Dragonforce99 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Nei, eg tok feil, dette er ikkje OT likevel. No er eg plutseleg stempla som politisk korrekt også. Makan. Eg vil først gjerne høre om kva for slags hat du meiner. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Det er vanskelig å vite for en som ikke er i situasjonen hvordan det føles. Tenk hvis en person fra den "andre siden" dreper broren/moren/faren din. Da kommer du til å hate dem og anklage dem for drapet. Selv om du mister ingen vil du forsatt mislike dem, og det er et faktum at på den tiden hadde de fleste på begge sider opplevet å miste noen. Vi kan lett se at det er mye hat ved hva slags holdninger Israelere og Palestinere kan ha. Ja, det er hat vi snakker om. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Du "veit" altså berre at det er eit hat der? Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Ja, det er jo en logisk konsekvens av det jeg har skrevet i forrige post. Hvorfor skal du være uenig i noe så opplagt? Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 1: Palestina har aldri vært et land, som nevnt før i debatten. Skal Palestinerne kreve tilbake et land de eide for flere generasjoner siden, er det like rettferdig at jødene kan kreve det tilbake. 2: Jeg har det med å ikke støtte folk som brenner mitt flagg og den norske ambassaden fordi vi brukte ytringsfriheten og trykket et par tegneseriebilder. 3: Jeg har det med å ikke støtte et land ledet av en regjering som lager barne-tv som oppfordrer til drap på dansker. Eller, enklere sagt: Jeg støtter ikke et land som driver med hjernevasking av folk, spesielt ikke barn. 4: Jeg støtter ikke selvmordsbombere eller terrorisme. Jeg er så ufattelig lei av at det er "populært" å støtte de som det ikke er realistisk å støtte. Nå sier jeg ikke at Israel er et bra land. Jeg kan ikke støtte kamphelikoptre i en flyktningleir. Men ærlig talt, når et land brenner flagget mitt grunnet et par tegninger og hjernevasker barn til å DREPE, blir jeg faktisk forbannet. De står ikke for frihet, de står bare for religiøs fanatisme (Hamas og de som har makten, that is), og det er noe jeg ikke kan støtte; faktisk synes jeg det er sykt å støtte noe slikt! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Her er en liten presentasjon som dere burde ta en titt på. http://www.somebodyhelpme.info/mideast/His..._a_Nutshell.swf Den er litt biased, men det er greit å få litt informasjon utenom propagandaen du vanligvis leser. Historiske fakta er korrekt. Legg merke til at jeg har plassert meg mellom de to ytterpunktene. Her er en tekstversjon hvor de linket til filmen. Den er også litt biased, men det er viktig å lese saker far begge sider. Begge to er omtrent like biased som propagandaen til SU. Jeg snakker om de seriøse verkene fra SU og ikke notisene som de slipper ut i ny og ne. http://www.masada2000.org/historical.html Endret 28. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) 1: Palestina har aldri vært et land, som nevnt før i debatten. Skal Palestinerne kreve tilbake et land de eide for flere generasjoner siden, er det like rettferdig at jødene kan kreve det tilbake.2: Jeg har det med å ikke støtte folk som brenner mitt flagg og den norske ambassaden fordi vi brukte ytringsfriheten og trykket et par tegneseriebilder. 3: Jeg har det med å ikke støtte et land ledet av en regjering som lager barne-tv som oppfordrer til drap på dansker. Eller, enklere sagt: Jeg støtter ikke et land som driver med hjernevasking av folk, spesielt ikke barn. 4: Jeg støtter ikke selvmordsbombere eller terrorisme. Fint, det gjer ikkje palestinerane heller. Eg støtter ikkje eit land der nazister fritt sprader rundt og sprer budskapet sitt til folk, og heller ikkje eit samfunn så grusomt rasistisk at offrane heller ville terrorisere andre framfor å vere att der. Den "videoaen" camlon la ut: her oser det av mangler. Den fungerer veldig godt som en parodi, men likevel, somme grenser for saklegehit må vere Endret 28. mai 2008 av Great Aftabeh Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Den er langt ifra en parodi og har noen gode poenger, men den har ikke bedre standar enn f.eks. propaganda fra den andre siden. Hvorfor er det sånn at jeg må absolutt være så utrolig nøytral hele tiden, mens Palestinasupportere trenger ikke å være det. De kan pøse på med sin biased informasjon uten at noen hever et øyenbryn. Den mangler noen deler av historien, men det gjør ihvertfall dine forklaringer. De er faktisk mye verre. Endret 28. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Den er langt ifra en parodi og har noen gode poenger, men den har ikke bedre standar enn f.eks. propaganda fra den andre siden. Hvorfor er det sånn at jeg må absolutt være så utrolig nøytral hele tiden, mens Palestinasupportere trenger ikke å være det. De kan pøse på med sin biased informasjon uten at noen hever et øyenbryn. Eksempler? Den mangler noen deler av historien, men det gjør ihvertfall dine forklaringer. De er faktisk mye verre. No har ikkje eg lagt ut nokon lang gjennomgang av heile konflikten, mest fordi det er bortkasta energi. Den greia var rein israelpropaganda; utelot enorme deler av sammenhenget, og var ikkje i nærheiten av å gje eit oversiktelig bilete. Den forklarte heller ikkje kvifor fleire palestinere og jøder flykta kvar sin veg, faktisk er den heller likegyldig siden utvekslingen ga ein matematisk harmoni. Snakk om oversikt. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Fint, det gjer ikkje palestinerane heller.Eg støtter ikkje eit land der nazister fritt sprader rundt og sprer budskapet sitt til folk, og heller ikkje eit samfunn så grusomt rasistisk at offrane heller ville terrorisere andre framfor å vere att der. Den "videoaen" camlon la ut: her oser det av mangler. Den fungerer veldig godt som en parodi, men likevel, somme grenser for saklegehit må vere Legger du merke til det jeg har skrever, ser du at jeg aldri never hele Palestinas befolkning. Jeg snakker om landet, styresettet og det som har skjedd. Når du snakker om nazistene; det var veldig få av de som bodde i nazi-Tyskland som støttet krigen på slutten av 44-45. Mener du det var feil å bombe Tyskland da? Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Nei, det var svært viktig å ta hevn for den tyske terrorbombingen tidligere i krigen, som alle de sivile hadde skylden for. Lenke til kommentar
Grungern Skrevet 29. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2008 Dere som forsvarer Israel må virkelig lukke opp øynene! Og å kalle palestinernes kamp for terrorisme blir helt feil! Hva dere kaller det blir farget av hva dere mener om saken. Jeg kaller det en frigjøringskamp! Hva ville du gjort om FN ville opprette en stat over hele sørnorge og krevde at vi flyttet Nordover? Hvem er det som er størst og mektigst av disse to? Israel. hvem kontrollerer best informasjonsflyten ut og kan spre propaganda best? Israel. Hvem får søtte av verdenspolitiet USA? Israel. Hvem blir fordømt av FN? Israel! Dere som snakker om at vi ikke må høre på propaganda fra palesinterne har virkelig ikke selvinnsikt. Hvem tror dere best har muligheten til å spre feilaktig propaganda? Palestinerne har så vidt vann, strøm, mat, arbeid, ingen trygghet, nattlige raid fra Israel, kidnappinger, blir skutt på fra snipertårn langs den ulovlige MUREN Israel har bygd. De får ikke sendt inn materialer til å kunne bygge noen ting, det medisinske utstyret holder så vidt til nødhjelp. Israel ødelgger også for mulighetene Palestinerne har for å til en struktur i samfunnet da de bomber og dreper de i offentlige kontorer. Rakettene som blir sendt er uheldig, men dette er faktisk ingen ting i forhold. Raketten er forøvrig kun dårlige kruttraketter med relativt liten sprengkraft. De sloss mot isreal, verdens 5 sterkeste militærstat! Den jevne palestiner blir trakkasert og plaget av grensepolitiet. Familier blir stopped og far banket opp fremfør øynene til mor og barn. Slikt skjer støtt og stadig! En reporter fra CNN (tror jeg det var) måtte dukke og hjemme seg da hun ble vist et av disse snipertårnene. Hun og personen som guidet stod helt åpenlyst bare å kikket og plutselig begynte kulene å fly mot dem. Bak dem ser man vanlige palestinske mødre med barn går vanlig rundt, de er så vant til å bli beskutt at det ikke lenger fører til panikk.. Nybyggern ødelegger for palestinske bønder og hindrer dem i å drive gårdene sine. De møter opp i grupper, ofte med søtte av et par Israelske grensevakter og jager bøndene vekk. De sender ut nybyggere (DETTE ER STRENGT ULOVLIG IFØLGE INTERNASJONAL LOV) og begynner å bygge og slå seg ned på okkuperte territorier! Les litt nøytrale statistikker om temaet her: http://www.btselem.org/english/statistics/Index.asp Siden 2000 har Isreal drept ca 5000 palestinere hvor ca 1000 av dem er barn. Palestinerne har i samme periode drept ca 600 israelere og av dem 130 barn. Og et argument jeg personlig synes er sterkt i lys av at Israel liksom skal være en "jødisk" stat er at det i Bibelen / Toraen står at Jødene er utkastet av Gud og skal leve blandt verdens folk og ikke ha en egen stat!! Det er flust av jøder som er i mot staten Israel og vil at den fredelig skal opphøre å eksistere! Hva svarer dere til det? BUMP! ikke overse denne posten, venligst svar dere som er Israel tilhengere. Hvordan kan dere la være å se hvordan det virkelig er? Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Fint, det gjer ikkje palestinerane heller.Eg støtter ikkje eit land der nazister fritt sprader rundt og sprer budskapet sitt til folk, og heller ikkje eit samfunn så grusomt rasistisk at offrane heller ville terrorisere andre framfor å vere att der. Den "videoaen" camlon la ut: her oser det av mangler. Den fungerer veldig godt som en parodi, men likevel, somme grenser for saklegehit må vere Legger du merke til det jeg har skrever, ser du at jeg aldri never hele Palestinas befolkning. Jeg snakker om landet, styresettet og det som har skjedd. Jeg har det med å ikke støtte folk som brenner mitt flagg og den norske ambassaden fordi vi brukte ytringsfriheten og trykket et par tegneseriebilder. Jeg støtter ikke selvmordsbombere eller terrorisme. Skal Palestinerne kreve tilbake et land de eide for flere generasjoner siden, er det like rettferdig at jødene kan kreve det tilbake. Du har det med å dra alle over ein kam. Når du snakker om nazistene; det var veldig få av de som bodde i nazi-Tyskland som støttet krigen på slutten av 44-45. Mener du det var feil å bombe Tyskland da? Det er ikkje nazismen eg pratar om: Jødar har blitt forfulgt og trakkassert i 2000 år av kristne europeere. Martin Luther, det protestantiske frigjeringsforbildet, er eit godt eksempel på antisemmittisme. Fleire gonger har det sagt "stopp" for jødane sin del, siste gong i slutten av 1800-tallet da den sionistiske bevegelsen. Eg har eigentleg god forståelse på at dei valgte å flytte så langt vekk frå bustaden deira som muleg, både sør-amerika og madagaskar vert foreslått som det nye land. I motsetning til kristendom, er ikkje islam tufta på jødehat og trua om at jesus' død var jødanes feil, tvert om, dei kjem til paradis dei også. I land som for eksempel Iran så nekter veldg mange av jødene å flytte til israel, sjølv om dei vert tilbodne store summer av kristnen-jødiske organisasjonar. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Fint, det gjer ikkje palestinerane heller.Eg støtter ikkje eit land der nazister fritt sprader rundt og sprer budskapet sitt til folk, og heller ikkje eit samfunn så grusomt rasistisk at offrane heller ville terrorisere andre framfor å vere att der. Den "videoaen" camlon la ut: her oser det av mangler. Den fungerer veldig godt som en parodi, men likevel, somme grenser for saklegehit må vere Legger du merke til det jeg har skrever, ser du at jeg aldri never hele Palestinas befolkning. Jeg snakker om landet, styresettet og det som har skjedd. Jeg har det med å ikke støtte folk som brenner mitt flagg og den norske ambassaden fordi vi brukte ytringsfriheten og trykket et par tegneseriebilder. Jeg støtter ikke selvmordsbombere eller terrorisme. Skal Palestinerne kreve tilbake et land de eide for flere generasjoner siden, er det like rettferdig at jødene kan kreve det tilbake. Du har det med å dra alle over ein kam. Drar jeg alle over en kam? Var det en massedemonstrasjon i Palestina hvor de brant det norske og danske flagget, fordi vi trykket et par tegninger? Ja! Ha palestinere (merk: jeg sier ikke alle) vært innblandet i selvmordsbombing og terrorisme? Ja! Krever Palestinere tilbake et land, som de enten ikke har hatt (eller mistet ved å gå til angrep på Israel)? Ja! MEN; merk at jeg ikke legger til ordet "alle" først. Ikke alle palestinere er selvmordsbombere, eller støtter terrorister. Det var sikkert mange som synes det var teit å brenne det norske flagget, osv osv. Allikevel, kan vi støtte ett land (da snakker om styresettet) som aktivt støtter terrorisme (ja, Hamas ligger på terroristlisten og ved å oppfordre BARN til å DREPE dansker, forklarer sitt)? Selvsagt ikke! Det ville vært det samme som å støtte Tyskland under andre verdenskrig, fordi en del tyskere var imot selve krigen. Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Har nordmenn forbudt jøder i landet sitt? Ja! Har nordmenn vært med i nazistiske bevegelser og torturert, fengslet og deportert jøder og frihetskjempere/"terrorister" til den sikre død? Ja! Krever nordmenn tilbake et land de aldri har hatt (eller mistet ved forhandlinger)? Ja! (svalbard, lappland, grønland, antarktis) Rasistisk motiverte drap i Norge? Ja! Det er sikkjert nokre nordmenn som syns dette er teit, men dette var stort sett støtta av styreformen deira, og eit slikt folk skal vi derfor ikke ha noko med å gjere. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Den er langt ifra en parodi og har noen gode poenger, men den har ikke bedre standar enn f.eks. propaganda fra den andre siden. Hvorfor er det sånn at jeg må absolutt være så utrolig nøytral hele tiden, mens Palestinasupportere trenger ikke å være det. De kan pøse på med sin biased informasjon uten at noen hever et øyenbryn. Eksempler? Den mangler noen deler av historien, men det gjør ihvertfall dine forklaringer. De er faktisk mye verre. No har ikkje eg lagt ut nokon lang gjennomgang av heile konflikten, mest fordi det er bortkasta energi. Den greia var rein israelpropaganda; utelot enorme deler av sammenhenget, og var ikkje i nærheiten av å gje eit oversiktelig bilete. Den forklarte heller ikkje kvifor fleire palestinere og jøder flykta kvar sin veg, faktisk er den heller likegyldig siden utvekslingen ga ein matematisk harmoni. Snakk om oversikt. Hva med at SU kan komme med masse biased informasjon uten at noen kaller det biased, mens når det kommer argumenter fra den andre siden er det utrolig biased. Hva med nyhetsartikkelene? Den utelot noen deler, men hvis det verste du klarte å komme på er at de ikke fortalte hvorfor de flyktet ser jeg ikke en gang grunnen til at du klager på at de er biased. Det er ikke beskrevet fordi presentasjonen ikke er spesielt lang, les heller teksten, de prøver å gi en forklaring på det som jeg ikke er helt enig i. Den er absolutt verdt å ta med seg i livet. Jeg annarkjenner mange av opposisjonens argumenter, men jeg ser begge sider og dermed kan lettere nå et godt synspunkt. For meg virker det som om du bare har lest motargumentene og nekter å annarkjenne argumenter fra begge sider. Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Har nordmenn forbudt jøder i landet sitt? Ja!Har nordmenn vært med i nazistiske bevegelser og torturert, fengslet og deportert jøder og frihetskjempere/"terrorister" til den sikre død? Ja! Krever nordmenn tilbake et land de aldri har hatt (eller mistet ved forhandlinger)? Ja! (svalbard, lappland, grønland, antarktis) Rasistisk motiverte drap i Norge? Ja! Det er sikkjert nokre nordmenn som syns dette er teit, men dette var stort sett støtta av styreformen deira, og eit slikt folk skal vi derfor ikke ha noko med å gjere. Jeg blir direkte skremt over dine synspunkt. Ja, vi nektet jøder inn i Norge... For 200 år siden! Hamas lærer barn at å drepe er greit, den dag i dag. Et par linker: http://www.youtube.com/watch?v=PTLUrMEugKw...feature=related Truer nordmenn etter Muhammed-tegninger Norske farger i brann på Gaza Så hvordan kan vi hjelpe Palestina? Vi kan avsette regjeringen (en regjering som står på terrorlista) og sette inn et demokrati. Hvis en ser over de linkene jeg la ut over, og man mener fortsatt at det ikke er noe alvorlig galt med Palestina, er en etter min mening meget syk i hodet. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Interessant løsning. Vi velter demokratiet for å sette inn "riktig demokrati". Selvfølgelig er det noe galt med Palestina, de er okkupert og har alvorlige økonomiske og sosiale problemer ihvertfall på Gaza-stripen. Så løsninga er å bruke enda mer vold for å avsette de som ble lovlig valgt? Tror ikke det hjelper noe særlig på intoleransen og hatet som måtte eksistere der. Lenke til kommentar
flammekaster Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Vi bør ihvertfall gjøre det klart at vi ikke aksepterer, og kan ikke støtte, en regjering som oppfordrer til aksjoner direkte rettet mot sivile. Om vi da bør akseptere regjeringen i Israel er jo en annen sak... Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 29. mai 2008 Del Skrevet 29. mai 2008 Interessant løsning. Vi velter demokratiet for å sette inn "riktig demokrati". Selvfølgelig er det noe galt med Palestina, de er okkupert og har alvorlige økonomiske og sosiale problemer ihvertfall på Gaza-stripen. Så løsninga er å bruke enda mer vold for å avsette de som ble lovlig valgt? Tror ikke det hjelper noe særlig på intoleransen og hatet som måtte eksistere der. Selvsagt, velter vi Hamas skaper vi mer vold. Men ærlig talt, støtter du virkelig Palestina når regjeringen hjernevasker barn til å drepe, og snakker om å drepe nordmenn og dansker fordi vi tegnet et par usle tegninger? Dere må ikke ta meg feil, jeg er ingen pro-Israeler. Jeg er bare anti-Palestina grunnet deres syke, fundamentalistiske handlinger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå