Dragonforce99 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Arabarane blei faktisk "lova" heile "britiske mandatet palestina" (sykes-picotavtalen), men denne avtalen brøyt engelskmennane glatt med balfourerklæringa. Dermed var det fritt fram for sionistar i flytte inn og okkupere jord og trakkasere arabere som budde der. Eg vil også legge til eit tredje alternativ til Camlons liste: 3. Skape eitt land (palestina) av jordflekken, der ein satte igong tiltak for å kraftig begrense innvandringa til området og diskriminieringa av arabarar, samleis som dei skulle få dei jødane som var kome og arabaran til å leve fredeleg saman. Det er lite å kreve frå verda sin største stormakt på den tida. Ceburger skriv også mykje riktig, men ein må ha i bakhodet at palestinerane i over 100 år berre har opplevd konstant motgong. Og dei arabiske nabolandene, som liksom skulle vere brødrene deira, svikta totalt når det gjaldt som mest. Og resultatet er blandt annet at 800 000 palestinere lever i flyktningleire. Eit konstant ballegrep i 100 år. Så ein kan ikkje forvente allverda til velvilje frå bikkja ein sparker til, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Arabarane blei faktisk "lova" heile "britiske mandatet palestina" (sykes-picotavtalen), men denne avtalen brøyt engelskmennane glatt med balfourerklæringa. Dermed var det fritt fram for sionistar i flytte inn og okkupere jord og trakkasere arabere som budde der. Eg vil også legge til eit tredje alternativ til Camlons liste: 3. Skape eitt land (palestina) av jordflekken, der ein satte igong tiltak for å kraftig begrense innvandringa til området og diskriminieringa av arabarar, samleis som dei skulle få dei jødane som var kome og arabaran til å leve fredeleg saman. Det er lite å kreve frå verda sin største stormakt på den tida. Ceburger skriv også mykje riktig, men ein må ha i bakhodet at palestinerane i over 100 år berre har opplevd konstant motgong. Og dei arabiske nabolandene, som liksom skulle vere brødrene deira, svikta totalt når det gjaldt som mest. Og resultatet er blandt annet at 800 000 palestinere lever i flyktningleire. Eit konstant ballegrep i 100 år. Så ein kan ikkje forvente allverda til velvilje frå bikkja ein sparker til, for å si det sånn. Jøder flyttet til Palestina lenge før den avtalen ble avlyst. Nå viser du bare jødehat og mangel på historiekunnskaper. Det at du er en jødehater kommer lett frem ved at du omtaler dem som sionister og sier at de trakaserte araberene og okkuperte landet deres. Det var faktisk arabiske landeiere som solgte dem land. Tredje alternativ: Så søtt, skal de leve fredlig og lykkelig i alle sine dager. Gruppeklemmer er vel også et veldig godt alternativ til å forhindre mobbing, ikke sant? Kanskje ikke verden er så søt og god og dermed må du ha konstruktive tiltak. Ditt tiltak vil enten føre til at jødene blir utryddet fra området, eller at de havner i samme posisjon som palestinerene er i dag. Hva gjør du om noen jøder i områdene hvor det bor mest jøder oppretter sin egen stat. Tror ikke det kommer til å ta veldig lang tid før de arabiske stidsvognene er på plass. De gjorde tiltak for å forhindre innvandring, men de fikk det ikke til. Dette er et så jævlig alternativ at jeg ikke gadd en gang å nevne det. Endret 27. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Før Israel ble dannet var det et stort emperiet kalt Ottomans Rike og dereter England. Ottomans Rike eksisterer ikke lenger, og vi har ingen tanker om å gjøre dem engelskmenn. Etter konfliktene i 1947-49 ble grensene dannet. Da fikk Israel Palestina, utenom Gaza og vestbredden og gaza ble gitt til Egypt og vestbredden ble gitt til Jordan. Dermed er de fra Egypt og Jordan. De som bodde i Israel er israelere. Ottomans Rike: 80% arabere / 11% jøder Det Britiske Mandat Palestina: 80% arabere / 11% jøder -- fram til 1917 da england brøt avtalen med araberene om at "Palestina" skulle bli arabisk og begynte å flytte jøder inn i "Palestina" for å bygge Israel. Hvem var disse 80 prosentene som bodde i det britiske mandatet palestina om ikke arabere/palestinere som ble født og oppvokst og bodde i det britiske mandat Palestina før det ble anneksert av britene? Endret 27. mai 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Jøder flyttet til Palestina lenge før den avtalen ble avlyst. Nå viser du bare jødehat og mangel på historiekunnskaper. Det at du er en jødehater kommer lett frem ved at du omtaler dem som sionister og sier at de trakaserte araberene og okkuperte landet deres. Det var faktisk arabiske landeiere som solgte dem land. Jøder flyttet til palestina før avtalen ble avbrutt ett år og noen måneder etter at den kom og ble avløst av den hemmeligstemplede Balfour 1917 avtalen hvor England erklærer at det skal dannes et jødisk hjemland i Palestina? Har du tall på hvor mange jøder som flyttet inn mellom 1916 og 1917? Og du sier at araberene solgte landet selv... Britene eide landet, og Britene solgte til alle som ville kjøpe. Araberene eide ikke landet de bodde på om de ikke kjøpte det av England. Kall meg gjerne jødehater -- for da tar du feil -- for meg er jøder mennesker akkurat som deg og meg, mennesker som bor i et land som okkuperer land fra en annen folkegruppe. Dersom Israel trekker seg tilbake skal jeg begynne å fordømme Palestinere som bomber det de kan bombe i landet de er i krig med. Men så lenge Israel okkuperer land, OG det Israelsk militære dreper fler palestinere enn arabiske terrorister dreper Israelere... så er det dessverre Palestina jeg holder med. Analogi: Foreldrene din dør og du og din bror bor i huset. Testamentet sier at dere skal få huset dersom tanten din ikke har innvendinger. Hun har innvendinger: Det hadde vært fint dersom din bortkomne bror fikk sin del av huset. (0) Eldstebroren din som har flyttet ut kommer tilbake og vil ha huset (1). Han vil ha rommet ditt. (2) Han kjøper rommet ditt fra myndighetene som krever arveavgift som du ikke har råd til, og han nekter deg å bo eller arbeide der. (3) Han okkuperer så gangen utenfor rommet sitt og hindrer den andre broren din å komme seg ut fra rommet. (4) Han er større og sterkere enn deg, og du slår dermed ham der han er mest sårbar. Men han svarer med å slå deg og broren din direkte i ansiktet gjentatte ganger hver gang du eller noen andre slår ham. (5) Han nekter å la deg sove på rommet ditt, og han nekter å la deg og din andre bror bruke gangen -- selv om han ikke har noe krav utenom hans evne til å skambanke deg. Nå bor han der. Og naboene hater ham -- et hat som ikke alltid har vært så sterkt. (6) Han bodde trygt ett annet sted før, men valgte å flytte inn der for å tilfredsstille sine egne profesier. (7) (0) Sykes - Picot --> brutt til fordel av Balfour 1917. (1) De fleste jøder i Israel er barn av innvandrere eller førstgenerasjons innvandrere som kommer fra andre land enn israel, hvor en tredel kom ulovlig. De har ingen krav på land der (2) Området jødene fikk var fruktbart og bebygd (men for det meste av andre enn jøder). (3) Mange av områdene som jødene kjøpte av britene ble kjøpt med forbehold om at ingen arabere skulle få bo eller jobbe der. (4) Gaza som er lukket inne. (5) Israels gjengjeldelser er som oftest tifold arabiske terroristers angrep: Det er ikke det palestinske folk som angriper, det er terrorister som kommer fra arabiske land -- palestina inkludert. (6) Det flyttet inn over hundre tusen jøder ulovlig mellom 1923 og 1939, men partene hadde dialog på venstresiden. (7) Balfour avtalen (den offentlige) ble gjort mellom kongelige (og da spesielt kristne) som ønsket å oppfylle den sionistiske profetien om et jødisk Israel. Ikke så rart -- kristendommen trenger oppfyllte profesier. Endret 27. mai 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Andre1983': Første post: Fullstendig urelevant post som prøver å få meg til å si noe som jeg har aldri sagt. Andre Post: Du skriver så rotete i de første avsnittene at jeg klarer ikke en gang å ta opp noen rød tråd i det du skriver. Skriv det gjerne om igjen, iført med litt logikk og hvor du vil med utsagnene dine. Du er ingen jødehater fordi du kaller dem ikke sionister og hevder at de er en pest, sånn som han andre fyren, selvfølgelig ikledd litt moralsk pisspreik. Hyggelig, jeg har bare fått med meg at siden Israel eier land, hvor det bor folk som ikke liker å bo der, og svarer på angrep fra dem med å angripe tilbake. Da er de sikklig slemme, spesielt hvis de dreper flere arabere. Derfor siden de er slemme nå, skal jødene kastet ut i 1947 med bruk av rå makt. Jeg finner ikke logikken. Igjen ser jeg ingen rød tråd i noen av argumentene dine og jeg foreslår at du bygger om teksten din til en argumenterende tekst hvor hvert argument har en mening. Husk på at diskusjonen er ikke "Er Israel helt jævlige eller er de ikke det?" Nei, diskusjonen er, "Burde Israel få land i 1947 eller ikke?" Prøv igjen. Lenke til kommentar
Grungern Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Dere som forsvarer Israel må virkelig lukke opp øynene! Og å kalle palestinernes kamp for terrorisme blir helt feil! Hva dere kaller det blir farget av hva dere mener om saken. Jeg kaller det en frigjøringskamp! Hva ville du gjort om FN ville opprette en stat over hele sørnorge og krevde at vi flyttet Nordover? Hvem er det som er størst og mektigst av disse to? Israel. hvem kontrollerer best informasjonsflyten ut og kan spre propaganda best? Israel. Hvem får søtte av verdenspolitiet USA? Israel. Hvem blir fordømt av FN? Israel! Dere som snakker om at vi ikke må høre på propaganda fra palesinterne har virkelig ikke selvinnsikt. Hvem tror dere best har muligheten til å spre feilaktig propaganda? Palestinerne har så vidt vann, strøm, mat, arbeid, ingen trygghet, nattlige raid fra Israel, kidnappinger, blir skutt på fra snipertårn langs den ulovlige MUREN Israel har bygd. De får ikke sendt inn materialer til å kunne bygge noen ting, det medisinske utstyret holder så vidt til nødhjelp. Israel ødelgger også for mulighetene Palestinerne har for å til en struktur i samfunnet da de bomber og dreper de i offentlige kontorer. Rakettene som blir sendt er uheldig, men dette er faktisk ingen ting i forhold. Raketten er forøvrig kun prosjektiler og sprenger ikke. De sloss mot isreal, verdens 5 sterkeste militærstat! Den jevne palestiner blir trakkasert og plaget av grensepolitiet. Familier blir stopped og far banket opp fremfør øynene til mor og barn. Slikt skjer støtt og stadig! En reporter fra CNN (tror jeg det var) måtte dukke og hjemme seg da hun ble vist et av disse snipertårnene. Hun og personen som guidet stod helt åpenlyst bare å kikket og plutselig begynte kulene å fly mot dem. Bak dem ser man vanlige palestinske mødre med barn går vanlig rundt, de er så vant til å bli beskutt at det ikke lenger fører til panikk.. Nybyggern ødelegger for palestinske bønder og hindrer dem i å drive gårdene sine. De møter opp i grupper, ofte med søtte av et par Israelske grensevakter og jager bøndene vekk. De sender ut nybyggere (DETTE ER STRENGT ULOVLIG IFØLGE INTERNASJONAL LOV) og begynner å bygge og slå seg ned på okkuperte territorier! Les litt nøytrale statistikker om temaet her: http://www.btselem.org/english/statistics/Index.asp Siden 2000 har Isreal drept ca 5000 palestinere hvor ca 1000 av dem er barn. Palestinerne har i samme periode drept ca 600 israelere og av dem 130 barn. Og et argument jeg personlig synes er sterkt i lys av at Israel liksom skal være en "jødisk" stat er at det i Bibelen / Toraen står at Jødene er utkastet av Gud og skal leve blandt verdens folk og ikke ha en egen stat!! Det er flust av jøder som er i mot staten Israel og vil at den fredelig skal opphøre å eksistere! Hva svarer dere til det? Lenke til kommentar
Q-melk2 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Rakettene som blir sendt er uheldig, men dette er faktisk ingen ting i forhold. Raketten er forøvrig kun prosjektiler og sprenger ikke. HAHAHAHahahah! Å herregud! milten sprekker! Dette er rett og slett feil. Lenke til kommentar
Grungern Skrevet 27. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2008 Rakettene som blir sendt er uheldig, men dette er faktisk ingen ting i forhold. Raketten er forøvrig kun prosjektiler og sprenger ikke. HAHAHAHahahah! Å herregud! milten sprekker! Dette er rett og slett feil. Du har rett! jeg misforsto noe i en oversettelse! Poenget var at det er svært enkle raketter med en relativt liten ødeleggelseskraft! http://en.wikipedia.org/wiki/Qassam_rocket Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Jøder flyttet til Palestina lenge før den avtalen ble avlyst. Nå viser du bare jødehat og mangel på historiekunnskaper. Det at du er en jødehater kommer lett frem ved at du omtaler dem som sionister og sier at de trakaserte araberene og okkuperte landet deres. Det var faktisk arabiske landeiere som solgte dem land. Sjølvsagt flytta de dit før belfour-erklæringa, men landet var framleis lova araberane, og det at jødane fekk kjøpt land av dei, viser berre kor fredeleg innstilte araberane var. Eg må le litt, du misbruker ordet "jødehat" så grovt at det misterbetydninga si. Dersom eg er jødehater, må eg nok gi slipp på noen nære mennesker Sionistbevegelsen: bevegelsen for å opprette ein egen jødisk stat. tilhengere av denne bevegelsen blir kalt sionister. Da lærte vi noko nytt idag også Tredje alternativ: Så søtt, skal de leve fredlig og lykkelig i alle sine dager. Gruppeklemmer er vel også et veldig godt alternativ til å forhindre mobbing, ikke sant? Kanskje ikke verden er så søt og god og dermed må du ha konstruktive tiltak. Ditt tiltak vil enten føre til at jødene blir utryddet fra området, eller at de havner i samme posisjon som palestinerene er i dag. Hva gjør du om noen jøder i områdene hvor det bor mest jøder oppretter sin egen stat. Tror ikke det kommer til å ta veldig lang tid før de arabiske stidsvognene er på plass. De gjorde tiltak for å forhindre innvandring, men de fikk det ikke til. Dette er et så jævlig alternativ at jeg ikke gadd en gang å nevne det. Mitt tiltak er det einaste som har fred som formål. Folk kan ikkje opprette ein eigen stat inni staten, skal bli regulert av loven. Det at den største makta i verda ikkje klarte å hindre økte bosettinga i Palestina er bs, dei prøvde ikkje ein gong. Tvert om, så fekk jødane støtte frå heile verda. Kibbutzene var nemleg sett på som eit "interessant sosialistisk prosjekt", i tillegg til all sympatien sionistane misbrukte etter andre verdskrigen. Endret 27. mai 2008 av Great Aftabeh Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Great Aftabeh: Ingen jeg kjenner nærme vil kalle jøder for sionister. Ja, jeg er medlem av SU og der tipper jeg noen vil hate jøder på samme måte som deg, men heldigvis ikke veldig mange. De fleste bare misliker Israel. Jeg kjenner til sionistbevegelsen, men du impliserte at de fleste jøder var sionister og de fleste sionister skapte bare trøbbel der nede. Da impliserer du at jøder er bare trøbbel. Det ligner utsagnene vi hørte før krigen. Åja, ditt tiltak har fred som formål, men gruppeklemmer har som formål å føre til mindre mobbing. Da må det jo fungere. Jeg tror ikke du forsto helt hva jeg sa. Ingen kan opprette en stat inni en stat. Javel, hva om jeg gjør det da? Det hjelper lite om du annarkjenner det ikke, fordi nå har jeg tatt områdene. Jøder hadde ikke noe særlig støtte før andre verdenskrig, men det er sant at de ikke gadd å gjøre noe særlig for å forhindre det, men nå er faktisk 50% av jødene allerede i området og man må finne ut hva man skal gjøre. En stridsvogn blir ikke mindre farlig om man putter en smiley på den. Det er ihvetrtfall hva jeg mener. Endret 27. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Andre1983': Første post: Fullstendig urelevant post som prøver å få meg til å si noe som jeg har aldri sagt. Det så bare ut som om du ikke ville kale arabiske palestinere for palestinere... Se når jeg postet det... Andre Post: Du skriver så rotete i de første avsnittene at jeg klarer ikke en gang å ta opp noen rød tråd i det du skriver. Skriv det gjerne om igjen, iført med litt logikk og hvor du vil med utsagnene dine. Du er ingen jødehater fordi du kaller dem ikke sionister og hevder at de er en pest, sånn som han andre fyren, selvfølgelig ikledd litt moralsk pisspreik. Hyggelig, jeg har bare fått med meg at siden Israel eier land, hvor det bor folk som ikke liker å bo der, og svarer på angrep fra dem med å angripe tilbake. Da er de sikklig slemme, spesielt hvis de dreper flere arabere. Derfor siden de er slemme nå, skal jødene kastet ut i 1947 med bruk av rå makt. Jeg finner ikke logikken. Igjen ser jeg ingen rød tråd i noen av argumentene dine og jeg foreslår at du bygger om teksten din til en argumenterende tekst hvor hvert argument har en mening. Husk på at diskusjonen er ikke "Er Israel helt jævlige eller er de ikke det?" Nei, diskusjonen er, "Burde Israel få land i 1947 eller ikke?" Prøv igjen. Den røde tråden i posten min er: Israel som stat ble ikke planlagt etter andre verdenskrig -- Israel ble planlagt i 1917-23, på tross av garantier om det motsatte i 1916. 2/3 israelere som bodde i Israel i 1939 var innvandrere: Mennesker som ikke bodde i det palestinske mandat før 1917. 1/3 av alle som bodde i Israel i 1939 var ULOVLIGE innvandrere. Jeg sier Israel i 1939, fordi det var Israel i 1939 -- å si noe annet er selvbedrag: Størstedelen av dagens Israel var allerede da eid av Israelere som hadde fullmakt til å nekte arabere (som bodde og arbeidet der før i sine egne hus) å bo eller arbeide i Israel -- på tross av at det var slik det ottomanske riket fungerte før: Man dyrker marken og bor i sine hus, selv om noen andre eier landet. Sionistene hadde store fordeler når england omveltet systemet: De hadde ressurser OG mektige vestlige allierte; Kongefamiliene i England, Frankrike og Russland. Noe slikt forekom aldri andre veien: Allerede da England begynte å selge bebodd og dyrket land kjøpe sionistene opp deler av Israel og kastet ut arabere som bodde der. Hundretusener av arabere ble kastet / drevet ut av Israel mot sin vilje -- og det startet i 1917 -- ikke 1947. Endret 27. mai 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Great Aftabeh: Ingen jeg kjenner nærme vil kalle jøder for sionister. Ja, jeg er medlem av SU og der tipper jeg noen vil hate jøder på samme måte som deg, men heldigvis ikke veldig mange. De fleste bare misliker Israel. Jeg kjenner til sionistbevegelsen, men du impliserte at de fleste jøder var sionister og de fleste sionister skapte bare trøbbel der nede. Da impliserer du at jøder er bare trøbbel. Det ligner utsagnene vi hørte før krigen. Du lagar deg sjøl ein ganske fin stråmann no Eg har kun kalla dei som har flytta inn til Palestina for sionister, fordi dei er med i sionistbevegelsen (dei har sjølv valgt å kalle seg for det). Eg må si at eg forventa meire av deg som er medlem i SU enn å gå til personleg angrep, men jaja, det er nok derfor dei slit med velgartala. Eg har ikkje sagt eitt vondt ord om jøder (eller sionister for den saks skuld). Eg foretrekk faktisk å skrive "sionister" fordi det er mykje meir spesifikt enn "jøde", som ikkje seier oss noko meir om personen enn at forfedra budde i Palestina for lenge siden. Den som kjem med fordommer her er faktisk deg i dine forhåndsbedømningar om meg Åja, ditt tiltak har fred som formål, men gruppeklemmer har som formål å føre til mindre mobbing. Da må det jo fungere. Jeg tror ikke du forsto helt hva jeg sa. Ingen kan opprette en stat inni en stat. Javel, hva om jeg gjør det da? Det hjelper lite om du annarkjenner det ikke, fordi nå har jeg tatt områdene. Her er vi stort sett enige, men dersom nokon vil opprette ein stat inni staten kan det bli sett på som opprør og bli slått ned på. Dessuten er det ingen som har behov for nokon ny stat dersom dei får oppfylt dei fleiste behovane sine. Det er poenget med fred Jøder hadde ikke noe særlig støtte før andre verdenskrig, men det er sant at de ikke gadd å gjøre noe særlig for å forhindre det, men nå er faktisk 50% av jødene allerede i området og man må finne ut hva man skal gjøre. En stridsvogn blir ikke mindre farlig om man putter en smiley på den. Det er ihvetrtfall hva jeg mener. Nei, men det var ingen som hindra dei i flytte heller. Dei fleiste europeere var vel glade for at jødane flytte vekk, sånn som haldninga mot jøder var på den tida der. Eg veit at det bor veldig mange jøder i Israel og omegn no, det er nettopp derfor eg foreslo at ingen skulle flytte ut, men leve saman. Det er tross alt den mest humane måten å gjere ting på. Ting kan ikkje bli gjort på 1-2-3, som er tanken bak forhandlingane vi har sett så langt, men ein lang prosess som krever tålmodighet dersom så mange som mogleg skal bli lykkelege. Forøvrig er eg veldig god venn med både SU-medlemmar og personar med jødisk bakgrunn, og vi er faktisk stort sett einige i det aller meste. Så eg kan rett og slett ikkje si at eg kjenner meg igjen i det bildet du skapar av meg og andre som er mot israel. Endret 27. mai 2008 av Great Aftabeh Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Great Aftabeh: 1. Jeg bygger ikke opp en stråmann, for det er å pådytte folk andre meninger enn de har, ikke å fortelle hva slags meninger du virkelig har. Jeg pleier ikke å gå mot person, men du gikk først til angrep på jødene generelt og da går jeg til angrep på deg. Hvis du hadde sagt at alle svarte er pesten selv, tror du ikke det vile være naturlig å kalle deg en person som hater svarte. Likeledes med dette tilfellet. Du hevder at alle innflyttere til Israel er sionister. Siden alle jøder (99.99%) som bor i Israel er innflyttere betyr det også at alle jøder i Israel er sionister. Du hevdet at alle sionister er ute etter å ødelegge for Palestinere ved å okkupere deres jord og generelt lage trøbbel, altså de er en slags pest. Dette betyr at du mener at alle jøder i Israel er en pest. Hvis ikke det er jødehat, vet ikke jeg. Jeg støtter egentlig ikke SU, men jeg er med sånn at jeg kan dra på sommerleirene deres. 2. Jeg tror forsatt at du ikke forsto. Selvfølgelig får de ikke opprettholdt rettighetene sine. Tror du araberene har som mål å gjøre tilværelsen best for alle sammen uansett hva de tror på. De klarer det ikke en gang for muslimer. Hvis muslimene kontrolerer området vil det skape problemer fordi de hater jødene og motsatt. Det andre problemet ligger ved at mange jøder ønsker forsatt å opprette en jødisk stat og føler det er deres rett å få en jødisk stat i området, spesielt med tanke på alle uretferdighetene som blir gjort mot dem. Dermed vil man se terroristaksjoner og jøder som prøver å opprette sin egen lille stat. Hvis dette skjer vil muslimene ihvertfall ikke hjelpe jødene. Vi vil på ingen måte få den freden du snakker om 3. Selvfølgelig er dere enige når dere snakker om Israel. Tipper at hvis du hadde sagt rett ut at jøder i Israel er en pest, ville de kanskje nølt litt, men ellers er dere nok enige. Detv var forsøk på å forhindre utvandring. De stoppet f.eks. en båt med ca 2000 jøder som reiste nedover til Israel under andre verdenskrig og sendte dem opp igjen, sannsynligvis til døden. Resten blir besvart i 2. Endret 28. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Andre1983: 1. Nei, jeg kalte araberene som bodde i Israel for Israelere. Det er det samme som å kalle tredjegenrasjonsinnvandre for nordmenn. Jeg ser ikke hva som er galt i det. Uansett, posten din var ikke relatert til ordbruken min, men du hevdet at det bodde muslimer i området før Israel ble dannet. De er dermed enten israelere med alle rettigheter i Israel, eller de bor i Gaza eller Vestbredden fra ca 1948 og er dermed egyptere eller jordanere. Jeg tror egentlig du misforsto meg kraftig og jeg foreslår at du leser gjennom innleggene mine bedre neste gang. Jeg tror du glemte den røde tråden underveis. teksten din er fullstendig uten konklusjoner og viser ingen ting annet enn å gi meg litt informasjon jeg ikke visste fra før.Hva med å konkludere litt fra teksten din? Hvorfor i all verden skulle ikke Israel bli dannet? Endret 28. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Great Aftabeh: 1. Jeg bygger ikke opp en stråmann, for det er å pådytte folk andre meninger enn de har, ikke å fortelle hva slags meninger du virkelig har. Jeg pleier ikke å gå mot person, men du gikk først til angrep på jødene generelt og da går jeg til angrep på deg. Hvis du hadde sagt at alle svarte er pesten selv, tror du ikke det vile være naturlig å kalle deg en person som hater svarte. Eg har aldri sagt noko negativt om jøder generelt. Dei eg kjenner er ikkje nokon pest for andre enn sånne som deg, fordi dei ikkje vil flytte til israel. Likeledes med dette tilfellet. Du hevder at alle innflyttere til Israel er sionister. Siden alle jøder (99.99%) som bor i Israel er innflyttere betyr det også at alle jøder i Israel er sionister. Du hevdet at alle sionister er ute etter å ødelegge for Palestinere ved å okkupere deres jord og generelt lage trøbbel, altså de er en slags pest. Dette betyr at du mener at alle jøder i Israel er en pest. Hvis ikke det er jødehat, vet ikke jeg. Du tenker heilt feil. Eg pratar om dei som flytta inn, ikkje dei som er født der. Viss du definerer ein som okkuperer jord og lagar trøbbel er ein pest, ja da er det du som meiner det, ikkje eg. Jeg støtter egentlig ikke SU, men jeg er med sånn at jeg kan dra på sommerleirene deres. ... 2. Jeg tror forsatt at du ikke forsto. Selvfølgelig får de ikke opprettholdt rettighetene sine. Tror du araberene har som mål å gjøre tilværelsen best for alle sammen uansett hva de tror på. De klarer det ikke en gang for muslimer. Hvis muslimene kontrolerer området vil det skape problemer fordi de hater jødene og motsatt. Det andre problemet ligger ved at mange jøder ønsker forsatt å opprette en jødisk stat og føler det er deres rett å få en jødisk stat i området, spesielt med tanke på alle uretferdighetene som blir gjort mot dem. Dermed vil man se terroristaksjoner og jøder som prøver å opprette sin egen lille stat. Hvis dette skjer vil muslimene ihvertfall ikke hjelpe jødene. Vi vil på ingen måte få den freden du snakker om Dei fleste palestinere ønsker berre fred og få slutt på konflikten. No er det faktisk du som lar dine fordommer gå utover muslimer. Kven har sagt at ein muslim skal hate ein jøde og motsatt? Dessuten finnst det mange eksempler på at dei lever fredeleg saman. 3. Selvfølgelig er dere enige når dere snakker om Israel. Tipper at hvis du hadde sagt rett ut at jøder i Israel er en pest, ville de kanskje nølt litt, men ellers er dere nok enige. Detv var forsøk på å forhindre utvandring. De stoppet f.eks. en båt med ca 2000 jøder som reiste nedover til Israel under andre verdenskrig og sendte dem opp igjen, sannsynligvis til døden. Det ville eg aldri sagt, fordi det ikkje er det eg meiner om saka. Kva veit du om dei i båten døde eller ikkje? Det var ikkje forsøk på å hindre utvandring, men innvandring. Resulatet av dette blei blandt annet at sionistiske terroristar sprengte King David Hotel i filler, der 92 mennesker omkom. På denne tida var det flere sionistiske terrororganisasjoner som angrep britiske mål, og dette var jo den viktigaste grunnen til at storbritannia valde å trekke seg ut. Kvifor ikkje slutte med personlege angrep (som eigentleg berre skadar stråmannen din), og komme med argumenter?. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Du har aldri sagt noe negativt om jøder generelt, men du har sagt ganske mye negativt mot en veldig stor gruppe av jøder. Hvis jeg hadde sagt at alle muslimer som flytter til Norge er jævlige. Er ikke det rasistisk? Er ikke jeg da en muslimhater? Jeg synes du skal beklage uttaelsen din. Åja, de ønsker fred. Dermed må det jo være kjempelett å løse konflikten. Det kaller jeg tankeløst pisspreik. I hver eneste konflikt i verden ønsker de fred, men bare på visse betingelser. De betingelsene er ofte så motstridene at det finnes ingen muligheter for fred i nær fremtid. Dette var situasjonen i Palestina i 1947, og det hjelper ingenting om noen jøder kan leve sammen med muslimer. Selvfølgelig ville du ikke ha sagt det. Det ville ha puttet deg i dårlig lys. Om du mener det ikke, vet ikke jeg. Hvis du ikke mener det synes jeg du skal beklage uttaelsene dine og prøve å holde deg unna slike uttaelser i fremtiden. Jeg kommer med argumenter, hva med at du kan komme med argumenter istedenfor å putte jødene i båser og si at de er jævlige og selvfølgelig at muslimene er perfekte. Er det mulig å komme med litt nyaniserte holdninger som ikke bærer preg på at du lever i en drømmeverden. Endret 28. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Du har aldri sagt noe negativt om jøder generelt, men du har sagt ganske mye negativt mot en veldig stor gruppe av jøder. Hvis jeg hadde sagt at alle muslimer som flytter til Norge er jævlige. Er ikke det rasistisk? Er ikke jeg da en muslimhater? Jeg synes du skal beklage uttaelsen din. Eg vil like å høre kva for negativt eg har sagt om ein veldig stor gruppe jødar. Eg har aldri sagt at jøder er jævlege, dessuten så er det få jødiske grupper eller partier i israel som ikkje ser på seg sjølv som sionistiske. Blir det ifølge deg like ille som at muslimer skal kalle seg sjølv for svin? Eg har heller aldri ofra ein tanke på at sionistar = jødar. Forøvrig kan eg seie at sionisme blei av FN sett på som ein form for rasisme og rasediskriminering - og eg kan med glede kalle meg for ein antisionist Åja, de ønsker fred. Dermed må det jo være kjempelett å løse konflikten. Det kaller jeg tankeløst pisspreik. I hver eneste konflikt i verden ønsker de fred, men bare på visse betingelser. De betingelsene er ofte så motstridene at det finnes ingen muligheter for fred i nær fremtid. Dette var situasjonen i Palestina i 1947, og det hjelper ingenting om noen jøder kan leve sammen med muslimer. Som sagt, så er forslaget ein lang prosess, men også den beste om ein ser på alternativene. Du kan feks ikkje tvinge på nokon demokrati over natta, da får vi ein Iraq-liknande situasjon. Det same kan ein seie her, brobygging tar tid. Rom ble ikkje bygd på ein dag. Selvfølgelig ville du ikke ha sagt det. Det ville ha puttet deg i dårlig lys. Om du mener det ikke, vet ikke jeg. Hvis du ikke mener det synes jeg du skal beklage uttaelsene dine og prøve å holde deg unna slike uttaelser i fremtiden. Jeg kommer med argumenter, hva med at du kan komme med argumenter istedenfor å putte jødene i båser og si at de er jævlige og selvfølgelig at muslimene er perfekte. Er det mulig å komme med litt nyaniserte holdninger som ikke bærer preg på at du lever i en drømmeverden. Heile posten din blei eit einaste langt personangrep Eg angrer ikkje på noko av det som eg har sagt(med mindre mossad kjem på døra), og vil i alle fall ikkje beklage det. Dersom kriteriene dine for å ikkje vere anti-jødisk er dette, så trur eg at det er du som burde tenkje deg om to gonger før du skriv noko. Dei på BBIF har vel ein meir konkret og realistisk verkelegheitstru enn naive, abstrakte meg :!: ? Og jo, eg hadde med glede sagt akkurat det eg skriver no til kameratane mine Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) For å være mer presis. Du hevder at alle jøder som flyttet til Israel før 1947 gjorde jævlige handlinger og var sionister. Du sier også at å være sionist regnes som negativt av FN og rasistisk og er dermed ikke en hedersbetegnelse. Nå sier du at du ikke angrer på å ha sagt dette og står på din fulle rett til å si det. Jeg har ingen flere kommentarer på det. Jeg skal la deg ha de rasistiske holdningene dine. Jeg tror ikke det er bare BBIF som er uenig i utsagnet ditt. Er forslaget ditt en prosess nå. Det høres like bra ut som noen på venstresiden som alltid kommer med utaelsene "vi må ha mer dialog". Hvor lang skal denne prossesen være, 10 år? 100? 1000? Hvis du mener at din løsning fører til fred etter f.eks. 50 år må du begrunne dette. Ikke glem at det første du får er store konflikter og en fullstendig overlegen arabisk makt. Hvorfor vil Israelerene få sine rettigheter etter den visse tidsrommet. Det jeg ser med din avtale er død og fordervelse på begge sider og at jødene til slutt ble spredt rundt om i verden. Endret 28. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Dragonforce99 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 For å være mer presis. Du hevder at alle jøder som flyttet til Israel før 1947 gjorde jævlige handlinger og var sionister. Du sier også at å være sionist regnes som negativt av FN og rasistisk og er dermed ikke en hedersbetegnelse. Nå sier du at du ikke angrer på å ha sagt dette og står på din fulle rett til å si det. Skal seie du drar alt eg seier over ein kam. Sionisme er ein form for jødisk nasjonalisme, det holder ikkje å flytte til israel for å vere sionist. Eg seier at det var og framleis er folk i israel som i stor grad terroriserer palestinere og sympatisørane deira, i hovudsak pga den sionistiske tankegangen dei har. Jeg har ingen flere kommentarer på det. Jeg skal la deg ha de rasistiske holdningene dine. Jeg tror ikke det er bare BBIF som er uenig i utsagnet ditt. Nei, vi har sikkjert Carl I. og Siv Jensen og Levende Ord...i tillegg til deg da Er forslaget ditt en prosess nå. Det høres like bra ut som noen på venstresiden som alltid kommer med utaelsene "vi må ha mer dialog". Hvor lang skal denne prossesen være, 10 år? 100? 1000? Hvis du mener at din løsning fører til fred etter f.eks. 50 år må du begrunne dette. Ikke glem at det første du får er store konflikter og en fullstendig overlegen arabisk makt. Hvorfor vil Israelerene få sine rettigheter etter den visse tidsrommet. Det jeg ser med din avtale er død og fordervelse på begge sider og at jødene til slutt ble spredt rundt om i verden. tja, eg rekner med rundt 30-50 år før den er nogenlunde ferdig. Tanken er at ein gjennom reformer og diplomati og kulturell utveksling skal slå saman israel og Palestina til å bli èin stat som tar vare på alle innbyggarane. Ta ein titt på Libanon så får du ein idè. Men no gir eg meg. Dette er OT som fy Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) 'Great Aftabeh: 1. Det er noe helt annet. Hvis du ikke mente det jeg skrev vil jeg be deg igjen be om unnskylding for dine tiderligere uttaelser. Den uttaelsen du kom med nå er jeg enig i. 2. Jeg tror ikke du trenger å gå lengre enn SU/SV/AUF/AP for å finne folk som mener at opprettelsen av Israel var en god ide. Egentlig tror jeg ikke, jeg vet. 3. Kremt... Gjennom diplomati og kulturell utveksling skal vi få fred. Det er flotte ord, ikke sant, men vi kommer ikke langt med bare flotte ord. Et sitat som jeg hørte på en forsamling i Nederland "Det viktigste er ikke å være politisk korrekt, men å ha rett." Du kan egentlig bare droppe de flotte ordene dine og fortelle oss hvordan dette faktisk skal fungere. Hvordan skal du få fjernet hatet, fordi den blir ikke bare borte fordi vi prøver å få dem til å snakke sammen? Det vi skriver er ikke OT som fy. Endret 28. mai 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå