over strømforsyning (Maxxxpert radiator, "Mono" vil kanskje kanskje passe der?).

Jeg kjøpte ekstern vanntank (TANKOMATIC ) fra innovatek, denne står montert på baksiden av kabinettet og ser ganske kul ut også:-).

Flatflow blokk til prosessor og vanlig chipsett til ati 9500.

Radiatoren jeg la inn bestilling på ble en innovatek singel 120mm. Relativt liten, men gir god kjøling selv med veldig rolig vifte på.

Denne er flere cm høyere en den mono radiatoren, men ikke så dyp.

Har bilde av hvordan pumpen er i str. i forhold til resten av maskinen, så du kan jo si i fra om du er interessert i dette. Om du ikke har veldig mange og lange pci kort får du nok plass til en eheim 1046/48 pumpe i bunn. tror nok du får plass til den nede for du har jo 10cm dypere kabinett en det jeg har, og harddiskledningene tar ikke så mye ekstra plass.

Lenke til kommentar

Takk for input, Stonescream. Tenkt litt på Innovatek selv (og de fleste andre produsentene, for den slags skyld), men jeg liker Swiftech's løsning siden den er kompakt, alt-du-trenger-i-en-boks og designet for å funke uten reservoar. Dessuten er pumpen og bleed/fill systemet allerede designet for å passe i en 5,25 brønn.

Jeg kan sikkert plassere en pumpe i bunn av kabinettet med en del justeringer av det ene og andre, men jeg vil helst unngå mer rot og trengsel enn det som allerede finnes der. Eksterne løsninger har jeg også fundert på, men foretrekker å klare meg uten - den estetiske sansen krever en kasse helt uten dingeldangel og "kule" greier.

Swiftech systemet virker ideelt, men jeg trenger altså feedback angående bruken av to eller flere Black Ice Micro radiatorer og om dette vil ha (for) negativ innflytelse på flowrate og evt andre variabler.

Agrippa

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...