Pricks Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Araberene som bodde der ble lovet palestina av britene. Hva FN hadde å si om det har ingen betydning Så du mener at FN ikke er noe å satse på? Du mener de bør klappe igjen og la humla suse? Uansett så har du nok rett i at FN ikke hadde noe med hva britene skulle gjøre med sine egne områder. Det var da også britene som delte ut området. Morsomt at du klipper bort det jeg skriver også, og plasserer det i et annet sammenheng: "Sionisme, som de aller fleste organisasjoner og partier i israel hevder de står for, er en rasistisk ideologi som går ut på å danne "en rein jødisk stat" koste hva det koste vil." rasisme kan ikke forsvares Eh nei, jeg svarte på dette under. Hva med å følge med? Nei, det var en bevegelse som ønsket å opprette en egen jødisk stat blant annet på grunn av forfølgelse og trakassering gjennom historien. Sionismen var nettopp et resultat av rasisme mot jøder. ...i Europa. Nei. Lignende hat mot jøder utenfor europa har ikke eksistert. Du mener at araberne elsket jødene altså? Å la sionismen gå ut over araberne av den grunn blir derfor feil. Sionismen gikk ikke ut over araberne. Araberne fikk tildelt enorme landområder. Israel er en liten flis i forhold til de massive områdene araberne fikk utdelt. -Jeg har ikke hørt hva begge parter har å si om "bevisene" Det taler for seg selv. -materialet som vises fram, kan være tatt rett ut av kontekst. Det er de ikke. For Men vi vet ikke om det var et bevisst valg eller hensikten palestinske krigførere ønsket. http://youtube.com/watch?v=PF_jEUOQhhg Jeg vil heller spørre om hvorfor innbyggere i Sderot ikke flytter ut? Hvorfor? Fordi israel bruker dem som levende skjold. På hvilken måte? Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Nei, det var en bevegelse som ønsket å opprette en egen jødisk stat blant annet på grunn av forfølgelse og trakassering gjennom historien. Sionismen var nettopp et resultat av rasisme mot jøder. ...i Europa. Nei. Lignende hat mot jøder utenfor europa har ikke eksistert. Du mener at araberne elsket jødene altså? Altså, antisemittisme har vært spesielt sterkt i Europa. Man har nok lenge diskriminert jøder i arabiske land, på samme måte som man har diskriminert andre minoriteter, men den spesifikke forfølgelsen og trakasseringen av jøder opp gjennom historien tror jeg er ganske spesielt for Europa. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Think about it! Palestina var britisk koloni, right? Det var egentlig bare et spørsmål om tid før Palestinerne hadde krevd friheten sin og fått den, akkurat som alle andre britiske kolonier. Istedet ble de slått på målstreken av FN og landet ble overgitt av dem til jøder. Hvordan hadde du reagert på det? Hva med jødene? De hadde bodd i dette landet siden det 12 århundre. Har ikke de like rett på et land som araberne hadde? Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hva med jødene? De hadde bodd i dette landet siden det 12 århundre. Har ikke de like rett på et land som araberne hadde?De jødene som bodde der krevde aldri en egen nasjon, det var jødene fra europa som gjorde det. At jødene ble annerledes behandlet enn andre minoriteter i ikke-europeiske land har jeg til gode å se. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 De jødene som bodde der krevde aldri en egen nasjon, det var jødene fra europa som gjorde det. Kilde takk! Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 De jødene som bodde der krevde aldri en egen nasjon, det var jødene fra europa som gjorde det. Kilde takk! Gjerne! -Jødedommen -Mer om Jødedommen -antisemmitisme -Hvite busser om antisemmitisme Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 De jødene som bodde der krevde aldri en egen nasjon, det var jødene fra europa som gjorde det. Kilde takk! Gjerne! -Jødedommen -Mer om Jødedommen -antisemmitisme -Hvite busser om antisemmitisme Hva i alle dager? Det du linker til underbygger jo ikke ditt utsagn om at jødene ikke krevet en eget stat i det hele tatt. Ærlig talt, dere som er blindt pro-Palestina må begynne å sette dere inn i litt historie. Det har bodd jøder i Palestina/Israel siden 1100-tallet. Palestina har heller aldri vært et eget land. Hvis en da bestemmer at Palestinerne skal få ett eget land, er det jo like rettferdig at jødene (som har bodd i landet i nesten 1000 år) får sin del av kaka. Å si at FN/Storbritannia ga arabernes land til jødene er jo totalt feil! En del ble gitt til araberne, en annen del ble gitt til jødene (som har bodd der nesten like lenge som araberne). Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 De jødene som bodde der krevde aldri en egen nasjon, det var jødene fra europa som gjorde det. Kilde takk! Gjerne! -Jødedommen -Mer om Jødedommen -antisemmitisme -Hvite busser om antisemmitisme Hva i alle dager? Det du linker til underbygger jo ikke ditt utsagn om at jødene ikke krevet en eget stat i det hele tatt. Beklager! Min feil, det er seint nå. Det har aldri vært noen sionistisk bevegelse utenfor europa. Jeg fant i alle fall ingen kilder som antydet det motsatte. -Jødedommen -Mer om Jødedommen -antisemmitisme -Hvite busser om antisemmitisme disse kildene bekrefter bare hvor trangsynte europeere var for jødene, som fikk mye bedre kår under kalifatet. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 De jødene som bodde der krevde aldri en egen nasjon, det var jødene fra europa som gjorde det. Kilde takk! Blir ikke dette tatt litt ut av kontekst? Blir jødenes krav på en nasjon i dag legitimert dersom du finner ut at noen jøder som bodde der tidligere også krevde sin egen nasjon? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Antisemittismen er grunnet på at de kristne ser jødene som skyldige i Jesus død, og det var derfor mindre antisemittisme utenfor den vestlige verden fordi de fleste ikke var kristne. Men jeg spør ikke om antisemittismen utenfor Europa, jeg spør om du kan finne en kilde som støtter under ditt utsagn om at jødene som bodde i Israel/Palestina på begynnelsen av 1900-tallet ikke ville ha en egen stat. De jødene som bodde der krevde aldri en egen nasjon, det var jødene fra europa som gjorde det. Blir ikke dette tatt litt ut av kontekst? Blir jødenes krav på en nasjon i dag legitimert dersom du finner ut at noen jøder som bodde der tidligere også krevde sin egen nasjon? Når en snakker om at Israel ble "robbet fra araberne", må man jo selvsagt få med seg hele historien bak det hele. Men nå tar jeg kvelden. God natt! Endret 9. juni 2008 av Ustedalen Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Tja, var det ikke rundt 2% jøder i palestina på det meste elns? En campingplass på Hamar kan aldri bli indisk selv om det har bodd sigøynere der siden 1600-tallet. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det at det faktisk bodde jøder der er jo et viktig faktum, men om noen av dem var forkjempere for en jødisk stat for lenge siden er jeg ikke helt sikker på hvor mye jeg ville vektlegge som argument. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg regner med at de aller fleste jødene (sikkert over 95%) ikke bodde i palestina i over 2000 år, og at det ikke finnes spor etter sionistiske bevegelser utenfor europa. Dette handlet altså ikke om palestina i det hele tatt, men at jødene ble diskriminert av europeere (jødehat). Hvorfor skulle løsningen bli å utrydde vanlige folk innenfor et visst område laaangt unna sitt hjem for å få fred? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hvorfor skulle løsningen bli å utrydde vanlige folk innenfor et visst område laaangt unna sitt hjem for å få fred? Hvem brukte denne "løsningen"? Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hvem brukte denne "løsningen"? sionister Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Når og hvor? Kilder, takk. Lenke til kommentar
freke Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Og resultatet er blandt annet at 800 000 palestinere lever i flyktningleire. Eit konstant ballegrep i 100 år. Så ein kan ikkje forvente allverda til velvilje frå bikkja ein sparker til, for å si det sånn. Jeg kan ikke huske å ha sett så mange jøder som ønsket tyskerene alt vel når tyskerene plasserte jødene i leire. Men nå som jødene står på den andre siden av gjerdet, forventer de at palestinerene skal være fulle av kjærlighet til dem. Snodig gruppe det der... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Jeg kan ikke huske å ha sett så mange jøder som ønsket tyskerene alt vel når tyskerene plasserte jødene i leire. Men nå som jødene står på den andre siden av gjerdet, forventer de at palestinerene skal være fulle av kjærlighet til dem. Snodig gruppe det der... Forskjellen her er at palestinerne plasserte seg selv der de er nå ved å angripe Israel. Tyskland var den som angrep. Palestinerne er de som angriper. De allierte forsvarte seg. Israel forsvarer seg. Akkurat som mange tyskere ble sure fordi resten av verden forsvarte seg mot dem, er mange palestinere sure fordi Israel forsvarer seg. Slikt kan man ikke unngå. Endret 12. juni 2008 av Pricks Lenke til kommentar
freke Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 (endret) Jeg tror løsningen for å hjelpe palestinerene er den samme løsningen som hjalp jødene i sin tid. edit: Akkurat som mange tyskere ble sure fordi resten av verden forsvarte seg mot dem, er mange israelere sure fordi palestinerene forsvarer seg. Slikt kan man ikke unngå. Den måtte rettes opp, siden den ikke hang sammen i sin opprinnelige form. Endret 12. juni 2008 av freke Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Nå er det litt begrenset hva man kan foreta seg i denne saken. Det vanelige folk kan gjøre er vel det samme som før, holde demonstrasjoner og boikotte israelske varer. Samt kreve ovenfor regjeringen at de skal fordømme Israels handlinger i større grad enn de gjør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå